راهنمای نصب فن کویل

فن کویل‌ها به دلیل کارایی دوگانه مورد استقبال عموم قرار گرفته و گزینه‌ای ایده‌آل برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری به شمار می‌رود. پس از انتخاب فن کویل به عنوان سیستم گرمایشی سرمایشی منزل خود، باید فضایی را برای نصب آن در محیط منزل بسته به نوع دستگاه در نظر داشته باشید. فن کویل‌ها به طور کلی به دسته‌های فن کویل دیواری، سقفی، کانالی، زمینی و کاستی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام روش نصب اختصاصی دارند و در محل مشخصی نصب می‌گردند. جهت نصب انواع فن کویل‌ها باید نکات ایمنی متفاوتی را در نظر بگیرید که در ادامه مقاله به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

راهنمای نصب فن کویل

نکات مهم در نصب فن کویل

قبل از توضیح روش نصب هر کدام از انواع فن کویل‌ها، لازم است در ابتدا با چند نکته مهم در مورد آن‌ها آشنا شوید و سپس اقدام به نصب فن کویل نمائید. در هنگام نصب فن کویل نکات زیر را مد نظر داشته باشید.

  • بهتر است عمل نصب فن کویل توسط یک فرد با تجربه صورت گیرد تا دستگاه دچار مشکل نشود و تمامی مراحل درست اجرا شوند.
  • گاهی اوقات ممکن است در راه بین فروشگاه و منزل دستگاه دچار ضربه یا آسیب شده باشد، پس از تحویل فن کویل ابتدا اطمینان حاصل کنید که تمامی قطعات سالم هستند.
  • بر روی فن کویل ولتاز مجاز برای هر مدل درج شده و قبل از نصب باید توجه کنید که ولتاژ ورودی، با ولتاژ مجاز دستگاه هم‌خوانی داشته باشد.
  • ظروفی که حاوی مایعات هستند را بر روی فن کویل قرار ندهید.
  • به محل نصب فن کویل توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • محکم بودن تمامی اتصالات را چک کنید.

پس از آشنایی با نحوه نصب فن کویل امکان دارد در حین کار با محصول، صدای عجیبی بشنوید یا بوی سوختگی احساس کنید؛ در این شرایط باید سریعا فن کویل را خاموش کنید و با نمایندگی آن تماس بگیرید.

محل مناسب نصب فن کویل

یکی از نکاتی که به هنگام نصب انواع فن کویل لازم است به آن توجه شود، محل نصب آن است که باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. اگر قرار است فن کویل را بر روی دیوار خاصی نصب کنید، اطمینان حاصل کنید که دیوار استحکام کافی را دارد و می‌تواند وزن دستگاه را تحمل کند.

فن کویل را در محلی قرار دهید که مانع خاصی برای عبور و مرور هوا وجود نداشته باشد و جریان هوا اجازه گردش در اطراف را پیدا کند. فن کویل را به هیچ عنوان مقابل نور مستقیم خورشید، مکان‌های مرطوب و در نزدیکی وسایل گرمایی دیگر قرار ندهید. پس از انتخاب محل مناسب جهت نصب وسیله گرمایشی بهتر است ار تفاوت نحوه نصب انواع فن کویل شامل سقفی، زمینی، دیواری، کانالی و کاستی اطلاع پیدا کنید.

نحوه نصب فن کویل دیواری

نحوه نصب فن کویل دیواری

همانطور که از اسم فن کویل دیواری پیداست، این مدل مستقیما بر روی دیوار نصب می‌شود پس قبل از نصب باید استحکام دیوار را بررسی کنید. برای نصب فن کویل دیواری، ابتدا آن را از داخل جعبه به بیرون کشیده و به صورت ایستاده بر روی زمین قرار دهید. در مرحله دوم لازم است محل دقیق نصب فن کویل را مشخص کنید و چهار سوراخ بر روی دیوار ایجاد کنید. سپس پایه‌های فلزی فن کویل را نصب کرده و بدنه را در محل سوراخ‌های ایجاد شده بر روی دیوار، نصب کنید.

بعد از نصب بدنه اتصالات آب فن کویل را با دقت زیادی وصل کرده و به سراغ اتصالات برقی آن بروید. برروی درب باکس فن کویل یک نقشه برق وجود دارد که به شما اجازه خواهد داد برای نصب اتصالات برقی از آن کمک بگیرید. پس از تمام شدن این مراحل درب جعبه برق فن کویل دیواری را به طور کامل ببندید.

