مزایا و معایب فن کویل

امروزه در بسیاری از آپارتمان‌های مسکونی و اداری از فن‌کوئل‌ها برای تهویه‌ی هوای محیط استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع فن‌کوئل‌ها بپردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. همچنین برای آشنایی بیش تر شما با این وسیله، اجزای مختلف یک فن‌کوئل‌ را معرفی می‌کنیم.

مزایا و معایب فن کویل

فن کوئل چیست؟

فن‌کوئل‌ها (FCU) از جمله تجهیزات تهویه مطبوع هستند؛ که هم برای گرمایش و هم برای سرمایش ساختمان ها از آن ها استفاده می شود. این تجهیزات از یک کوئل (یک سیم‌پیچ که مبدل گرمایی است) و فن (وزنده) تشکیل شده است. فن نقش گرم یا سرد کردن محیط اطراف را دارد. هوای داخلی روی سیم‌پیچ حرکت می کند، باعث گرم شدن یا خنک شدن هوا قبل از فشار دادن آن به داخل اتاق می‌شود. فن‌کوئل دمای هوای محیط را تنظیم می‌کند.

در مقاله فن کویل چیست؟ در مورد این تجهیز به طور مفصل تر توضیح داده شده است.

 انواع فن‌کوئل‌ها

فن‌کوئل‌ها در انواع مختلفی تولید و عرضه‌ می‌شوند؛ که بر اساس محل نصب شان دسته بندی می شوند. شناخت انواع فن‌کوئل‌ها به شما کمک می‌کند تا خرید هوشمندانه‌تری را داشته باشید.

فن‌کوئل سقفی (Ceiling Fan Coil Unit)

فن‌کوئل سقفی به علت کم بودن صدای فن‌ها و مناسب بودن قیمت گزینه‌ی مناسبی برای مکان‌های مسکونی است. این نوع فن‌کوئل در دو مدل فن‌کوئل سقف توکار و فن‌کوئل سقفی روکار تولید می‌شوند. که مدل توکار آن به دلیل آن‌که اجزای فن‌کوئل در سقف‌ مخفی می‌شود، طرفدار بیش‌تری دارد. با مراجعه به صفحه فروش فن کویل سقفی، می توانید لیست محصولات به همراه برند های فعال در این زمینه را مشاهده کنید.

فن کویل سقفی و کاستی

فن‌کوئل کاستی (Cassette Fan coil Unit)

فن‌کوئل‌های کاستی در دو نوع دو طرفه و چهار طرفه تولید و عرضه می‌شوند. در فن کوئل‌های دو لوله، یک لوله‌ی آن برای رفت و دیگری برای برگشت آب است. در فن کوئل‌های کاستی چهار‌ لوله، دو لوله برای رفت و دو لوله برای برگشت آب است. فن‌کوئل‌های چهار لوله همزمان می‌تواند قسمتی از محیط را گرم و قسمتی دیگر را سرد کند. امکان گرم کردن همزمان در مدل های دو طرفه وجود ندارد. لیست محصولات و مشخصات این مدل فن کویل را می توانید در صفحه فروش فن کویل کاستی مشاهده کنید.

فن‌کوئل زمینی (Ground Fan Coil)

فن کویل زمینی

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، فن کوئل زمینی روی زمین نصب می‌شود و از پشت به دیوار متصل هستند. کاربرد فن‌کوئل‌های زمینی، زمانی است که فضای مناسب برای قرار دادن فن‌کوئل سقفی وجود ندارد. البته فن‌‌کوئل‌های زمینی به علت اشغال فضا، مناسب برای مکان‌هایی با مساحت کم نیستند. از مزایای قابل توجه این نوع فن کویل ها این است که به راحتی امکان جابه جایی و تعمیر آن وجود دارد. در فروشگاه رجا تاسیس، فن کویل زمینی با برند های مطرحی همچون تهویه، تهویه آریا و آذر نسیم به فروش می رسد. برای خرید فن کویل زمینی کلیک کنید.

