نحوه کار و عملکرد فن کویل

استفاده از فن کویل به دلیل توانایی که در ایجاد گرما و سرما به صورت هم‌ زمان دارد؛ در اماکن مسکونی، تجاری و اداری بسیار توسعه پیدا کرده است. این سیستم می‌تواند سرمایش و گرمایش را به صورت یکنواخت در همه قسمت‌های محیط منتشر کند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که نحوه کار فن کویل چیست و چگونه می‌تواند مناسب‌ترین دما را با توجه به فصل در محیط ایجاد کند؟ تا انتها با این مقاله از رجا تاسیس همراه باشید تا شما را با نحوه عملکرد این سیستم تهویه مطبوع آشنا کنیم.

هر آنچه باید درباره نحوه کار فن کویل بدانید

اجزای تشکیل‌ دهنده فن کویل

فن کویل از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که هریک از آن‌ها وظیفه خاصی را برای تامین هوای مطبوع ایفا می‌کنند. در ادامه این قسمت‌ها را معرفی می‌کنیم ولی در مقاله اجزای فن کویل به تفصیل در مورد هر قسمت توضیح داده است.

  • کویل که مسیر رفت و برگشت آب از دیگ یا چیلر به موتورخانه مرکزی است
  • فین آلومینیومی برای محافظت از کویل‌ها در برابر شرایط محیطی
  • فن که وظیفه به گردش درآوردن هوا را بر عهده دارد
  • الکتروموتور برای تنظیم سرعت چرخش فن دستگاه
  • سینی درین برای تخلیه آب و حفاظت از کویل‌ها
  • فیلترهای پلاستیکی یا فلزی برای جلوگیری از ورود ذرات و گردوغبار به داخل فن
  • کلید سلکتوری برای تنظیم تعداد دور
  • ترموستات برای کنترل دمای هوا و مقدار هوادهی یا خاموش و روشن کردن دستگاه به صورت اتوماتیک

تنها تفاوتی که می‌تواند میان مطرح‌ترین برندهای فن کویل با برندهای معمولی تمایز ایجاد کند؛ کیفیت قطعات به‌ کار رفته در ساخت فن کویل و استفاده از فیلترهای متعدد برای تامین هوای تمیز و سالم است.

نحوه کار و عملکرد فن کویل

نحوه کار و عملکرد فن کویل

هر فن کویل دارای دو کانال اصلی به نام‌های Supply و Return یا رفت و برگشت است. این کانال‌ها در همه قسمت‌های ساختمان برای تامین هوای مطلوب وجود دارند. هر واحد فن کویل به صورت جداگانه به یک کویل گرمایشی یا سرمایشی متصل شده و یا به صورت هم‌ زمان به هر دو اتصال پیدا کند. از طریق این کانال‌ها و به کمک فن می‌توان هوای تازه را وارد محیط کرده و دمای مطلوب را در آن به وجود آورد. به طور کلی همه فن کویل‌ها برای تامین هوای مطبوع در محیط مراحل زیر را پشت سر می‌گذارند:

1- مکش هوای داخل محیط با استفاده از فن یا هوا رسان
2- عبور دادن هوای دریافتی از روی فیلترها برای برطرف کردن آلودگی‌های موجود در آن
3- ورود هوای تصفیه‌ شده به داخل کویل‌ها توسط فن
4- تنظیم دمای کویل با توجه به هوایی که در اطراف آن‌ها جریان دارد
5- رسیدن هوا به دمای مطلوب در اثر عبور از اطراف کویل‌ها
6- بازگشت دوباره هوا به محیط توسط فن و پس از عبور از فیلترها

نکته مهم اینجا است که برای رساندن هوای اطراف کویل‌ها به دمای مطلوب، معمولا از آب استفاده می‌شود. آب گرم یا سردی که در درون کویل‌ها جریان دارد؛ می‌تواند دمای هوای اطراف کویل را به مقدار مطلوب برساند.