در مرحله بعد نوبت به نصب کابینت فن کویل می‌رسد. بدنه از قبل بر روی دیوار سوار شده و حالا نوبت آن است که کابینت را بر روی بدنه اصلی قرار دهید. پس از جای گرفتن کابینت، به وسیله دو پیچ آن را به بدنه اصلی متصل کنید و از نصب کامل کابینت بر روی بدنه اطمینان حاصل کنید.  برای دیدن انواع محصولات فن کویل دیواری از برندهای مطرح کافیست به لینک درج شده مراجعه کنید.

فن کویل زمینی را چگونه نصب کنیم؟

نحوه نصب فن کویل زمینی

فن کویل زمینی یکی از محبوب‌ترین انواع فن کویل‌ها است که مستقیما بر روی زمین قرار می‌گیرد و قسمتی از کف را به خود اختصاص می‌دهد. برخی از فن کویل‌های زمینی دارای عرض باریک و برخی بزرگ‌تر هستند که بسته به کارایی آن، می‌توان یکی از مدل‌ها را انتخاب کرد. به دلیل وجود فن تانژانت در این مدل، هوا به صورت یکنواخت در کل محیط منزل پخش شده و دستگاه صدای بسیار کمی تولید می‌کند.

در هنگام تحویل گرفتن فن کویل زمینی چک کنید که در مسیر دچار آسیب نشده باشد و سپس کابینت را از بخش بدنه جدا کنید. این فن کویل مراحلی مانند مراحل نصب فن کویل دیواری دارد و باید دقت کنید در مکانی آن را قرار دهید که هوا به راحتی بتواند عبور کند.

فن کویل کاستی و نحوه نصب آن

نحوه نصب فن کویل کاستی

فن‌های سقفی از جمله انواع فن‌کویل‌ها هستند که خود به سه نوع کاستی، توکار و کانالی طبقه بندی می‌شوند و هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر بفردی هستند. فن کویل کاستی دارای پیچیدگی دیگری است و به سه دسته مدور، چهار طرفه و یک طرفه تقسیم می‌شود که به هنگام نصب فن کویل باید به نوع آن توجه شود زیرا هر مدل مراحل نصب مختلفی دارند.

فن کویل کاستی یک طرفه در نزدیک دیوار، درب، پنجره یا گوشه‌های اتاق قرار می‌گیرد و فن کویل‌های چهار طرفه در مرکز اتاق نصب می‌شوند تا هوا را به چهار سمت ارسال کنند. در فن کویل کاستی از یک پمپ تخلیه کوچک برای تخلیه آب تشتک کمک می‌گیرند. شیب‌بندی لوله‌ها به هنگام نصب دارای اهمیت زیادی هستند؛ زیرا باید به شکلی جای بگیرند که آب را مستقیما به سمت پمپ تخلیه هدایت کنند.

نحوه نصب فن کویل سقفی توکار

نحوه نصب فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار در سقف‌های کاذب قرار می‌گیرند و به دلیل محل قرار گیری آن‌ها، ممکن است در هنگام تعمیر یا چک کردن آن مشکلاتی را به وجود آورد. در هنگام نصب فن کویل سقفی توکار باید اتصال صحیح به سیستم لوله کشی، اتصال مدار برقی فن کویل و تست آن، تراز شدن دستگاه (پس از نصب باید حتما این مورد چک شود که ایا فن کویل هم تراز با محل نصب شده یا خیر) بررسی شود. نصب لوله تخلیه این مدل با شیب یک درصد انجام می‌گیرد.

فن کویل کانالی را چگونه نصب کنیم؟

نحوه نصب فن کویل کانالی

جهت نصب فن کویل کانالی نیاز به ارتفاع زیر سقف بیشتری دارید تا بتوان کانال‌های مورد نیاز را به فن کویل متصل کرد. قبل از شروع به نصب فن کویل کانالی باید موقعیت قرارگیری آن را مشخص کنید. پس از آن لازم است با دقت زیادی بررسی کنید که ایا فن کویل در فاصله مناسبی از کانال و سیستم‌های لوله کشی قرار دارد یا خیر.

بعد از نصب هم باید اتصال فن کویل با کانال را چک کنید و در نهایت لوله تخلیه سیستم را با شیب استاندارد نصب نمائید. نحوه نصب انواع فن کویل شامل سقفی، زمینی، دیواری، کانالی و کاستی به طور کلی از استانداردهای خاصی پیروی می‌کنند و تنها محل نصب متفاوت آن‌ها، سبب تفاوت در نحوه نصب آن‌ها شده است.

بررسی دقیق شیرهای رفت و برگشت، قرار گرفتن موقتی فن کویل و علامت گذاری، محکم کردن فن کویل، نصب لوله‌های رفت و برگشت و  اتصال صحیح بخش‌های الکتریکی از جمله مواردی است که به هنگام نصب به ترتیب اجرا می‌شوند. جهت اطلاع از نحوه کار و انواع محصولات فن کویل کانالی به لینک درج شده مراجعه فرمایید.