معرفی اجزای فن کویل

معرفی اجزای کلی فن کویل

فن‌کوئل شامل اجزای زیر هستند:

  • فن
  • کوئل‌های گرمایش و سرمایش
  •  فیلتر شیرفلکه
  •  شیرهواگیری
  • ترموستات
  • الکتروموتور

‌‌کوئل‌های گرمایشی و سرمایشی معمولا از جنس لوله‌های مسی هستند که پره های آن ها از جنس آلومینیوم است. تنظیم درجه حرارت محیط توسط ترموستاتی که در درون فن کوئل تعبیه شده است، صورت می‌گیرد. ترموستات به فن یا شیر کنترل فرمان می‌دهد، که با تغییر میزان آبدهی یا تغییر دور در فن دمای محیط را تنظیم کند. همچنین تنظیم رطوبت نیز توسط هیومیدستات صورت می‌گیرد.

مزایای فن کویل مانند اتلاف، تنظیم سیستم به صورت گرمایشی و سرمایشی انرژی کم، سیستم تهویه اتوماتیک،

مزایای فن‌کوئل

دانستن مزیت‌های یک وسیله‌ی گرمایشی اصلی‌ترین دلیل برای خرید است؛ بنابراین دانستن اطلاعات زیر درمورد فن‌کوئل‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد.

1. اتلاف انرژی کم

فن‌کوئل‌ها سرعت هوادهی بالایی دارند، به همین دلیل در روز‌های سرد زمستان، محیط منزل را پس از ۵-۱۰ دقیقه گرم می‌کند. زیرا توزیع هوا در تمام نقاط خانه انجام می شود. بنابراین استفاده از فن‌کوئل‌ها سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقرون به صرفه شدن هزینه‌ها می‌شود.

 2. سیستم تهویه‌ی اتوماتیک

سیستم کنترل هوای فن‌کوئل‌ها به صورت اتوماتیک است. از شیر کنترل دو راهه یا سه راهه برای کنترل آن استفاده می شود. در بعضی از مدل ها هم به وسیله خاموش و روشن شدن دستگاه دمای محیط کنترل می شود. از ترموستات نیز برای ثابت نگه داشتن دما استفاده می شود.

3. تنظیم سیستم به صورت گرمایش یا سرمایش

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های فن‌کوئل‌ها، داشتن سیستم گرمایش و سرمایش به طور هم ‌زمان است. همان‌طور که گفته شد، این موضوع بستگی به دو‌ لوله یا چهار لوله‌ بودن فن‌کوئل دارد. فن‌کوئل‌های چهار لوله به طور همزمان می‌توانند دمای قسمتی از محیط را گرم و قسمت دیگری را خنک کند. فن کوئل‌های دو لوله، این خاصیت را به طور هم‌زمان ندارد.

4. مستقل بودن دما

یکی از بزرگترین مشکل هایی که سایر دستگاه های تهویه مانند کولر آبی، هواساز و ایرواشر ها دارند این است که تنظیم دمای آن به وسیله یک سیستم مرکزی انجام می شود. هر واحد امکان تنظیم دما به صورت مستقل را ندارد. اما در فن کویل هر واحد به صورت جداگانه و کامل تفکیک شده می توانند دما را کنترل کنند.

بیان معایب فن کویل مانند تعمیر و نگهداری مداوم، عدم تامین هوای تازه و کنداکس آب در فصل تابستان

 معایب فن‌کوئل

مانند همه‌ی وسایل گرمایشی فن‌کوئل‌ها نیز دارای‌ معایبی هستند که لازم است در هنگام خرید از آن اطلاع داشته باشید. معایب آن شامل:

1. تعمیرات و نگهداری مداوم

فن‌کوئل‌ها نسبت به دیگر وسایل تهویه‌ی هوا نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند به همین دلیل باید به صورت سالانه سرویس شود. همین موضوع باعث تحمیل هزینه اضافه می شود. فن‌کوئل‌ها به دلیل فرسودگی، اجزای آن نیز نیاز به تعویض دارند.

