مقایسه حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی

امروزه تقریبا در همه حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی یک حوله خشک کن وجود دارد که علاوه بر گرم کردن محیط حمام، برای خشک کردن حوله و لباس هم استفاده می‌شود. این وسایل در طرح‌ها و ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند که هریک توان حرارتی مخصوصی دارند و برای ابعاد خاصی مناسب هستند. اما شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین چالش پیش روی خریداران حوله خشک کن، انتخاب میان نمونه‌های فولادی و آلومینیومی است. اگر شما هم بر سر این دو راهی قرار گرفته‌اید؛ تا انتها با این مقاله همراه شوید

مقایسه رادیاتورهای حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی | رجا تاسیس

معرفی انواع رادیاتور حوله خشک کن

معرفی انواع رادیاتورهای حوله خشک کن

رادیاتورهای حوله خشک کن‌ با توجه به معیارهای مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال ابعاد آن‌ها یکی از مهم‌ترین این معیارها است که توان حرارتی حوله خشک کن را تعیین می‌کند؛ به این ترتیب شما خواهید فهمید که حوله خشک کن مناسب برای حمامتان چیست. از دید جنس، حوله خشک کن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که از قرار زیر هستند:

1- حوله خشک کن شیشه‌ ای

این حوله خشک کن‌ها دارای بدنه‌ ای شفاف هستند و معمولا حالتی تزئینی هم دارند؛ به همین دلیل حتی می‌توان در اتاق خواب‌های کوچک به عنوان بخشی از دکوراسیون هم از آن‌ها استفاده کرد. شیشه‌هایی که در این نمونه‌ها استفاده می‌شوند از نوع حرارتی و بسیار سبک هستند.

2- آلومینیومی

حوله خشک کن‌های آلومینیومی هم ظاهر زیبایی دارند و از استحکام خوبی برخوردار هستند. این محصولات معمولا به رنگ سفید تولید می‌شوند و وزن کمی دارند.

3- فولادی یا استیل

رایج‌ترین نوع حوله خشک کن، فولادی است که از استیل ضد زنگ ساخته شده است؛ این نمونه دارای وزن بیشتری نسبت به دیگر انواع است و معمولا زمان نسبتا زیادی برای نصب نیاز دارد.

مزایا و معایب حوله خشک کن فولادی

مزایا و معایب رادیاتور حوله خشک کن فولادی

حوله خشک کن‌های فولادی بسیار محکم هستند و به دلیل اینکه بدنه آن‌ها ضد زنگ است؛ طول عمر زیادی دارند. این نوع از حوله خشک کن‌ها در برابر رسوبات بسیار مقاوم هستند؛ به همین دلیل است که می‌توان از آن‌ها با خیال راحت در مناطقی مانند قم و یزد که آبشان دارای املاح زیادی است؛ استفاده کرد. علاوه بر این توان حرارتی بالایی دارند و قدرت خوبی در انتقال گرمای تولیدشده از خود نشان می‌دهند؛ به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای حمام‌هایی با ابعاد بزرگ هم استفاده کرد.

این در حالی است که حوله خشک کن‌های فولادی معمولا وزن زیادی دارند؛ به همین دلیل شاید حمل و نقل آن‌ها قدری مشکل باشد. علاوه بر این زمانی که برای نصب حوله خشک کن فولادی لازم است؛ معمولا بیشتر از دیگر انواع حوله خشک کن است. یکی دیگر از معایب حوله خشک کن فولادی این است که مدت زیادی طول می‌کشد تا لوله‌های آن گرم شده و این گرما را به محیط حمام منتقل کنند. به همین دلیل اگر حمامتان بیرون از محیط خانه قرار دارد؛ ناچار هستید چند دقیقه قبل از رفتن به حمام حوله خشک کن را روشن کنید تا محیط آن گرم شود.

مزایا و معایب حوله خشک کن آلومینیومی

مزایا و معایب رادیاتور حوله خشک کن آلومینیومی

حوله خشک کن آلومینومی ظاهر بسیار زیبایی دارد. به علاوه وزن آن هم سبک است؛ به همین دلیل جابجایی راحتی دارد. این نوع از حوله خشک کن‌ها معمولا فرایند نصب پیچیده‌ای ندارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را بر روی دیوار حمام نصب کرد. علاوه بر این حوله خشک کن‌های آلومینیومی به راحتی و با سرعت زیادی گرم می‌شوند؛ به همین دلیل قبل از حمام دیگر نیازی نیست که زمانی را برای گرم شدن آن منتظر بمانید. این ویژگی به دلیل ظرفیت حرارتی بالای آلومینیوم است؛ این موضوع باعث شده که مقدار آب مصرفی در این حوله خشک کن‌ها هم تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر فرایند تولید حوله خشک کن‌های آلومینیومی هم بسیار ساده است؛ به همین دلیل است که این نوع وسایل قیمت کمی دارند. از سوی دیگر حوله خشک کن‌های آلومینیومی را می‌توان در رنگ‌های مختلفی تولید کرده و روانه بازار کرد؛ به همین دلیل این وسیله می‌تواند با سبک‌های مختلف دکوراسیون‌های داخلی هم هماهنگ شود.

اما عیب بزرگ حوله خشک کن‌های آلومینیومی این است که فرایند تولید آن‌ها اغلب به صورت دستی انجام می‌شود؛ به همین دلیل است که بعضی اوقات مشکلاتی در زمان نصب به وجود می‌آید. یکی دیگر از معایب حوله خشک کن‌های آلومینیومی این است که خیلی سریع سرد می‌شوند؛ به همین دلیل اگر منبع انرژی آن‌ها قطع شود، خیلی زود محیط سرد خواهد شد. این حوله خشک کن‌ها در برابر آب‌های سخت و دارای املاح زیاد هم آسیب‌پذیرتر هستند.

