تفاوت فن کویل سقفی، کاستی و کانالی

فن کویل دستگاهی برای تامین هوای مورد نیاز محیط است. در فصل گرم هوای سرد و در فصل سرد هوای گرم را به محیط وارد می‌کند. از این دستگاه‌ها بیشتر در مکان‌های اداری و سالن‌های بزرگ استفاده می‌شود که انواع مختلفی دارد، از جمله این انواع می‌توان به فن کویل سقفی، کانالی و کاستی اشاره کرد. همانگونه که گفتیم کویل‌ها انواع مختلفی دارند که هدف اصلی آنها تامین هوای مورد نیاز محیط است، ولی یکسان نیستند و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله سعی داری به تفاوت فن کویل سقفی، کاستی و کانالی بپردازیم.

انواع فن کویل سقفی و تفاوت‌ها

مدل سقفی یکی از انواع فن کویل است که فضای بسیار کمی اشغال می‌کند. قابلیت نصب این دستگاه بر روی تمامی سطوح ساختمان می‌باشد و به دلیل اشغال فضای کم، طرفداران بسیاری دارد. علاوه بر این نسبت به بقیه سر و صدای کمتری ایجاد می‌کند. فن کویل‌های سقفی در انواع متفاوتی ساخته می‌شوند که عبارتند از فن کویل سقفی توکار و روکار. به صورت کلی فن کویل‌ها از نظر موقعیت نصب به دو نوع روکار و توکار تقسیم می‌شوند. فن کویل توکار به صورت سقفی نیز وجود دارد که فقط دریچه آن مشخص است. ولی فن کویل روکار به صورت کامل در نمای محیط دیده و مخفی می‌شود.

اگر بخواهیم به بیان تفاوت‌های فن کویل سقفی توکار و روکار بپردازیم باید بگوییم که در نوع توکار معمولا از کانال استفاده می‌شود. منظور از کانال همان کانال هوایی بوده که از یک سو به هوای بیرون دسترسی داشته و هوای تازه را به درون محیط هدایت می‌کند. در صورتی که محیط نیاز به هوای تازه داشته باشد از این نوع کویل استفاده می‌شود. فن کویل کانالی روکار به دو نوع پرفشار و کم‌فشار نیز تقسیم می‌شود که نوع پرفشار دارای قدرت پرتاب باد بیشتری می‌باشد. ساختار و نحوه‌ی کار آنها یکسان بوده و فقط در داشتن کانال با یکدیگر تفاوت دارند. سرویس و دسترسی به اجزای داخلی کویل روکار نسبت به فن کویل توکار بسیار آسانتر است. برای اطلاعات بیشتر، خرید و یا استعلام قیمت به صفحه فن کویل سقفی مراجعه فرمایید.

مزایا و معایب فن کویل سقفی توکار و روکار

مزایا و معایب فن کویل سقفی توکار و روکار

مزایای فن کویل توکار عبارت است

  • ایجاد عملکرد مطلوب در تامین هوای سرد و گرم با استفاده از لوله‌های مسی موتور خانه
  • دارا بودن ظرفیت‌های تولیدی متفاوت و همچنین داشتن حجم کم
  • عدم اشغال فضای محیط به دلیل نصب در سقف ساختمان
  • کم مصرف بودن و دارا بودن قابلیت پرتاب باد در چهار جهت
  • مجهز بودن به ریموت کنترل یا همان ترموستات
  • عملکردی بی صدا و یا آرام

معایب فن کویل سقفی توکار

این فن کویل به دلیل قرار گیری آن در سقف، دسترسی به آن سخت است. در صورتی که قطعه‌ای از آن خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد هزینه‌ی سنگینی را برای فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر این تمیز کردن فیلتر نیز دشوار است که این عامل در خرابی کولر تاثیر فراوان می‌گذارد.