2. عدم تامین هوای تازه‌

همانطور که در ابتدا گفته‌ شد، فن کوئل‌ها وظیفه‌ی تهویه‌ هوای محیط را بر‌ عهده دارند. اما مشکل در اینجاست که فن‌کوئل هوای تازه وارد اتاق نمی‌کند و همان هوای اتاق را تصویه و بر‌می‌گرداند. در نتیجه علاوه بر اینکه اکسیژن تازه وارد فضا نمی شود؛ آلودگی محیط هم خارج نمی شود. برای رفع این مشکل باید از سیستم کمکی هوایی، در کنار فن‌کوئل استفاده شود.

3. کندانس آب در تابستان

در فصل تابستان هنگام استفاده از فن‌کوئل‌ها مشکل کندانس آب رخ می‌دهد. هنگامی که آب سرد از کوئل‌ها عبور می‌کند، قطرات آب روی لوله‌های کوئل ایجاد می‌شود. ضروری است این قطرات آب خارج شود. البته برای رفع این مشکل می‌توان از لوله‌های درین برای تخلیه‌ آب در سیستم تاسیسات استفاده‌ کرد.

در چه ساختمان‌هایی از فن‌کوئل استفاده می‌کنیم؟

در این مقاله به بررسی کلی فن‌کوئل‌ها پرداخته‌شد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که در چه نوع ساختمان‌هایی می‌توان از فن‌کوئل‌ها استفاده کرد؟
فن‌کوئل‌ها  بیش تر مناسب فضا هایی هستند که سقف های کوتاهی دارند و همچنین به صورت واحد های مستقل هستند. بنابر این برای استفاده در ساختمان‌ها مسکونی، اداری یا تجاری به دلیل ارتفاع کم سقف و کم بودن مساحت، مناسب هستند. استفاده‌ی فن‌کوئل‌ها برای فضا‌های با مساحت و ارتفاع زیاد  مانند سوله‌ها، استخر ها و باشگاه های ورزشی و محیط های صنعتی، کاربرد چندانی ندارد.

رجا تاسیس 

رجا تاسیس به عنوان یکی از مطمئن‌ترین مراجع موجود برای فروش ، ارائه‌ی خدمات و مشاوره‌ی رایگان در رابطه با انواع فن کوئل‌ها با توجه به استاندارد‌های بازار امروز و نیاز‌های فردا است. هدف این مجموعه برطرف کردن نیاز‌های مشتریان و فروش تاسیسات گرمایشی از بهترین برند‌های موجود در کشور می‌باشد. برای مشاوره رایگان و تخصصی با شماره های 09132025490 – 32652553-031 تماس بگیرید.

در صورت رضایت از این مقاله به آن امتیاز دهید. همچنین می توانید نظرات و سوالاتتان را در بخش کامنت ها از ما بپرسید.

سایر مقالات

3/5 - (1 امتیاز)

۲ دیدگاه در “مزایا و معایب فن کویل

  1. میثم خوشایندی گفت:

    مطلب بسیار خوبی بود. ممنون بابت این توضیحات. به نظر شما برای یک واحدمسکونی ۸۵ متری دو خوابه در شهر تهران، استفاده از فن کویل دیواری بهتره یا خرید فن کویل سقفی توکار تاپ تهویه مناسب تر هستش؟ هم از نظر قیمت و هم از نظر تامین نیازها به خصوص در فصل تابستان بفرمایید.

    1. modir site گفت:

      با سلام و عرض احترام
      دوست عزیز برای پاسخ به این سوال نیاز هست به چند سوال ما نیز پاسخ داده شود به نظرم با شماره ۰۹۱۳۲۰۲۵۴۹۰ تماس بگیرید تا همکاران ما در این خصوص به شما مشاوره های لازم را بدهند.
      با تشکر
      رجا تاسیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490