کویل بلوفین و گلدفین چیست؟

امروزه سیستم‌های برودتی و گرمایشی، دارای بخش‌های مختلفی هستند که تعیین کننده نوع فرایند تهویه مطبوع است. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین این قسمت‌ها، کویل بوده که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کویل می‌تواند در کندانسور و اوپراتور سیستم‌های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار بگیرد. کویل ها لوله‌های مسی یا آلومینیوم هستند که می‌توانند نقش مبدل حرارتی و برودتی را به خوبی ایفا کنند. برای اینکه بدانیم کویل بلوفین و گلدفین چیست، در ادامه این محتوا با رجا تاسیس همراه باشید.

کویل بلوفین و گلدفین چیست؟

کویل چیست؟

کویل را می‌توانیم به عنوان یک مبدل حرارتی در نظر بگیریم که در اکثر سیستم‌های تهویه مانند چیلر، فن کویل، پکیج، کولر گازی و … وجود دارد. اصلی‌ترین وظیفه کویل انتقال حرارت در میان محیط و مبرد جاری بوده که باید به بهترین نحو ممکن انجام شود. کویل‌ها دارای یک تیوب هستند که مبرد درون آن حرکت می‌کند. بر روی این تیوب‌ها، پره‌هایی تعبیه‌ای شده‌اند که انتقال حرارت بهتر و مطلوب‌تر را به همراه دارند.

این صفحه را هم ببینید: قیمت فن کویل

کویل بلوفین چیست؟

کویل بلوفین چیست

بلوفین در واقع یک روکش ضد خوردگی از جنس اپوکسی بوده که بر روی کندانسورها قرار می‌گیرد. این روکش به رنگ آبی بوده و به همین دلیل با عنوان بلوفین شناخته می‌شود. بلوفین برای اولین بار توسط شرکت ولتاس در روند تولید کویل‌های سیستم‌های تهویه مورد استفاده قرار گرفت. ویژگی‌های بلوفین باعث شده تا سیستم تهویه مورد نظر، کارایی بهتر و بالاتری در مناطق مرطوب و اسیدی داشته باشد. این روکش تا حد زیادی از خوردگی سیستم جلوگیری کرده و می‌تواند طول عمر سیستم را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد.

ویژگی‌های کویل بلوفین

برای آشنایی بیشتر با این روکش و اینکه بدانیم کویل بلوفین چیست، باید با چند نمونه از اصلی‌ترین ویژگی‌های و قابلیت‌های این روکش در این بخش آشنا شویم که به شرح زیر هستند.

ویژگی‌های کویل بلوفین

مقاومت بالا در برابر خوردگی

اصلی‌ترین هدف در استفاده از بلوفین، مقاوم سازی سیستم تهویه در برابر خوردگی و آسیب‌هایی از این قبیل است. مبدل‌های حرارتی و برودتی، معمولا در شرایط محیطی سختی مانند رطوبت بالا، آب شور، حلال‌های مختلف و … قرار می‌گیرند. از این رو این روکش محافظتی می‌تواند از زنگ زدگی و بروز آسیب‌های مختلف در گذر زمان جلوگیری کند.

داشتن دوام بالا

از اصلی‌ترین ویژگی‌های بلوفین می‌توانیم به دوام بالای آن اشاره کنیم. دوام بالای این پوشش باعث شده تا بتواند برای مدت زمان طولانی‌تری به حفظ عملکرد سیستم تهویه بپردازد و تهویه مطبوع هوا را به همراه داشته باشد.

تقویت انتقال حرارت

از دیگر ویژگی‌های این پوشش‌ها و مزایای استفاده از آن‌ها باید به بهبود راندمان انتقال حرارت اشاره کنیم. وجود بلوفین در یک سیستم تهویه، باعث می‌شود تا تبادل حرارت به نحو بهتر و مطلوب‌تری بین مبرد و هوای اطراف انجام شود. از این رو می‌توانیم ادعا کنیم که راندمان کاری سیستم هم به میزان قابل توجهی، بهبود پیدا می‌کند.

صرفه جویی در انرژی و هزینه ها

یکی دیگر از ویژگی‌های کویل بلوفین، کاهش میزان انرژی مصرف شده و هزینه‌های عملیاتی آتی است. افزایش راندمان سیستم تهویه باعث می‌شود تا به مرور زمان در انرژی مصرفی سیستم به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی شود. در واقع در این حالت سیستم می‌تواند با کارایی بهتر و بیشتر به دمای مورد نظر دست پیدا کند.

