فن کویل چیست؟

با وجود انواع مختلفی از سیستم‌های تهویه‌کننده‌ هوا برای خانه و دفتر کار، انتخاب گزینه درست برای افراد معمولی به نظر دشوار می‌رسد. جدا از واحدهای تهویه مطبوعی که همگی ما با آن‌ها آشنا هستیم، یک گزینه معمول ولی کاربردی وجود دارد و آن فن کویل است. این سیستم موجب چرخش هوا در یک فضای کوچک می‌شود و گزینه خوبی برای تامین سرما و گرما در محیط‌های مختلف مانند آپارتمان، ساختمان‌های اداری و دانشکده‌ها است. در این مقاله، به بررسی فن کویل، انواع آن و همچنین مزایای این سیستم تهویه مطبوع خواهیم پرداخت.

فن کویل چیست ؟ چه کاربردی دارد؟

فن کویل چیست؟

فن کویل یک وسیله بسیار ساده است که از دو بخش مبدل حرارتی و فن تشکیل شده و می‌تواند هوای سرد یا گرم را در محیط منتشر کند. این وسیله قادر است درجه حرارت هوای اطراف را تنظیم کرده و با سیستم‌های گرمایشی مختلف سازگار است. انواع فن کوئل در ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شود که برای استفاده در فضاهایی با متراژ متفاوت مناسب هستند. برای مثال شما می‌توانید از این وسیله برای انتقال حرارت و تهویه مطبوع در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، صنعتی و بیمارستان‌ها استفاده کنید. برای خرید فن کویل و آشنایی با لیست محصولات موجود در این دسته پیشنهاد میکنیم بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

اجزای سازنده فن کویل

مهم‌ترین اجزای سازنده این سیستم تهویه مطبوع، فن و کویل هستند که وظیفه ایجاد جریان هوا و تبادل حرارت را بر عهده دارند. علاوه بر این قسمت‌های دیگری هم در این محصول وجود دارند که به افزایش بازدهی آن کمک می‌کنند. برای مثال فیلترهای هوا باعث می‌شوند که ذرات و آلودگی‌های موجود در ورودی گرفته شده و در نهایت یک هوای تمیز در محیط منتشر شود. این فیلترها معمولا قابلیت شستشو دارند و همین موضوع هزینه نگهداری از آن‌ها را کاهش داده است. علاوه بر این از یک سری شیرهای مخصوص مانند فلکه یا هواگیری هم برای قطع و وصل کردن جریان آب یا تخلیه هوای موجود در مدار استفاده می‌شود. برای یافتن اطلاعات کامل درباره اجزای سازنده فن کویل مقاله ما را در این رابطه مطالعه کنید.

انواع مختلف فن کویل از نظر محل نصب

فن کویل‌ها از دید شکل ظاهری و محل نصب به چهار دسته زمینی، سقفی، کاستی و دیواری تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی مشخصات آن‌ها می‌پردازیم.

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی رایج‌ترین نوع فن کوئل استفاده شده در ساختمان‌ها است که راندمان مناسب، صدای کم، دسترسی آسان برای نصب و سرویس‌دهی و هزینه نگهداری پایین از جمله مزایای آن به شمار می‌روند. البته این نوع از محصولات به دلیل اینکه فضای زیادی را اشغال می‌کنند، در خانه‌های امروزی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فن کوئل سقفی

فن کوئل سقفی باید در زیر سقف کاذب نصب شود و تنها دریچه خروجی آن قابل دیدن است. این محصولات از نظر طراحی دارای تنوع بیشتری هستند و ظرفیت هوادهی بالاتری نیز دارند. از مزایای فن کویل‌های سقفی می‌توان به طراحی زیبا، راندمان مناسب و همچنین اشغال فضای کمتر اشاره کرد. با این وجود، هزینه بالای سرویس و کیفیت پایین فیلتراسیون هوا از جمله نکات ضعف فن کویل‌های سقفی به شمار می‌روند.

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی در واقع نوعی از فن کوئل سقفی است که از نظر نوع نصب و جهت دمیدن هوا با هم تفاوت دارند. این محصولات در دو نوع یک طرفه و چهار طرفه به بازار عرضه می‌شوند که ساختار متفاوتی با هم دارند.