معرفی انواع فن کویل و نحوه کارکرد آن ها

معرفی انواع فن کویل و نحوه کارکرد آن‌ها

فن کویل‌ها از دید محل نصب و ساختار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. اساس و پایه نحوه عملکرد در انواع فن کویل معمولا با هم تفاوتی ندارند؛ اما نحوه کانال کشی آن‌ها با هم متفاوت است. به علاوه جهت پرتاب باد در این نوع فن کویل‌ها هم با هم متفاوت است که ریشه در تفاوت‌های ساختاری آن‌ها دارد. در ادامه به بررسی تفاوت در عملکرد فن کویل‌ها پرداخته‌ایم:

  • فن کویل زمینی

فن کویل زمینی را می‌توان به صورت توکار و روکار مورد استفاده قرار داد. دریچه هوا در این نوع فن کویل‌ها ممکن است باد را به سمت روبرو، بالا و یا به صورت مایل در محیط منتشر کنند. این نوع از فن کویل‌ها دارای یک لوله ورودی و یک لوله خروجی برای تامین آب مورد نیاز هستند و تنظیمات بسیار ساده‌ای دارند.

  • فن کویل دیواری

کانال کشی فن کویل دیواری معمولا به صورت توکار انجام می‌شود و قابل مشاهده نیست. این نوع از فن کویل‌ها هم از طریق لوله‌هایی که به سیستم گرمایش مرکزی متصل هستند؛ آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. در صورت نیاز به صفحه فروش فن کویل دیواری مراجعه فرمایید.

  • فن کویل سقفی

فن کویل سقفی معمولا قبل از ساخت ساختمان باید کانال کشی شده و در آن نصب شود. همچنین می‌توان از سقف کاذب هم به عنوان محلی برای نصب آن استفاده کرد. این نوع از فن کویل‌ها دارای دو زیر مجموعه اصلی به نام کانالی و کاستی هستند. فن کویل کانالی به صورت توکار نصب می‌شود و کانال کشی آن سخت‌تر است. اما فن کویل کاستی نیازی به کانال کشی ندارد و می‌تواند باد خود را در هر چهار جهت پرتاب کند.

  • فن کویل دو لوله

فن کویل دو لوله دارای یک لوله برای رفت و یک لوله برای بازگشت است که به چیلر یا دیگ گرمایشی متصل شده‌اند. این فن کویل‌ها برای تنظیم دمای آب و رسیدن به دمای مطلوب، از یک سنسور دمایی استفاده می‌کنند. به عبارت بهتر این سنسور کلاس کاری فن کویل را مشخص کرده و تعیین می‌کند که هوای خروجی باید سرد باشد یا گرم؟

  • فن کویل چهارلوله

فن کویل‌های چهار لوله دارای دو لوله در مسیر رفت و دو لوله در مسیر برگشت هستند؛ به همین دلیل این قابلیت را دارند که به صورت هم‌زمان هوای گرم و سرد را در قسمت‌های مختلفی از یک محیط به وجود آورند.

معرفی مهم ترین مزایای فن کویل

مزایای فن کویل

در زمان خرید فن کویل، اطلاع از مزیت‌های آن می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک کند. از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم تهویه مطبوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- قابلیت تنظیم دما به صورت خودکار: برای این منظور از ترموستات یا شیر کنترل استفاده شده است.
2– سرعت هوادهی بالا و مصرف انرژی پایین: محاسبه مصرف برق فن کویل نشان می‌دهد که این سیستم انرژی بسیار کمی را مصرف می‌کند. زیرا قادر است محیط را در عرض 5 تا 10 دقیقه به دمای مطلوب برساند.
3- قابلیت تنظیم دمای هر واحد به صورت جداگانه

معایب

  • نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم و سرویس سالیانه
  • عدم تامین هوای تازه در محیط
  • نیاز به سیستم کمکی هوایی برای حذف آلودگی‌ها از محیط و تامین اکسیژن
  • ایجاد قطرات آب بر روی لوله‌های کویل

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490