لوله کشی در فن کویل‌ها

از جمله نکاتی که به هنگام نصب تمامی فن کویل‌ها اهمیت خود را نشان می‌دهد، پیاده سازی صحیح لوله کشی آن‌ها است که کمترین بی دقتی، منجر به بروز مشکلات زیادی خواهد شد.

  • بهتر است تمامی سطح لوله‌ها و شیر آلات توسط پلی یورتان یا پروپلین عایق بندی شوند.
  • ترجیجا از درزبند برای اتصالات استفاده کنید.
  • میزان دما و فشار مورد تحمل لوله را بررسی کنید و حتما در نظر داشته باشید که با میزان دما و فشار دستگاه هم‌خوانی داشته باشد.
  • بررسی کنید که لوله هیچ نشتی نداشته باشد.

نحوه نگهداری و سرویس فن کویل

نگهداری و سرویس فن کویل

به منظور افزایش طول عمر فن کویل و صرفه جویی در مصرف هزینه‌ها با رعایت چند نکته قادر خواهید بود از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید. مهم‌ترین موردی که باید مد نظر قرار دهید، تمیز کردن فیلتر هوای فن کویل در بازه‌ی زمانی دو الی سه ماهه است که در محیط‌های کثیف باید در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری اقدام به تمیز کردن فیلتر کنید.

 برای تمیز کردن فیلتر فن کویل، ابتدا دستگاه را خاموش کنید. پیچی که در قسمت پایینی کابینت قرار دارد را باز کنید و محفظه‌ی فیلترها را به سمت بیرون بکشید. پس از خارج کردن فیلتر از فن کویل، آن را به کمک آب و صابون شسته و یا با جاروبرقی تمیز کنید. بعد از اینکه فیلتر کاملا خشک شد آن را در سر جای خود قرار دهید و پیچ آن را ببندید. علاوه بر فیلتر باید تشک تخلیه را چک کنید که فاقد هر گونه گرد و غباری باشد. قسمت فویل این دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید دائما چک کنید که کثیفی بر روی آن وجود نداشته باشد.

سوالات متدوال

1. چه فن کویلی برای استفاده در منزل مناسب‌تر است؟

عمده تفاوت انواع فن کویل‌ها به محل قرار گیری آن‌ها و ظرفیت هوادهی بستگی دارد. در هر واحد مسکونی با توجه به طراحی داخلی و محل مورد نظر برای نصب فن کویل، می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

2. هزینه نصب فن کویل‌ها چگونه است؟

هزینه نصب فن کویل‌ها ارتباط مستقیمی با مدل آن خواهد داشت. به طور مثال برای نصب فن کویل کانالی، باید هزینه جداگانه‌ای برای کانال کشی سقف در نظر بگیرید که این کانال کشی در مدل‌های دیگر وجود ندارد و طبیعتا بر قیمت نهایی تاثیر گذار خواهد بود. لوله کشی هر کدام از فن کویل‌ها هم متفاوت است و این مورد هم نقشی به‌سزا در قیمت نصب خواهد داشت.

3. هزینه تعمیر فن کویل به چه شکل محاسبه می‌شود؟

اگر در هنگام نصب فن کویل از متخصص کمک بگیرید و پس از نصب فن کویل مرتبا فیلتر را تمیز کنید، احتمال کمی وجود دارد که دستگاه نیازی به تعمیر پیدا کند. اما چنانچه فن کویل دچار مشکل شد و یا احساس کنید مانند سابق کارایی ندارد باید موضوع را با تعمیرکار مطرح کنید. تعمیرات مربوط به هواگیری، لوله کشی، سیستم مولد، ضعیف شدن فن و … از جمله مشکلاتی است که امکان دارد پیش آید و هر کدام دارای هزینه‌ی تعمیر متفاوتی هستند.

4. کدام مدل فن کویل را انتخاب کنم؟

برای داشتن هوایی مطبوع در فضای داخلی منزل و محل کار خود ممکن است از فن کویل استفاده کنید که به دلیل کارایی بالا، طرفداران بسیار زیادی دارد. جهت راهنمایی در مورد انتخاب یک فن کویل مناسب برای محیط ساختمان خود، می‌توانید درخواست خود را با کارشناسان فروش رجاتاسیس در میان بگذارید و راهنمایی کاملی دریافت کنید. قیمت بدون واسطه رجاتاسیس سبب شده محصولات موجود در سایت، دارای قیمت مناسب‌تری باشند و علاوه بر مشاوره رایگان قبل از خرید، پس از سفارش محصول هم درکنار شما خواهیم بود.

سایر مقالات

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490