فن کویل دیواری

فن کوئل دیواری برای مکان‌هایی با ارتفاع سقف کم ایده‌آل است. این محصولات از نوع روکار هستند و می‌توان آن‌ها را در سطح بالایی یا پایینی دیوار و کابینت نصب کرد. از مزایای فن کویل‌های دیواری می‌توان به دسترسی آسان به آن‌ها برای نصب، سرویس و تعمیرات اشاره کرد. لازم به ذکر است که فن کویل‌های دیواری بسته به ظرفیت، گران‌ترین نوع فن کوئل محسوب می‌شوند.

فن کویل کانالی

فن کوئل کانالی در دسته انواع فن کویل‌های سقفی توکار قرار می‌گیرد که نیاز به کانال‌کشی دارد. به همین دلیل نصب آن دشوار است و باید توسط افراد متخصص انجام شود. این نوع از محصولات معمولا صدای بیشتری در مقایسه با سایر انواع فن کویل ایجاد می‌کنند؛ اما ظرفیت تهویه هوای آن‌ها بسیار بالا است و برای محیط‌های صنعتی بزرگ مناسب هستند. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره تفاوت میان فن کویل سقفی، کانالی و کاستی به دست آورید، می‌توانید مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

انواع فن کویل از نظر لوله کشی

یکی دیگر از معیارهای طبقه‌بندی فن‌کوئل‌ها، تعداد لوله‌های ورودی و برگشتی آن‌ها است. بر این اساس این محصولات در دو دسته دو لوله ای و چهار لوله ای قرار می‌گیرند. در نوع دو لوله ای، یک مسیر برای رفت آب و یک راه برای برگشت آن وجود دارد که به دیگ گرمایشی سیستم مرکزی متصل شده‌اند. به این ترتیب این محصولات تنها می‌توانند در یک زمان، یک عملکرد گرمایشی یا سرمایشی داشته باشند.

اما در فن کویل‌های چهار لوله ای دارای دو کویل مجزا برای آب سرد و گرم هستند که هریک مسیر رفت و برگشت مخصوص به خود دارد. به همین دلیل قادر است که در یک زمان مشخص گرما و سرمای مورد نیاز را در محیط ایجاد کند. برای مثال اگر بخشی از خانه به دلیل تابش آفتاب گرم شده و سایر قسمت‌ها سرد باشد، فن کویل می‌تواند هوای سرد را تنها در قسمت‌های در معرض تابش خورشید پخش کرده و سایر قسمت‌ها را گرم کند.

طرز کار فن کویل

فن کوئل عمل گرمایش و سرمایش را بر اساس یک چرخه انجام می‌دهد که برای بررسی کامل آن پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه کار و عملکرد فن کویل را مطالعه کنید. به این معنا که هوای داخل یک خانه یا دفتر کار را به اطراف کویل‌های مسی می‌دمد که فضایی برای تبادل حرارت هستند. در داخل این سیم‌پیچ‌ها آبی با دمای مشخص در جریان است که باعث تغییر دمای هوای موجود در اطراف کویل‌ها خواهد شد. اگر فن کوئل در حالت سرمایشی باشد، دمای آب پایین است و باعث سرد شدن هوای اطراف می‌شود. اما در حالت گرمایشی، دمای آب به وسیله دیگ بالا رفته و در نهایت منجر به افزایش دمای هوا هم خواهد شد.

مزایای فن کوئل

  1. خرید و نصب آسان نسبت به سایر واحدهای تهویه هوا: فن‌کوئل‌ها در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه مطبوع، اندازه کوچک‌تری دارند؛ به همین دلیل نصب آن‌ها بسیار آسان‌تر است و هزینه کمی دارد.
  2. کنترل درجه حرارت در سطح اتاق: یکی از مزیت‌های فن کویل این است که می‌توان دما را در اتاق‌های مختلف به صورت جداگانه تنظیم کرد. در نتیجه با توجه به اینکه چه تعداد واحد فن کوئل در ساختمان وجود دارد، می‌توان دماهای مختلفی را در هر قسمت از ساختمان ایجاد کرد.
  3. جلوگیری از ایجاد نوسانات دمایی: یکی از لوازم نصب فن کوئل که حتما باید به همراه آن خریداری کنید، ترموستات فن کویل است. این وسیله باعث می‌شود که دما همواره بر روی یک مقدار مشخص ثابت باقی بماند و از ایجاد نوسانات جلوگیری خواهد کرد.
  4. کم‌مصرف: به شرط اینکه فن کویل به درستی نگهداری شده و در بازه‌های زمانی کوتاه سرویس شود، راندمان انرژی بالایی داشته و در عین حال مصرف کمی هم دارد.
  5. تنوع طراحی: واحدهای فن کویل دارای تنوع طراحی بسیار زیادی هستند که موجب می‌شود تا مصرف‌کننده با توجه به محدودیت‌های فضا بتواند مدل مناسبی را انتخاب کند.

