فن کویل بی صدا چی بخرم؟

وجود یک سر و صدای پیوسته هرچند هم که کوتاه باشد، در بلندمدت می‌تواند باعث به وجود آمدن آسیب‌های متفاوتی برای شما شود. برای مثال آسیب‌ها و مشکلات روان‌شناختی مختلف مثل افسردگی و اضطراب مداوم نتیجه‌ای از قرارگیری در معرض نویزها هستند. این صداها بیشتر از طرف دستگاه‌های تهویه مطبوع ایجاد می‌شوند و در اغلب موارد مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در حالی که ممکن است تاثیرات بسیار ناراحت‌کننده‌ای را از خود به جای بگذارند. برای اینکه همواره در آسایش باشید و این سر و صداها باعث عدم آسایش شما نشود، اولین کاری که می‌توانید انجام دهید، انتخاب یک فن کویل بی صدا است. ما در این مقاله از رجا تاسیس راهنمایی‌های لازم جهت خرید چنین فن کویلی را به شما ارائه می‌دهیم.

فن کویل بی صدا | انواع فن کویل و میزان صدای آنها

عوامل موثر بر صدای تولید شده توسط فن کویل

در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که چه عواملی سبب می‌شوند تا صدای فن کویل کمتر یا بیشتر شود. توجه کنید که حتما هنگام خرید دستگاه، کاتالوگ آن را با دقت بخوانید تا از میزان صدای آن اطلاع داشته باشید. این پارامتر بر اساس دسی بل مطرح می‌شود و بسته به عواملی که در ادامه بیان می‌کنیم؛ متفاوت خواهد بود.

موتور فن کویل یکی از مهم ترین دلایل تولید صدای فن کویل

1) نوع موتور و پروانه فن کوئل

یکی از عواملی که بر صدای ایجادشده توسط فن کویل تاثیر می‌گذارد، موتور و پروانه فن کویل است. باید هرچند وقت یک بار پروانه موتور را چک کنید؛ زیرا اگر این پروانه تغییر شکل داده باشد، باعث به وجود آمدن صدای مضاعف خواهد شد.

2) جنس بدنه

عامل موثر دیگر جنس بدنه Fancoil است. چنانچه بدنه دستگاه کاملا یکنواخت و از یک جنس ساخته شده باشد، دستگاه صدای کمتری ایجاد خواهد کرد و در غیر این صورت به علت وجود ارتعاشات، صدای دستگاه هم بیشتر خواهد شد.

نوع فن کویل عاملی موثر در صدای تولیدی فن کویل

3) نوع فن کوئل

چنانچه فن کویل شما از نوع کانالی باشد؛ ممکن است سر و صدای ناشی از دستگاه، از طریق کانال به درون خانه بیاید. برای اجتناب از این اتفاق شما می‌توانید یک آویز مطمئن بین سقف و فن کویل قرار دهید تا صدا به مراتب کاهش یابد.

4) نصب اشتباه دستگاه

یکی دیگر از عواملی که ممکن است صدای دستگاه را افزایش دهد؛ شل بودن پیچ‌های آن است. پس شما می‌توانید با محکم کردن آن‌ها صدای دستگاه را کمتر کنید.

اندازه فن کویل عاملی تاثیرگذار بر صدای فن کویل

5) اندازه فن کویل

اندازه فن کوئل نیز بر صدای آن تاثیر می‌گذارد. هرچه فن کویل بزرگ‌تر باشد، تعداد فن بیشتری درون آن قرار می‌گیرد. با زیاد شدن تعداد فن‌ها، سرعت چرخش آن‌ها کم می‌شود؛ چراکه تعداد زیادی فن کم‌سرعت بازدهی بهتر و بیشتری نسبت به یک فن پرسرعت خواهند داشت. نهایتا این افزایش تعداد فن‌ها باعث کم شدن صدای دستگاه خواهد شد.

6) ویژگی های محل نصب

علاوه بر موارد گفته شده، ویژگی‌های محل نصب مانند میزان رفت و آمد یا نویز موجود در محیط، یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین سطح صدای فن کویل است. برای مثال در سالن‌های همایش نیازی به استفاده از فن کوئل‌هایی با سطح نویز خیلی پایین وجود ندارد؛ اما این موضوع برای سالن‌های مطالعه بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر ارتفاع سقف هم یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر روی میزان صدای تولیدی است که باید در زمان خرید این محصول مورد توجه قرار بگیرد.

