معرفی اجزای فن کویل

فن کویل یکی از بهترین سیستم‌های گرمایشی است که معمولا در زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم دمای متفاوتی را در قسمت‌های مختلف یک محیط ایجاد کنیم. این نوع از سیستم‌ها قیمت مناسبی داشته و عملکرد بسیار ساده‌ای دارند. از سوی دیگر قادر به تولید هوای گرم در فصل زمستان و هوای خنک در فصل تابستان هستند؛ به همین دلیل شما را از هر سیستم گرمایشی یا سرمایشی دیگری بی‌نیاز می‌کنند. اما چه قطعاتی در فن کویل وجود دارد که این توانایی را برای آن ایجاد کرده است؟

معرفی اجزای فن کویل و کاربرد آن ها

معرفی فن یا بلوور هوا فن کویل

  • فن یا بلوور هوا

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در اجزا فن کویل، فن یا بلوور هوا است؛ این قسمت وظیفه دارد تا هوا را در داخل این سیستم گرمایشی و محیط به جریان درآورد. از این هوا هم برای تامین سرمایش و گرمایش در محیط استفاده می‌شود و هم می‌توان از آن برای خنک‌سازی سیستم‌ها بهره گرفت. بسته به مدل دستگاه، فن‌ها به دو دسته چپ گرد و راست گرد تقسیم می‌شوند. برای ساخت فن از دو ماده استفاده می‌شود:

  1. آلومینیوم یا ورق گالوانیزه
  2. پلاستیک

فن‌های فلزی معمولا قیمت بیشتری در مقایسه با فن‌های پلاستیکی دارند؛ زیرا در برابر درجه حرارت آب مقاومت بیشتری از خود نشان داده و به راحتی دچار تغییر شکل یا آسیب نمی‌شوند. فن در یک محفظه آلومینیومی یا پلاستیکی به نام هوزینگ قرار می‌گیرد که در واقع هدایت‌کننده جریان هوا در این سیستم گرمایشی است.

نحوه کارکرد کویل های حرارتی مخصوص فن کویل

  • کویل‌ های حرارتی

کویل‌های حرارتی یکی دیگر از قسمت‌های اساسی در عملکرد فن کویل هستند که معمولا از جنس مس ساخته می‌شوند؛ علت استفاده از این فلز در ساخت کویل‌ها، ظرفیت بالای حرارتی است که باعث می‌شود آب یا روغن جریان یافته در این لوله‌های مسی، به راحتی حرارت خود را با هوای اطراف کویل‌ها مبادله کند. بسته به نوع فن کویل، ممکن است یک یا دو کویل در سیستم وجود داشته باشد. کویل وظیفه تامین آب گرم یا سرد را از دیگ و چیلر و بازگرداندن آب پس از به پایان رسیدن چرخه به سمت موتورخانه مرکزی را بر عهده دارد.

برخی از انواع فن کویل به نام چهار لوله، می‌تواند به طور هم‌ زمان آب گرم و سرد را تامین کند؛ در نتیجه می‌توان در یک زمان هم هوای سرد و هم هوای گرم را در محیط ایجاد کرد. کویل‌ها معمولا در دو یا سه ردیف در کنار هم قرار می‌گیرند که با استفاده از فین‌های آلومینیومی پوشیده شده‌اند. این فین‌ها می‌توانند به طور موثری ذرات گرد و غبار و آلودگی را از کویل‌ها دور کرده و از وارد شدن آسیب به آن‌ها جلوگیری کنند. قطر لوله‌های مسی، اندازه و تعداد فین‌ها به طور مستقیم بر روی ظرفیت حرارتی فن کویل تاثیرگذار است. ما در سایت رجا تاسیس مقاله‌ای با عنوان محاسبه ظرفیت فن کویل تهیه کردیم در صورت نیاز به این مقاله مراجعه فرمایید.

کاربرد موتور یا الکتروموتور در فن کویل

  • موتور یا الکتروموتور

یکی دیگر از اجزا فن کویل که وظیفه تغییر و تنظیم سرعت فن را بر عهده دارد؛ موتور یا الکتروموتور است. الکتروموتورها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1. موتور DC که فن کویل را به جریان برق مستقیم وصل کرده و سرعت ثابتی برای فن ایجاد می‌کند.

