تفاوت فن کویل با رادیاتور

رادیاتور‌ها دستگاه‌هایی هستند که گرما را از درون سیال خارج و سیال را خنک می‌کند. این گرما از طریق تماس سطحی با محیط و تابش گرمایی انتقال می‌یابد و محیط اطراف را گرم می‌سازد. از این ویژگی برای گرم کردن فضای خانه و محیط کار استفاده می‌شود. رادیاتور‌ها در انواع مختلفی که شامل رادیاتور‌ برقی، رادیاتور‌ آلومینیومی (پره‌ای)، رادیاتور‌ پنلی (فولادی) و رادیاتور‌ شیشه‌ای ساخته‌ می‌شوند. برای شناخت و اطلاعات بیشتر درباره جنس و نحوه عملکرد انواع رادیاتور ها به صفحه فروش انواع رادیاتور مراجعه فرمایید.

تفاوت رادیاتور با فن کویل

فن‌کویل‌ها (FCU) از یک کویل (یک سیم‌پیچ که مبدل گرمایی است) و فن (وزنده) تشکیل شده است. فن نقش گرم یا سرد کردن محیط اطراف را دارد. هوای داخلی روی سیم‌پیچ حرکت می کند، باعث گرم شدن یا خنک شدن هوا قبل از فشار دادن آن به داخل اتاق می‌شود. اجزای فن کویل شامل فن، کویل های گرمایش و سرمایش، فیلتر شیرفلکه و شیرهواگیری است.

چه تفاوتی در ویژگی‌های فن کویل و رادیاتور وجود دارد؟

عملکرد فن کویل‌ها دربرابر رادیاتورها بیشتر است چرا که این وسیله عملکرد پکیج و چیلر را در برمیگیرد و در جهت سرمایش و گرمایش و تهویه هوای محیط‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. اما رادیاتورها وظیفه انتقال انرژی از سیستم تولید گرمایش مرکزی را به عهده دارند و فقط در جهت گرمایش محیط به کاربرده می‌شوند. در ادامه به سایر تفاوت‌های سیستم فن کویل با رادیاتور می‌پردازیم.

عملکرد سیستم کنترل هوا در فن کویل و رادیاتور چگونه است؟

سیستم کنترل هوای فن‌کویل‌ اتوماتیک است، که به وسیله شیر کنترل دو راهه یا سه راهه یا با خاموش و روشن شدن فن دستگاه انجام می‌شود. برای ثابت نگه داشتن دما در این وسیله از ترموستات استفاده می‌شود. ترموستات‌ها می‌توانند آنالوگ یا دیجیتالی باشند. ترموستات به فن یا شیر کنترل فرمان می‌دهد، که با تغییر میزان آبدهی یا تغییر دور در فن دمای محیط را تنظیم کند.

تنظیم‌ هوای رادیاتور‌ باید به صورت دستی توسط پکیج یا موتور‌خانه‌ تنظیم ‌شود. البته در کنار برخی از شوفاژ‌ها شیر ترموستات قرار دارد، که به صورت دستی می‌توان درجه‌ حرارت محیط را تنظیم نمود. علاوه بر این فن‌کویل‌ها رطوبت فضای اطراف را نیز تنظیم می‌کند. فن‌کویل‌ در واقع هم در سرمایش و گرمایش محیط اطراف کاربرد دارند اما رادیاتور‌ها فقط می‌توانند، دمای اتاق را افزایش دهند و قادر به تنظیم دمای اتاق به صورت اتوماتیک نیستند.

متفاوت بودن ویژگی های فن کویل و رادیاتور

محل نصب

رادیاتور‌های برقی نیاز به لوله‌کشی ندارند و قابلیت جابه‌جایی یکی از مزیت‌های این نوع رادیاتور است. محل نصب رادیاتور‌های پنلی ، پره‌ای و شیشه‌ای روی دیوار است و نیاز به لوله‌کشی دارند. در لوله‌کشی آن‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. با این وجود بهتر است، نصب رادیاتور‌ها، در نقاطی از محیط باشد، که هدررفت انرژی به حداقل برسد.

