تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل

پکیج‌های دیواری هم برای تامین سیستم گرمایشی ساختمان و هم برای تامین آب گرم بهداشتی به‌‌کار گرفته می‌شوند. اساس کار پکیج‌های دیواری به این صورت است که آب سرد وارد شده به کمک مبدل تعبیه شده در پکیج‌های دیواری، به دمای مطلوب می‌رسد و سپس در لوله‌کشی آب گرم بهداشتی جریان می‌یابد. از سوی دیگر، با هر بار روشن کردن پکیج دیواری، آب داخل لوله‌های گرمایشی از طریق پمپ تا زمان رسیدن دمای آب به گردش درمی‌آید. پکیج‌های دیواری را می‌توان بر اساس تعداد مبدل‌های بکار رفته به دو گروه تقسیم‌بندی کرد: پکیج تک مبدل و دو مبدل

تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل

پکیج‌های دیواری، بدون توجه به تعداد مبدل‌ها قادر به تامین همزمان آب گرم سیستم گرمایشی و آب گرم بهداشتی نیستند. همواره اولویت با تامین آب گرم بهداشتی است. به عبارت دیگر، پکیج تک مبدل و دو مبدل هر بار که آب گرم باز می‌شود، به صورت خودکار از حالت تامین سیستم گرمایشی به حالت تامین آب گرم بهداشتی تغییر وضعیت می‌دهد. در این مطلب، علاوه بر توضیح پکیج تک مبدل و دو مبدل، به تفاوت‌های میان آن‌ها می‌پردازیم.

با ویژگی های پکیج های تک مبدله و دو مبدله بیش تر آشنا شوید.

پکیج تک مبدل یا بی‌ترمیک چیست؟

پکیج تک مبدل که با نام بی‌ترمیک نیز شناخته می‌شود، دارای یک مبدل حرارتی دوبل اصلی است. این مبدل به طور مستقیم با شعله مشعل در تماس است و آب گرم مورد نیاز برای سیستم گرمایشی و بهداشتی را تامین می‌کند. به عبارت دیگر، آب سرد ورودی پکیج دیواری توسط این مبدل گرم می‌شود؛ و سپس در لوله‌های سیستم گرمایشی و لوله‌های آب گرم بهداشتی جریان می‌یابد. ساز و کار این پکیج‌ها بسیار ساده است به طوری که هر گاه مصرف‌کننده به آب گرم نیاز دارد، آب سرد ورودی پکیج در تماس مستقیم با شعله به دمای مطلوب می‌رسد و سپس وارد لوله‌های آب مصرفی می‌شود.

به علاوه، هرگاه که مصرف‌کننده رادیاتورهای خود را در حالت زمستانی قرار می‌دهد، مسیر حرکت آب گرم توسط شیر سه طرفه به سمت رادیاتورها تغییر حالت می‌دهد و سپس آب گرم درون لوله‌های رادیاتورها توسط پمپ به گردش درمی‌آید. به همین دلیل است که به پکیج‌های تک مبدل، چندمنظوره نیز گفته می‌شود.

پکیج دو مبدل یا مونوترمیک چیست؟

نوع دوم از پکیج‌های دیواری، پکیج‌های دو مبدل یا مونوترمیک هستند. پکیج‌های دو مبدل دارای دو مبدل اصلی و صفحه‌ای هستند. ساز و کار این مبدل‌ها با پکیج‌های تک مبدل کمی متفاوت است به طوری که هنگام قرار گرفتن پکیج در حالت زمستانی و فعال شدن پمپ، آب گرم مورد نیاز از طریق مبدل اصلی تامین می‌شود.

از سوی دیگر، مبدل صفحه‌ای که با نام مبدل ثانویه نیز شناخته می‌شود، وظیفه تامین آب گرم مصرفی را بر عهده دارد. دلیل نام‌گذاری مبدل ثانویه این است که با درخواست آب گرم مصرفی، پمپ فعال می‌شود و آب سرد شهری در تماس مستقیم با آب گرم تامین شده توسط مبدل اصلی قرار می‌گیرد و سپس وارد لوله‌های آب بهداشتی می‌شود. در واقع، پکیج‌های دو مبدل دارای یک مبدل اولیه و یک مبدل ثانویه هستند؛ که توسط مدار کوچکی به یکدیگر متصل می‌شوند. عملکرد پکیج‌های دو مبدل هنگام استفاده از سیستم گرمایشی شبیه به پکیج‌های تک مبدل است.