2. موتور EC که می‌تواند با تغییر نیروی برق، سرعت فن را هم تغییر دهد.

الکتروموتور فن کویل معمولا در سه نوع شافت کوتاه، دو شافت و تک شافت تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. به علاوه حداکثر تعداد دور آن‌ها برابر هشت است؛ اما در فن کویل‌های موجود در بازار، از الکتروموتورهای سه مرحله‌ای استفاده می‌شود. دور و سرعت الکتروموتور معمولا با توجه به شرایط دمایی محیط تنظیم می‌شود؛ در نتیجه مقدار هوادهی هم تغییر خواهد کرد. نکته مهم اینجا است که عملکرد الکتروموتور به طور مستقیم بر روی صدای تولیدشده توسط فن کویل موثر است؛ بنابراین در زمان خرید فن کویل باید دقت کنید که بلبرینگ‌های باکیفیتی در موتور استفاده شده باشد تا صدای کمتری را تولید کند.

کاربرد فیلتر و پلتیوم باکس در فن کویل

  • فیلتر و پلنیوم باکس

فیلتر یکی از اجزای فن کویل است که در مسیر ورودی آن قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب از ورود گرد و غبار یا اشیا خارجی و حیوانات موذی به این سیستم جلوگیری می‌شود. وجود فیلتر نه‌ تنها می‌تواند طول عمر فن کویل را افزایش دهد؛ بلکه در بهبود کیفیت هوای خروجی از آن هم بسیار تاثیرگذار است. فیلترها معمولا قابلیت شستشو دارند و از جنس فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

یکی دیگر از اجزای فن کویل که وظیفه جلوگیری از ورود گرد و غبار به محیط را دارد؛ پلنیوم باکس است. این باکس در واقع نگهدارنده فن و الکتروموتور به شمار می‌رود که هوای برگشتی از محیط را به سمت فیلتر هدایت کرده و در نتیجه مانع از ورود هوای آلوده به محیط می‌شود.

ترموستات با کلید سلکتوری برای فن کویل

  • ترموستات یا کلید سلکتوری

ترموستات یکی از اصلی‌ترین اجزا فن کویل سقفی و کانالی است که وظیفه دارد دمای هوای خروجی را متناسب با شرایط دمایی محیط، تنظیم و کنترل کند. در فن کویل‌های زمینی، به جای ترموستات از کلید سلکتوری استفاده می‌شود. در هر دو صورت این قطعات وظیفه دارند که دور الکتروموتور را تنظیم کرده و یا آن را خاموش و روشن کنند. جهت مشاهده محصولات به صفحه قیمت فن کویل زمینی مراجعه نمایید.

کاربرد شیر هواگیری و سینی درین با تشتک تخلیه برای فن کویل

  • شیر هواگیری

شیر هواگیری معمولا بر روی لوله اصلی کویل گرمایش و سرمایش نصب می‌شود و وظیفه دارد که هوای موجود در لوله‌ها را تخلیه کند. وجود این شیر می‌تواند به کاهش صدای تولیدشده توسط فن کویل، بهبود عملکرد دستگاه و افزایش بازده حرارتی و برودتی سیستم کمک کند. بسته به نوع فن کویل، این شیر ممکن است به صورت دستی یا اتوماتیک کار کند.

  • سینی درین یا تشتک تخلیه

یکی از اجزای فن کویل که تاثیر زیادی در افزایش طول عمر آن دارد؛ سینی درین یا تشتک تخلیه است. به طور معمول چرخه تولید هوای خنک در فصل تابستان و یا تنظیم رطوبت محیط در نمونه‌هایی از فن کویل، باعث ایجاد قطراتی بر روی کویل‌ها می‌شود که بر روی سینی می‌ریزند و با استفاده از یک لوله به سیستم تخلیه آب ساختمان متصل می‌شوند. وجود سینی درین نه‌ تنها باعث افزایش طول عمر فن کویل می‌شود؛ بلکه از وارد شدن آسیب به محل نصب هم جلوگیری می‌کند.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490