محل نصب فن‌کویل‌ها با توجه به نوع آن متفاوت است. فن‌کویل زمینی برای مکان‌هایی مناسب است‌ که امکان جا‌سازی آن در سقف وجود ندارد و نوع ایستاده‌ی آن نیز وجود دارد. محل نصب فن‌کویل‌های دیواری با توجه به نام آن، روی دیوار نصب می‌شوند. فن‌کویل کاستی که انواع یک‌ طرفه، دو طرفه و چهار طرفه دارند، روی سقف کا‌ذب نصب می‌شوند. فن‌کویل کانالی شامل: فن‌کویل توکار سقفی‌، روکار سقفی و روکار ایستاده دیواری است.

سرعت و توان رادیاتور و فن کویل چگونه است؟

فن‌کویل‌ها سرعت هوادهی بالایی دارند. این سیستم برای افرادی که مدت زمان زیادی را بیرون از منزل به سر می‌برند، بسیار مناسب است. در روز‌های سرد زمستان محیط منزل را پس از ۵-۱۰ دقیقه گرم می‌کند. هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود هم از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

سرعت و توان فن‌کویل‌ها با توجه به نوع‌ آن متفاوت است، که شامل فن‌کویل زمینی (ظرفیت هوادهی از ۴.۳۵ تا ۲۵.۴۸ متر مکعب بر دقیقه)،  فن‌کویل دیواری  (ظرفیت هوادهی از ۸.۴۹ تا ۱۶.۹۹ متر مکعب بر دقیقه)،  فن‌کویل کاستی یک‌طرفه (ظرفیت هوادهی از ۸.۴۹ تا ۱۶.۹۹ متر مکعب بر دقیقه)، فن‌کویل کاستی چهار طرفه کامپکت (ظرفیت هوادهی از ۸.۴۹ تا ۱۴.۱۵ متر مکعب بر دقیقه)، فن‌کویل کاستی چهار طرفه (تنوع ظرفیت هوادهی از ۱۶.۹۹ تا ۴۲.۴۷ متر مکعب بر دقیقه)، فن‌کویل کانالی (ظرفیت هوادهی از ۲۲.۶۵ تا ۶۲.۲۹ متر مکعب بر دقیقه)، فن‌کویل سقفی توکار (ظرفیت هوادهی از ۵.۶۶ تا ۳۳.۹۸ متر مکعب بر دقیقه) است.
جهت تکمیل اطلاعات خود درباره مشخصات فنی انواع فن کویل‌ها به صفحه خرید فن کویل مراجعه فرمایید.

سرعت و توان گرمادهی رادیاتور‌ها نیز با توجه به نوع آن متفاوت است. رادیاتور‌های آلومینیومی فضای اطراف را به سرعت گرم می‌کنند. البته اگر سیستم گرمایشی قطع شود، به همان سرعت نیز دمای رادیاتور کاهش می‌یابد. این کاهش دما در رادیاتور‌های فولادی دیرتر رخ می‌دهد.

چه میزان فن کویل و رادیاتور برق مصرف می‌کنند؟

فن‌کویل‌ها به علت سرعت گرمایش بالا، دمای‌ محیط را به سرعت تنظیم می‌کنند. از این نظر، که انرژی کمی مصرف می‌کنند و مقرون به صرفه هستند. رادیاتور‌ها بر حسب نوعی که دارند، میزان مصرف برق آن‌ها نیز متفاوت است. رادیاتور‌های برقی که بیشترین مصرف برق را دارند، انرژی مصرفی در حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلو وات در ساعت دارند.

رجا تاسیس

رجا تاسیس به عنوان یکی از مطمئن‌ترین مراجع موجود برای فروش‌، ارائه‌ی خدمات و مشاوره‌ی رایگان با توجه به استاندارد‌های بازار امروز و نیاز‌های فردا است. هدف این مجموعه برطرف کردن نیاز‌های مشتریان و فروش تاسیسات گرمایشی از بهترین برند‌های موجود در کشور است. در صورتی که در اصفهان ساکن هستید و نیاز به خرید، مشاوره و یا استعلام قیمت دارید به صفحه فن کویل در اصفهان مراجعه فرمایید. یکی از برند‌های مطرح تولید رادیاتور، برند بوتان می‌باشد که در زمینه فروش انواع رادیاتور پنلی و پره‌ای فعالیت دارد. برای خرید به صفحه رادیاتور پنلی بوتان مراجعه فرمایید.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490