به چه فن کویلی بی صدا گفته می شود؟

اما سوال اینجا است که منظور ما از یک فن کویل بی صدا چیست؟ به عبارت بهتر سطح صدای استاندارد تولیدشده توسط فن کوئل باید چقدر باشد تا در دسته محصولات سایلنت قرار بگیرد؟ باید بدانید که این موضوع تا حد زیادی به محل نصب و استفاده از این دستگاه بستگی دارد. در جدول زیر میزان صدای تولیدشده توسط یک فن کویل استاندارد را در هر یک از محل‌های نصب ارائه داده‌ایم تا در زمان خرید بدانید که بهترین گزینه برای شما کدام مورد است؟

محل نصب سطح صدای تولید شده
محیط‌های مسکونی 25 تا 35 دسی بل
لابی و سالن هتل‌ها 25 تا 35 دسی بل
اتاق‌های هتل‌ها 25 تا 35 دسی بل
دفاتر اداری 25 تا 35 دسی بل
سالن کنفرانس 25 تا 35 دسی بل
راهروها و سرسراهای هتل‌ها 35 تا 45 دسی بل
اتاق‌های بستری بیمارستان‌ها 30 تا 40 دسی بل
اتاق عمل بیمارستان‌ها 25 تا 35 دسی بل
سالن‌های کنسرت و تئاتر بسته به ارتفاع سقف تا 25 دسی بل
کلیسا و مسجد 25 تا 35 دسی بل
سالن‌های سخنرانی که آمپلی‌فایر ندارند 35 دسی بل
سالن دادگاه با آمپلی‌فایر 30 تا 40 دسی بل
سالن تمرین ژیمناستیک، استخر و فیتنس 40 تا 50 دسی بل
سالن ورزشی با جایگاه تماشاچی و آمپلی‌فایر 45 تا 50 دسی بل
استودیوی تمرین موسیقی حداکثر 35 دسی بل
مکان‌های عمومی بیمارستان‌ها 30 تا 40 دسی بل

انواع فن کویل ها و میزان صدای تولید شده توسط آنها

فن کویل‌ها بسته به محل نصبشان به چند دسته تقسیم می‌شوند. هر دسته از این محصولات ویژگی‌های مختص خود را دارند که باعث شده تا میزان صدای تولیدی آن‌ها متفاوت باشد. در این قسمت به معرفی فن کویل های مختلف و بررسی میزان صدای تولیدی آن‌ها خواهیم پرداخت.

فن کویل زمینی دکواتیو یکی از انواع فن کویل موجود در بازار ایران

فن کویل زمینی

انواع فن کویل زمینی عموما در مکان‌هایی نظیر اداره‌ها، آپارتمان‌ها و مکان‌های مسکونی و هتل‌ها نصب می‌شوند. تعمیر و سرویس این مدل از فن کوئل‌ها به خاطر محل نصبشان ساده است. این محصولات مزایای زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به صدای کم، هزینه سرویس و نگهداری پایین و نصب سریع و آسان اشاره نمود. فن کویل های زمینی به صورت ایستاده نیز طراحی و تولید می‌شوند که معمولا صدای بیشتری نسبت به نمونه‌های معمولی تولید می‌کنند؛ با این حال هنوز هم می‌توان آن‌ها را در دسته فن کویل بی صدا قرار داد.

میزان صدای تولیدی توسط فن کویل دیواری

فن کویل دیواری

انواع فن کویل دیواری از نظر ظاهری دقیقا مشابه با کولر گازی بوده که فضای مشابهی را اشغال می‌کند. صدای تولیدشده توسط این مدل نیز کم بوده و مانند نوع قبلی می شود به‌راحتی آن‌ها را نصب، تعمیر و سرویس کرد. می‌توان گفت تنها عیب این مدل فن کویل، قیمت بسیار بالای آن در میان سیستم‌های تهویه مشابه است. از ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به دریچه خودکار توزیع هوا، داشتن ترموستات فن کویل و همچنین کنترل از راه دور و قابلیت زمان‌بندی به‌صورت 24 ساعته اشاره کرد.

میزان صدای تولیدی توسط فن کویل کاستی

فن کویل کاستی یک و چهار طرفه

فن کوئل کاستی یک و چهار طرفه، عموما زیر سقف کاذب نصب می‌شود. طراحی ظاهری این دستگاه بسیار زیبا و متنوع بوده و همین باعث می‌شود تا با انواع دکوراسیون‌ها هارمونی خوبی را به ارمغان آورد. راندمان این دستگاه بالا بوده و نسبتا فضای کمی را اشغال می‌کند. هزینه نگهداری، سرویس و تعمیر انواع فن کویل کاستی تقریبا بالا است؛ زیرا در محل‌های خاصی نصب شده‌اند. فن کویل های کاستی در سه مدل یعنی یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه تولید می‌شوند. صدای تولیدی فن کویل کاستی یک و چهار طرفه نیز مانند نمونه‌های قبلی کم بوده و آزاردهنده نیست.

فن کویل سقفی توکار یکی از انواع فن کویل موجود در بازار ایران

فن کویل سقفی توکار

می‌توان ادعا کرد که فن کویل سقفی توکار، کم صدا ترین نوع فن کویل است. طراحی ساده و صدای کم این دستگاه باعث شده تا در ساختمان‌های مسکونی بیشتر از این مدل استفاده شود. فن کویل سقفی توکار کم‌حجم و بسیار سبک‌وزن بوده و همچنین هزینه نصب، تعمیر و سرویس کردن آن نیز بسیار پایین است. این فن کویل را همچنین می‌توان ارزان‌ترین نوع این مدل سیستم تهویه دانست که همه این‌ها باعث شده تا تبدیل به رایج‌ترین نوع فن کویل شود.