ضد رسوب

یکی از اصلی‌ترین خواص بلوفین که باعث شده از آن در سیستم‌های تهویه استفاده شود، خواص ضد رسوب آن است. در این حالت این پوشش می‌تواند در برابر تجمع انواع آلودگی‌ها، آلاینده‌ها و … بر روی فین‌های دستگاه مقاومت داشته و از بروز این حالت جلوگیری کند. از این رو جریان هوا مسدود نشده و هیچ اختلالی در عملکرد سیستم به وجود نخواهد آمد.

این صفحه را هم ببینید: قیمت چیلر در اصفهان

کویل گلدفین چیست؟

کویل گلدفین چیست؟

کویل گلدفین هم نوعی پوشش عملیاتی بوده که برای بهبود عملکرد انواع سیستم‌های تهویه طراحی شده است. گلدفین در واقع یک روکش طلایی هیدروفیلکی بوده که اثرگذاری بالاتر و بیشتری نسبت به بلوفین به همراه دارد. این روکش هم سیستم تهویه را از زنگ زدگی و خوردگی محافظت کرده و به صورت نازک، بر روی فین ها قرار می‌گیرد. گلدفین را می‌توانیم یک روش کاربردی و موثر برای محافظت از این سیستم‌ها در نظر بگیریم.

ویژگی های کویل گلدفین

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کویل گلدفین و آشنایی با این نوع پوشش، لازم است تا در این بخش به معرفی اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های آن بپردازیم.

ویژگی های کویل گلدفین

مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی

یکی از اصلی‌ترین اهداف استفاده از گلدفین، جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی سیستم است. این پوشش قدرت محافظت بسیار بالایی در این راستا داشته و می‌تواند طول عمر مفید مبدل مورد نظر را افزایش دهد.

کاهش میزان آلودگی

استفاده از گلدفین باعث شده آلودگی‌ها و ذرات آلاینده موجود در هوا به آن جذب شده و هیچ گونه اختلالی در عملکرد سیستم به وجود نیاورند.

مقاومت در برابر رطوبت

این پوشش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته از تجمع آب و رطوبت بر روی سطوح فین‌ها جلوگیری می‌کنند.

بهبود انتقال حرارت

یکی دیگر از اصلی‌ترین ویژگی‌های گلدفین مربوط به بهبود وضعیت انتقال حرارت است. وجود این روکش به این فرایند کمک کرده و به صورت مستقیم باعث افزایش کارایی سیستم خواهد شد.

دارای خواص ضد رسوب

پوشش‌های گلدفین می‌توانند در برابر تجمع آلودگی‌ها و آلاینده‌ها و همچنین زباله‌ها بر روی باله‌ها مقاومت کرده و باعث بهبود عملکرد سیستم حرارتی شوند.

قابل استفاده در شرایط محیطی خاص

به صورت کلی گلدفین ویژگی‌های محافظتی و مقاوم بالایی داشته، از این رو استفاده از آن باعث می‌شود تا در شرایط محیطی خاص مانند رطوبت بالا، آلودگی‌های هوایی، شرایط شیمیایی و محیط‌های چالش‌ برانگیز هم دستگاه بتواند عملکرد خوب و مطلوبی داشته باشد.

سخن پایانی

سیستم‌های تهویه، برودتی و حرارتی، برای اینکه بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، باید در شرایط مناسبی قرار بگیرند. کار کردن در شرایط مطلوب به صورت مستقیم بر روی راندمان دستگاه و در نتیجه طول عمر آن اثرگذار است. در بخش‌های قبلی به صورت کلی با پاسخ این سوال که گلدفین و بلوفین چیست آشنا شدیم. این پوشش‌ها بر روی فین‌های سیستم‌های تهویه قرار گرفته و به نوعی ضامن عملکرد بهتر آن‌ها شناخته می‌شوند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم تا شما اطلاعات جامعی درباره آن‌ها و عملکردشان به دست آورید.

برای محیط‌های مرطوب خرید سیستم تهویه با کویل بلوفین بهتر است یا گلدفین؟

هر دوی این کویل‌ها دارای پوشش مقاوم در برابر رطوبت هستند؛ اما کویل گلدفین نیست به رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

برای محیط‌های آلوده کدام نوع کویل بهتر است؟

معمولا برای محیط‌هایی مانند تهران که آلودگی خیلی زیادی دارند، از سیستم‎‌های گلدفین استفاده می‌شود.

آیا می‌توان کویل بلوفین را با گلدفین جایگزین کرد؟

خیر. این کویل‌ها از ابتدا بر روی سیستم نصب شده‌اند و امکان تعویض آنها وجود ندارد.

سایر مقالات

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490