اگر برای خرید پکیج مناسب برای محل زندگی تان دچار تردید شده اید و در انتخاب به مشکل برخورده اید، به مقاله راهنمای خرید پکیج مراجعه کنید.

مزایا و معایب پکیج دو مبدله یا مونوترمیک یا

مزایا و معایب پکیج تک مبدل

از جمله مزایای پکیج‌های تک مبدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پکیج تک مبدل دارای استهلاک کمتری است زیرا پمپ آن در حالت تابستانی (فصل بهار و تابستان) غیرفعال است و در نتیجه، برق کمتری مصرف می‌شود.
  • افزایش عمر پمپ
  • ساختمان ساده‌تر و خرابی کمتر
  • پکیج‌های تک مبدل، آب را طی چند ثانیه گرم می‌کنند.
  • گرفتگی در لوله‌های پکیج دیواری تک مبدل کمتر رخ می‌دهد.
  • نداشتن قطعات اضافی مانند شیر برقی یا شیر سه طرفه

یکی از اصلی‌ترین معایب پکیج تک مبدل می‌توان به یکی بودن مبدل اصلی و ثانویه اشاره کرد. در نتیجه، در صورت خرابی باید هزینه بالایی صرف تعمیر یا تعویض آن شود.

مزایا و معایب پکیج های تک مبدل یا بی ترمیک

مزایا و معایب دو مبدل

پکیج‌های دو مبدل دارای مزایای بی‌شماری از جمله موارد زیر هستند:

  • مقاوم در برابر رسوب‌گیری
  • راندمان بسیار بالا
  • نوسان دمایی کمتر در آب گرم مصرفی
  • جدا بودن مبدل اصلی و ثانویه
  • تولید آب گرم مصرفی یکنواخت

پمپ در پکیج‌های دو مبدل همیشه در حال کار است. به همین دلیل، استهلاک آن‌ها زیاد است. از سوی دیگر، چندین قطعه اضافی (از جمله شیر سه طرفه یا شیر برقی) در این نوع پکیج‌ها وجود دارند که احتمال خرابی آن‌ها بسیار بالا است.

در چه ساختمان‌هایی پکیج تک مبدل استفاده کنیم؟

با توجه به ساز و کار و قطعات بکار رفته در پکیج تک مبدل و دو مبدل می‌توان گفت که از پکیج‌های دو مبدل در مناطقی که املاح آب آن‌ها بیشتر از 500PPn است، استفاده می‌شود. با این وجود، این پکیج‌ها به دلیل ساختمان پیچیده‌تر و داشتن قطعات اضافی، گران‌تر هستند. به همین دلیل است که خرید پکیج‌های دیواری تک مبدل برای مناطقی توصیه می‌شود که دارای املاح آب کمتری هستند چراکه باصرفه‌تر است.

موارد استفاده از پکیج دو مبدل

همانطور که گفته شد، در پکیج‌های دیواری دو مبدل از یک مبدل ثانویه برای تامین گرمای آب مصرفی بهداشتی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، آب بهداشتی از طریق آب گرم شده توسط مبدل اولیه گرم و وارد لوله‌ها می‌شود. به همین دلیل است که این نوع پکیج‌ها دیرتر رسوب می‌گیرند و در نتیجه، عمر مبدل بیشتر می‌شود.

معمولاً توصیه می‌شود که در مناطقی که سختی آب زیاد است، از پکیج‌های دو مبدل استفاده شود. اگرچه، امروزه اکثر ساختمان‌ها از پکیج‌های دیواری دو مبدل استفاده می‌کنند. با این وجود، انتخاب بین پکیج تک مبدل و دو مبدل باید با توجه به نیاز، محل سکونت و همچنین بودجه در نظر گرفته شده برای خرید صورت گیرد.

برای مشاهده انواع محصولات پکیج از تمامی برند های مطرح، به صفحه فروش پکیج های دیواری مراجعه کنید.

رجا تاسیس

فروشگاه رجا تاسیس در سال 1395 تاسیس و آغاز به فعالیت کرد. این فروشگاه در زمینه عرضه و فروش سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و همچنین تهویه مطبوع (HVAC) فعالیت می‌کند و یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها در این عرصه محسوب می‌شود. در این فروشگاه، تجهیزاتی از قبیل پکیج، رادیاتور، فن کویل، حوله خشک‌کن، چیلر، مینی چیلر، اسپیلت و غیره با قیمت‌های مختلف و از برندهی گوناگون به فروش می‌رسند.

سایر مقالات

لطفا امتیاز خود را وارد نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490