میزان صدای تولیدی توسط فن کویل کانالی

فن کویل کانالی

بعد از کم صداترین، نوبت به معرفی پرسروصداترین نوع فن کویل می‌رسد. فن کویل کانالی به علت سروصدای زیادی که دارد اغلب در مکان‌هایی نظیر راهروهای ادارات و ساختمان‌های تجاری نصب می‌شود. اما توجه داشته باشید که این محصول ممکن است از جهاتی مشکلاتی داشته باشد اما از قابلیت‌های ویژه آن می‌توانیم به بدنه محکم و بادوام و همچنین راندمان کاری بالای آن اشاره کنیم. در واقع خرید فن کویل بی صدا در وهله اول نسبت به نوع کارایی که از آن می‌خواهید می تواند متفاوت باشد.

برندهای تولید کننده فن کویل بی صدا

برندهای تولید کننده فن کویل بی صدا

امروزه برندهای ایرانی در تلاش هستند تا با افزایش کیفیت تولید خود، انواع فن کویل بی صدا را روانه بازار کرده و به این ترتیب آسایش مصرف کنندگان را فراهم کنند. از بهترین تولیدکنندگان داخلی که در این زمینه موفق بوده‌اند؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آذر نسیم:

یکی از برندهایی که در زمینه تولید انواع فن کویل بی صدا تاکنون توانسته قدرتمند عمل کند و کارایی مناسبی را به کاربران ارائه دهد، شرکت آذر نسیم می باشد. فن کویل‌های سقفی و زمینی شرکت آذر نسیم دارای گواهی تست دسی بل از دانشگاه امیرکبیر و صنعتی شریف هستند؛ به همین دلیل می‌توان ادعا کرد فن کویل های سقفی و زمینی این برند از کم صداترین فن کویل های موجود در بازار است. برای مشاهده محصولات و استعلام قیمت فن کویل آذر نسیم به لینک درج شده مراجعه فرمایید.

میدیا:

برند میدیا نیز فن کویل‌های بی‌صدای خوبی را به بازار عرضه می‌کند، به طور مثال فن کویل کاستی یک طرفه میدیا را می‌توان کم‌صدا ترین محصول شرکت میدیا داست.

تهویه ساز:

شرکت تهویه ساز توانسته فن کویل های باکیفیت و کم‌صدای بسیار خوبی را روانه بازار کند. فن کویل تهویه ساز را می‌توان در دسته بی‌صداترین فن کوئل های موجود در بازار نیز قرار داد.

تهویه آریا:

از دیگر شرکت‌هایی که در حوزه طراحی و تولید فن کویل کم صدا فعالیت می‌کنند، می‌توان به شرکت تهویه آریا اشاره نمود. فن کویل تهویه آریا قادر هستند تا با کمترین صدا، جریان هوای یکنواختی در محیط ایجاد نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی انواع فن کوئل و همچنین میزان صدای هر کدام از آن‌ها بپردازیم. صدای کم برای فن کویل‌ها یکی از معیارهایی است که به هنگام خرید باید به آن دقت زیادی کنید. همچنین در این مقاله به معرفی برندهای ایرانی که اقدام به تولید فن کویل بی‌صدا می‌کنند پرداختیم تا شما بتوانید به هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید. ما در فروشگاه رجا تاسیس انواع مختلفی از فن کویل بی صدا و باکیفیت را به شما ارائه داده‌ایم؛ در صورت نیاز به مشاوره برای خرید هر یک از این محصولات، می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

آیا صدای فن کویل فقط به مشخصات فیزیکی آن مربوط است؟

خیر. صدای بلند فن کویل ممکن است به محل و نحوه نصب آن نیز مربوط شود؛ برای مثال ارتفاع سقف و میزان سر و صدا در محیط، از عوامل تاثیرگذار بر روی شنیده شدن صدای تولیدشده توسط Fancoil هستند.

اندازه فن کویل چه تاثیری بر صدای آن دارد؟

هرچه فن کویل بزرگ‌تر باشد؛ تعداد فن بیشتری درون آن جای می‌گیرد و همین باعث می‌شود تا نیاز به چرخش کمتری داشته باشند و صدای تولیدی کمتر باشد.

چه نوع فن کویلی برای ساختمان‌ های مسکونی مناسب است؟

فن کویل های سقفی توکار را به علت سروصدای خیلی کم و قیمت مناسب، می‌توان مناسب‌ترین گزینه برای ساختمان‌های مسکونی دانست.

سایر مقالات

5/5 - (2 امتیاز)

سایر مقالات

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490