6 تفاوت اصلی حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی

تفاوت‌های حوله خشک کن آلومینیومی و فولادی

با توجه به مواردی که در بخش‌های قبلی درباره آن‌ها صحبت کردیم؛ حوله خشک کن‌های فولادی و آلومینیومی هردو دارای مزیت‌ها و معایب خاص خود هستند. اما از کجا باید فهمید که بهترین گزینه کدام است؟ در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو نوع پرداخته‌ایم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را در زمان خرید بگیرید.

  • مقایسه از نظر قیمت

قیمت حوله خشک کن آلومینیومی نسبت به نمونه فولادی کمتر است؛ در نتیجه اگر بودجه زیادی در اختیار ندارید می‌توانید گزینه آلومینیومی را انتخاب کنید. اما باید دقت داشته باشید که حوله خشک کن فولادی با وجود قیمت بیشتر، ماندگاری بهتری هم دارد. به همین دلیل است که مدت بیشتری عمر خواهد کرد؛ در نتیجه اگر مشکلی برایتان ندارد، می‌توانید با صرف هزینه بیشتر، یک محصول بادوام را خریداری کنید. اگر در مورد تفاوت قیمت برند های حوله خشک کن می‌خواهید بدانید مقاله ازرانترین و بهترین حوله خشک کن را مطالعه کنید.

  • مقایسه از دید کیفیت

از دید کیفیت می‌توان گفت که هر دو نوع حوله خشک کن عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند. در فرایند تولید حوله خشک کن‌های آلومینیومی دخالت دست بیشتر است؛ به همین دلیل شاید خطاهای انسانی تا حدی کیفیت این نوع حوله خشک کن را تحت تاثیر قرار دهد. اما در نمونه‌های فولادی همه فرایند توسط روبات‌ها و با دقت خوبی انجام می‌شود.

از سوی دیگر حوله خشک کن‌های فولادی در مواجهه با آب‌های سخت عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند و رسوب کمتری را جذب خواهند کرد. به همین دلیل در مناطقی که کیفیت آب مناسبی ندارند؛ استفاده از حوله خشک کن فولادی توصیه می‌شود.

  • تفاوت در میزان هواگیری

از دید هواگیری حوله خشک کن‌های آلومینیومی و فولادی با هم تفاوتی ندارند؛ شما می‌توانید به سادگی و تنها با چرخاندن پیچ مخصوص این کار را انجام دهید. در نتیجه از این منظر می‌توان گفت که برتری با مدل خاصی نیست و هردو عملکرد یکسانی از خود نشان می‌دهند.

  • مقایسه از نظر وزن

حوله خشک کن‌های آلومینیومی بسیار سبک هستند؛ به همین دلیل فرایند حمل و نقل آن‌ها به راحتی انجام می‌شود. به علاوه نصب آسان‌تری هم دارند؛ اما حوله خشک کن‌های فولادی وزن زیادی دارند. در نتیجه ممکن است مشکلاتی را برای حمل و نقل و نصب آن‌ها داشته باشید.

  • تفاوت در شکل ظاهری

از دید ظاهری هردو حوله خشک کن زیبا هستند و از ورق‌های یکدست و یکنواخت ساخته شده‌اند. اما آلومینیوم قابلیت شکل پذیری بیشتری دارد؛ به همین دلیل با استفاده از آن می‌توان طراحی‌های متنوعی را اجرا کرد.

در کنار این‌ها آلومینیوم رنگ‌پذیری بهتری هم دارد؛ به همین دلیل است که می‌توانید نمونه‌هایی به رنگ سفید، مشکی، کرمی، خاکستری یا هر رنگ دلخواهی را در بازار پیدا کنید یا سفارش دهید. این موضوع باعث شده که حوله خشک کن‌های آلومینیومی با دکوراسیون همخوانی بیشتری پیدا کنند.

  • بررسی عملکرد در سرد و گرم شدن

آلومینیوم فلزی است که ظرفیت حرارتی بالایی دارد؛ به همین دلیل خیلی سریع گرم می‌شود. این ویژگی باعث شده که بتوانید از آن در واحدهای نزدیک پشت بام یا در حمام‌هایی که داخل حیاط یا راه‌ پله هستند، استفاده کنید. این ویژگی باعث می‌شود که حوله خشک کن‌های آلومینیومی آب کمتری را برای گرم شدن مصرف کنند. اما باید بدانید که این گرما به همان سرعتی که به وجود آمده، از بین خواهد رفت.

در مقابل حوله خشک کن‌های فولادی زمان نسبتا زیادی را برای گرم شدن نیاز دارند؛ در نتیجه مقدار آب بیشتری را باید مصرف کنند. اما به همان نسبت هم توانایی نگهداری از گرما را در خود داشته و آن را دیر از دست می‌دهند؛ در نتیجه می‌توان برای خشک کردن لباس‌ها یا حوله‌ها پس از حمام و حتی در حالت خاموش بودن هم از آن‌ها استفاده کرد.

مقایسه حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی

حوله خشک کن فولادی یا آلومینیومی؛ کدام‌ یک بهتر است؟

یک نسخه کلی و حکم قطعی وجود ندارد که از میان حوله خشک کن‌های فولادی و آلومینومی کدام گزینه برای شما بهتر است. زیرا این انتخاب به عوامل زیادی بستگی دارد. در زمان خرید شما باید بدانید که می‌خواهید حوله خشک کن را در چه مکانی نصب کنید. به علاوه با در نظر گرفتن اینکه چه مقدار بودجه در اختیار دارید و با توجه به موارد گفته‌ شده در این مقاله، تصمیم نهایی خود را بگیرید.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490