برای آشنایی بیشتر با مزیت‌ها و معایب این سیستم گرمایشی و سرمایشی پیشنهاد می‌کنیم که مقاله مزایا و معایب فن کویل را مطالعه کنید.

نکات مهم در زمان خرید فن کوئل

برای اینکه بتوانید بهترین سیستم تهویه مطبوع را برای خانه یا ساختمان خود انتخاب کنید، نیاز است که نکاتی را در زمان خرید در نظر داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها از قرار زیر هستند:

  • ظرفیت: ظرفیت فن کوئل تعیین‌کننده میزان قدرت آن در تولید هوای سرد و گرم است و به طور مستقیم با متراژ فضا و تعداد سیستم‌های مورد نیاز در ارتباط است. بنابراین باید با در نظر گرفتن این عوامل، به طور دقیق مشخص شود.
  • گارانتی: بیشتر برندهای سازنده فن کوئل مانند تهویه، آذر نسیم، تهویه آریا، سرما آفرین و میدیا گارانتی‌های طولانی‌مدتی را برای محصولات خود ارائه می‌دهند که این موضوع نشان‌دهنده کیفیت بالای قطعات و خدمات پس از فروش است و اعتبار برند را به نمایش می‌گذارد.
  • نوع فن کویل: بر اساس محل نصب و متراژ فضا، انواع مختلفی از فن کوئل برای شما مناسب است که باید در زمان خرید به آن دقت کنید.
  • سطح صدا: این معیار شاید در مورد فضاهای صنعتی چندان اهمیتی نداشته باشد. اما در زمان خرید فن کویل برای خانه، بیمارستان یا سالن مطالعه باید کاملا مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل ما در مقاله فن کویل بی صدا چی بخرم بهترین محصولات را از این نظر به شما معرفی کرده‌ایم.

چه عواملی در قیمت فن کویل تاثیرگذار است؟

یکی از موارد مهمی که در زمان خرید انواع فن کوئل مورد توجه قرار می‌گیرد، قیمت آن است. قیمت فن کویل بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برند تولیدکننده، نوع فن کوئل، ابعاد و ظرفیت دستگاه، جنس و کیفیت بدنه، نوع موتور، فیلترهای موجود در سیستم و امکانات دستگاه اشاره کرد. علاوه بر این باید هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری فن کویل را هم در زمان تعیین قیمت آن در نظر داشته باشید تا در نهایت بتوانید یک خرید مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید.

سخن پایانی

فن کویل یکی از رایج‌ترین انواع سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است که در ساختمان‌هایی با کاربری‌هایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به شرایط محل نصب باید انتخاب شوند. به همین دلیل باید آن‌ها را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید که در زمان خرید به شما مشاوره ارائه داده و در گرفتن تصمیم درست بهتان کمک کند.

مهم ترین اجزای سازنده فن کویل چیست؟

اصلی‌ترین قسمت‌های این محصول فن و کویل هستند که وظیفه دارند هوا را به جریان درآورده و دمای آن را تغییر دهند.

بهترین نوع فن کویل کدام است؟

نمی‌توان به طور دقیق به این سوال پاسخ داد؛ زیرا انتخاب بهترین نوع فن کویل باید بر اساس شرایط محل نصب، متراژ، نوع آب و هوا و سیستم گرمایش مرکزی انجام شود. برای مثال برای مواردی که ساختمان به طور کامل ساخته شده و امکان کانال‌کشی وجود ندارد، خرید فن کویل کانالی توصیه نمی‌شود.

منظور از فن کویل داکت چیست؟

زمانی که صحبت از فن کویل داکتی می‌کنیم، منظور ما در واقع فن کویل سقفی توکار است که هیچ قسمتی از فضای مفید اتاق را اشغال نمی‌کند و صدای بسیار کمی دارد. به همین دلیل برای استفاده در مکان‌هایی مانند هتل، سالن مطالعه یا بیمارستان گزینه مناسبی است.

 

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490