پکیج برقی بخرم یا گازی؟

امروزه پکیج به یکی از اصلی‌ترین قسمت‌ها در سیستم گرمایشی ساختمان‌های مختلف تبدیل شده است. یک وسیله جمع و جور و پرتوان که می‌تواند ضمن تامین آب گرم مصرفی، هوای گرم را هم در محیط منتشر کند. تولیدکننده‌ها انواع مختلفی از این محصول را به بازار عرضه کرده‌اند؛ همین موضوع تا حدی انتخاب از میان گزینه‌های مختلف را برای کاربران دشوار کرده است. یکی از سوالات اصلی که برای کاربران در زمان خرید این محصول پیش می‌آید؛ این است که پکیج برقی بهتر است یا گازی؟ برای پاسخ به این سوال تا انتها با این مقاله از رجا تاسیس همراه باشید.

مقایسه پکیج های برقی و گازی

تفاوت پکیج برقی و گازی از نظر نوع سوخت و آلاینده‌ های محیط زیستی

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که پکیج برقی بهتر است یا گازی؛ باید بدانیم که هریک از این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند. همان‌طور که از نام نوع برقی مشخص است؛ انرژی خود را از طریق اتصال به برق ساختمان تامین می‌کند. به همین دلیل نیازی به دودکش ندارد و برای محیط زیست بسیار مفید است. اما نمونه‌های گازی، برای تامین آب گرم نیاز به گاز طبیعی دارند؛ در نتیجه آلودگی‌های مختلفی را در هوا منتشر می‌کنند. به علاوه صدای تولیدشده توسط نمونه‌های گازی هم بیشتر است. بنابراین برای مناطقی که به گاز دسترسی ندارند یا خطر نشت گاز در آن‌ها وجود دارد؛ خرید پکیج برقی بسیار هوشمندانه است. همچنین افرادی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند یا نمی‌خواهند هیچ صدای مزاحمی در محیط داشته باشند؛ می‌توانند از مزیت‌های این محصول استفاده کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا سوالات مهم درباره خرید این دو محصول را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

1- مصرف انرژی کدام پکیج بهتر است؟

یکی از سوالات بسیار مهم که باید در زمان خرید این سری از محصولات به آن پاسخ دهید؛ این است که هزینه مصرف انرژی در پکیج‌های برقی و گازی چقدر است؟ هرچند توان حرارتی این سیستم تعیین‌کننده مقدار مصرف انرژی آن است؛ اما در حالت کلی، نمونه‌های برقی معمولا انرژی زیادی را مصرف می‌کنند. این مقدار مصرف، با بالا رفتن توان حرارتی، افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل پکیج‌های برقی با ظرفیت بالا، می‌توانند هزینه برق مصرفی شما را تا حد زیادی افزایش دهند.

نصب و نگهداری از پکیج برقی آسان تر است یا پکیج گازی

2- نصب و نگهداری از پکیج برقی آسان‌ تر است یا گازی؟

برای بررسی این موضوع که پکیج برقی بهتر است یا گازی؛ باید نحوه نصب و نگهداری از آن‌ها را هم بررسی کنیم. نمونه‌های گازی به دلیل اینکه نیازی به سیم‌کشی ندارند؛ راحت‌تر نصب می‌شوند. تنها نکته مهم اینجا است که باید دودکش مخصوص را برای آن‌ها تهیه کرده و محل مناسبی را برای نصب انتخاب کنید. اگر  پکیج بوتان را برای خرید انتخاب کرده باشید؛ یک دودکش دوجداره مخصوص هم به شما داده می‌شود که خیالتان را از بابت نصب آسان خواهد کرد. با این اوصاف می‌توان گفت که سیستم‌های برقی به دلیل نیاز به سیم‌کشی پیشرفته، نصب دشواری دارند. به علاوه به دلیل اینکه این نوع از سیستم‌ها چندان رایج نیستند؛ تنها افراد معدودی می‌توانند خدمات مربوط به تعمیر و سرویس نمونه‌های برقی را به شما ارائه دهند.

3- کدام یک از نظر ایمنی خدمات بهتری ارائه می دهد؟

زمانی که بحث ایمنی مطرح می‌شود؛ نمی‌توان به طور قطعی گفت که پکیج برقی بهتر است یا گازی؟ زیرا همه چیز به رعایت اصول در زمان نصب دستگاه و نگهداری از آن بستگی دارد. سیستم‌های گازی به دلیل داشتن دودکش، مشکلاتی نظیر نشت محصولات احتراق یا گاز را در محیط ایجاد می‌کنند. البته بسیاری از مدل‌های جدید پکیج، دارای سیستم‌های ایمنی هستند که از انتشار محصولات احتراق در محیط، در زمان مسدود بودن دودکش جلوگیری می‌کنند. نمونه‌های برقی هم ممکن است خطر برق‌گرفتگی را برای شما به دنبال داشته باشند؛ با این حال این نوع از سیستم‌ها خطر انفجار ندارند. اگر بخواهیم نتیجه‌ای از این بخش را به شما ارائه دهیم؛ باید بگوییم که استفاده از انواع گازی به طور کلی ایمن‌تر است. زیرا دارای سیستم‌های حفاظتی مخصوص هستند که در صورت بروز هر مشکلی، عملکرد پکیج را متوقف خواهند کرد.

