فلنج دودکش پکیج چیست؟ انواع و کاربرد های آن

پکیج را می‌توانیم به عنوان یکی از بهترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌های گرمایشی بدانیم که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها از بخش‌های مختلف و قطعات گوناگونی ساخته شده‌اند تا بتوانند آب گرم و هوای مطبوعی را ایجاد کنند. یکی از دسته‌بندی‌هایی که برای انواع پکیج در نظر گرفته می‌شود، بر اساس وجود یا عدم وجود فن است.

پکیج‌های فن دار دارای قطعه‌ای به نام فلنج هستند که عملکرد ویژه‌ای در زمان کار کردن دستگاه دارد. برای اینکه بدانیم فلنج دودکش پکیج چیست و چه کاربردی دارد، در ادامه با رجا تاسیس همراه باشید.

فلنج دودکش پکیج چیست؟ | انواع فلنج دودکش در پکیج فن دار و کاربردهای آن

فلنج دودکش پکیج چیست؟

فلنج را می‌توانیم یکی از تجهیزات و اتصالات کاربردی در صنایع مختلف بدانیم که جداسازی یا اتصال آن به سادگی انجام می‌شود. امروزه روش‌های مختلفی برای اتصال لوله‌ها و اقلام مورد نیاز وجود دارند که اتصال فلنجی یکی از راج‌ترین آنهاست. در پاسخ به پرسش فلنج دودکش پکیج چیست؟ باید بگوییم قطعه‌ای دیسک شکل بوده که همیشه به صورت جفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلنج ها به کمک پیچ و مهره، دو قطعه را به بهترین نحو ممکن به یکدیگر متصل می‌کنند؛ به صورتی که بتوان آن‌ها را به سادگی باز و بسته کرد.

از این قطعات می‌توان برای فشارهای زیاد و کم استفاده کرد. آب بندی بین دو فلنج نیز به بهترین نحو ممکن توسط گسکت یا همان آب بند که در میان آن‌ها قرار گرفته شده، انجام می‌شود. در ساخت این قطعات معمولا از فولاد و آلیاژهای مختلف آن یا چدن و … استفاده می‌شود که استحکام و مقاومت نسبتا بالایی دارند. برای اطلاع از قیمت لوازم نصب پکیج بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

کاربرد فلنج در دودکش پکیج

پکیج‌ها را می‌توانیم در دو دسته فن دار و بدون فن قرار دهیم. پکیج فن دار دستگاهی بوده که دود حاصل از احتراق در آن به صورت اجباری و به وسیله فن دستگاه، از طریق دودکش به بیرون منتقل می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مدل دستگاه، فلنج فن است. فلنج برای ورود هوای تازه به داخل دستگاه و همچنین خروج دود و بخارات مختلف آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد فلنج در دودکش پکیج

فلنج به کار برده شد‌ه در پکیج فن دار، دارای قطر خارجی 10 سانتی‌متر و قطر داخلی 6 سانتی‌متر است. قطر خارجی این قطعه در واقع محل ورود اکسیژن به دستگاه بوده و قطر خارجی آن محل خروج بخارات حاصل از احتراق است. از این رو می‌تواند تا حد زیادی به فعالیت دستگاه کمک کرده و آن را در مسیر مناسبی قرار دهد.

انواع فلنج دودکش پکیج

کاربردهای مختلفی که معمولا برای فلنج دودکش پکیج در نظر گرفته می‌شوند، باعث شده تا انواع مختلفی از این قطعات ارائه شده و در انواع صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در این بخش به معرفی چند نمونه از مهم‌ترین انواع فلنج می‌پردازیم.

انواع فلنج دودکش پکیج

  • فلنج گلو دار: یکی از انواع فلنج دودکش پکیج، با عنوان فلنج گلو دار شناخته شده که دارای یک گردنی مخروطی شکل و متصل به مرکز است.
  • فلنج کور: این قطعه مانند یک دیسک بوده که برای مسدود کردن مسیر عبور سیالات در قسمت انتهای مسیر خط لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این مدل فلنج بخشی برای عبور مایعات ندارد.
  • فلنج دنده‌ای یا رزوه‌ای: این فلنج همان طور که از عنوانش مشخص بوده، دارای رزوه‌هایی در قسمت درونی بوده و به وسیله آن‌ها به صورت پیچی به لوله مورد نظر متصل می‌شود.
  • فلنج ساکت ولد: یکی دیگر از انواع فلنج، مدل ساکت ولد بوده که بعد از قرارگیری لوله در بخش داخلی فلنج، از قسمت بیرونی جوشکاری انجام می‌شود.
  • فلنج اسلیپون: این مدل فلنج نیز از طریق جوشکاری به لوله مورد نظر متصل می‌شود تا آب بندی بهتر و عملکرد مطلوب‌تری در انتها داشته باشد.
  • فلنج رینگ جوینت: از دیگر انواع فلنج دودکش پکیج، می‌توانیم به این گزینه اشاره کنیم که بر روی بدنه خود یک شیار دارد. این فرورفتگی در قسمت سطح بوده و کمک می‌کند تا قطعه آب بندی به مراتب بهتر و مطلوب‌تری در دما و فشارهای بالا داشته باشد.

سخن پایانی

یکی از قطعاتی که در لوله کشی بخش‌های داخلی پکیج مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلنج است. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی این قطعه، کارایی و همچنین انواع آن پرداختیم تا شما اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید. شما می‌توانید علاوه بر انواع لوازم نصب پکیج، برای اطلاع از قیمت پکیج دیواری و زمینی با رجا تاسیس تماس بگیرید.

چرا در دودکش پکیج از فلنج استفاده می‌شود؟

در عملکرد پکیج برای خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه، از فلنج استفاده می‌شود.

فلنج دودکش پکیج از چه متریالی ساخته می‌شود؟

برای مقاومت و استحکام بالا، از فولاد و آلیاژهای مختلف آن و یا چدن در ساخت انواع مختلف فلنج استفاده می‌شود.

سایر مقالات

لطفا امتیاز خود را وارد نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490