بازدهی پکیج برقی بیشتر است یا گازی

4- بازدهی کدام یک از محصولات بیشتر است؟

پکیج‌های برقی معمولا در ابعاد کوچک و ظرفیت‌های پایین تولید می‌شوند؛ زیرا ظرفیت‌های بیشتر، مصرف انرژی بالاتری دارند و مقرون به صرفه نیستند. به همین دلیل اگر می‌خواهید این سیستم را برای محیط‌های گسترده مورد استفاده قرار دهید؛ پیشنهاد ما به شما، خرید انواع گازی است. زیرا این نوع از سیستم‌ها توان حرارتی بالاتری دارند. به علاوه بازدهی عملکرد آن‌ها هم بیشتر است. برای محیط‌های کوچک، پکیج‌های برقی معمولا بازدهی بیشتری را ارائه می‌دهند؛ زیرا حداقل اتلاف حرارتی را دارند و می‌توانند به طور مستقیم آب را گرم کنند.

5- گارانتی و خدمات پس از فروش پکیج برقی بهتر است یا گازی؟

گارانتی و خدمات پس از فروش، ارتباطی با نوع سوخت مصرفی ندارد؛ بلکه این برند سازنده است که چنین خدماتی را به شما ارائه می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم مقاله بهترین پکیج دیواری و 7 برند مطرح پکیج دیواری را بخوانید تا بهترین تولیدکنندگان انواع سیستم‌های گرمایشی برقی و گازی را بشناسید.

۶- برای سیستم‌ های گرمایشی مختلف، کدام یک گزینه بهتری است؟

یکی از مهم‌ترین سوالات کاربران این است که برای کار با رادیاتور یا فن کویل، پکیج برقی بهتر است یا گازی؟ به طور کلی هر دو نمونه با تجهیزات گرمایشی مختلف سازگاری دارند. اما اگر طول لوله‌کشی شما زیاد است و تا سیستم گرمایشی فاصله زیادی دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم که سیستم گازی را خریداری کنید. زیرا از توان حرارتی بالاتری دارند و برای محیط‌هایی با متراژ زیاد، مناسب‌تر هستند. اگر می‌خواهید بدانید که چه محصولی برای شما مناسب‌تر است؛ می‌توانید راهنمای خرید پکیج دیواری و زمینی را در رجا تاسیس مطالعه کنید.

مقایسه پکیج برقی و گازی از نظر قیمت

مقایسه پکیج برقی و گازی از نظر قیمت

انواع سیستم‌های گرمایشی برقی و گازی در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و توان‌های حرارتی متفاوتی دارند؛ به همین دلیل می‌توانید بازه‌های قیمتی گوناگون را در میان گزینه‌های موجود پیدا کنید. با این حال پکیج‌های برقی به دلیل اینکه تقاضای بیشتری برای خرید دارند؛ با قیمت کمتری عرضه می‌شوند. ما در رجا تاسیس انواع پکیج دیواری و زمینی را با قیمت‌های بسیار مناسب به شما عرضه کرده‌ایم تا بتوانید با هر سطح بودجه‌ای، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

نتیجه نهایی

در مورد اینکه پکیج برقی بهتر است یا گازی، نمی‌توان یک حکم قطعی صادر کرد. زیرا شما باید با توجه به تجهیزات گرمایشی، شرایط آب و هوایی، محل نصب دستگاه، نوع کاربری و متراژ فضا در این باره تصمیم بگیرید. اما می‌توان گفت که نمونه‌های گازی برای محیط‌هایی با متراژ زیاد مناسب‌تر هستند و ایمنی بیشتری دارند. به علاوه نصب و نگهداری از آن‌ها هم ساده‌تر است و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. اما آلودگی صوتی و زیست محیطی تولیدشده توسط سیستم‌های برقی بسیار کمتر است؛ به همین دلیل طرفداران محیط زیست ممکن است برای گرما بخشیدن به خانه و آب خود از این محصول استفاده کنند. با استفاده از جدول زیر، می‌توانید تفاوت‌های کلی پکیج برقی و گازی را در یک نگاه بررسی کنید.

جنبه مقایسه پکیج برقی پکیج گازی
آلودگی زیست محیطی کم زیاد
سرعت افزایش دمای آب گرم متوسط زیاد
سازگاری با محیط‌های دارای متراژ زیاد کم زیاد
ایمنی خطر برق‌گرفتگی خطر نشت گاز و محصولات احتراق
نصب و نگهداری نسبتا دشوار آسان
دسترسی به خدمات تعمیر و سرویس نسبتا دشوار به دلیل رایج نبودن این نوع از پکیج آسان و در دسترس
مصرف انرژی (در توان حرارتی برابر) نسبتا زیاد نسبتا کم
ابعاد و وزن جمع و جور و سبک نسبتا بزرگ و سنگین
تنوع محصولات کم زیاد
اتلاف حرارتی کم زیاد

سوالات متداول

  • منظور از پکیج دوگانه‌سوز یا سه‌گانه سوز چیست؟

برای تامین انرژی این سیستم‌ها از سوخت‌های گاز طبیعی، گازوئیل یا برق استفاده می‌شود. این نوع از محصولات قابلیت کار با هر سه نوع سوخت را در خود دارند.

  • در شرایط آب و هوایی کوهستانی، استفاده از پکیج برقی بهتر است یا گازی؟

مناطق دارای آب و هوای کوهستانی، دارای آب و هوای بسیار سردی هستند؛ به همین دلیل نیاز به سیستم‌های گرمایشی با توان حرارتی بالا دارند. در نتیجه توصیه می‌کنیم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از انواع گازی در این مناطق استفاده کنید.

سایر مقالات

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490