مزیا و معایب فن کویل روکار عبارت است از

مزیت فن کویل سقفی توکار این است که علاوه بر دارا بودن ترموستات، کم مصرف است. این فن کویل به دلیل روکار بودن، دسترسی و تمیز کردن و همچنین تعمیر دستگاه آسان است. معایب این دستگاه می‌توان به جاگیر بودن و اشغال فضای محیط اشاره کرد.

تفاوت فن کویل سقفی با کانالی و کاستی

تفاوت فن کویل سقفی با کانالی و کاستی

فن کویل سقفی در مقایسه با بقیه مدل‌ها دارای سرو صدای کمی است. این کویل ظرفیت هوایی بالایی برای تهویه نیز در مقایسه با بقیه ندارد. فن کویل‌های سقفی به دلیل سروصدای کم آنها و همچنین طراحی ظاهری قیمت گرانتری را در مقایسه با بقیه دارند. فن کویل سقفی بر روی تمامی سطوح قابل نصب بوده و محدودیتی را ندارد.

انواع فن کویل کاستی

فن کویل کاستی جز یکی از محبوب‌ترین دستگاهای فن کویل بوده که از آن در سقف کاذب استفاده می‌شود. استفاده از سقف کاذب باعث می‌شود که فقط دریچه‌ای از کویل مشخص شده و بقیه آن پنهان شود. در صورتی که سقف کاذب وجود نداشته باشد از کویل سقفی توکار استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی فن کویل کاستی عدم اشغال کردن فضا بوده و در محل‌هایی گه امکان قرار گیری فن کویل وجود نداشته باشد، به راحتی با تعبیه کردن سقف کاذب می‌توان از این دستگاه استفاده کرد.

کارکرد آن نیز در زمینه تامین هوای مورد نیاز محیط بوده که در هوای گرم از آب گرم موتور خانه و در هوای سرد از آب سرد چیلر استفاده می‌کند. انواع فن کویل کاستی شامل کاستی یک طرفه و کاستی چهارطرفه است. یک طرفه‌ها دارای ساختار ساده تری هستند و وزش هوای خروجی فقط در یک راستا است. کاستی چهاطرفه پیشرفته تر بوده که باد در چهار طرف به بیرون دمیده می‌شود. در صورت نیاز به مشاهده و یا خرید فن کویل کاستی به صفحه فن کویل کاستی مراجعه فرمایید.

مزایا و معایب فن کویل کاستی

مزایا و معایب فن کویل کاستی

از مزیای اصلی آن اشغال نکردن فضا و و قرار گیری توکار آنهاست. کاستی‌ها دارای حجم کمی بوده و در سقف‌های کاذب جوابگواند. از این ویژگی در برابر نصب دستگاهای سنگین و حجیم استفاده می‌شود. این مدل فن کویل‌ها ظرفیت بالا و راندمان کاری بالایی داشته همچنین ظاهر آنها نیز ظریف و برازنده است.(برای تعیین ظرفیت فن کویل و انتخاب آن به مقاله محاسبه ظرفیت فن کویل مراجعه فرمایید.) پمپ داخلی تعبیه شده یکی از مزایای این دستگاه: در درون فن کویل تجمع آب وجود دارد. این آب به علت تقطیر بر روی لوله‌ها به صورت شبنم نشسته و انباشه شدن آنها خطرناک است. این آب باید حتما از دستگاه خارج گردد. تخلیه آب با استفاده از سینی درین و لوله‌ها استفاده می‌شود. عملکرد پمپ درین باعث خروج آب به سمت بیرون می‌شود. علاوه بر این‌، عمل تمیزکاری و سرویس بیرونی دستگاه به دلیل داشتن یک دریچه آسان است.

از معایب این فن کویل می‌توان به دریچه و پنل کنترل آن اشاره کنیم. پنل مهم‌ترین بخش فن کویل بوده و از پلاستیک تولید می‌شود. به همین دلیل نیازمند مراقبت ویژه در زمان نگهداری و تمیز کردن است. هنگام نصب این دستگاه نیز باید بسیار مراقب بود که به قسمت پنل پلاستیکی ضربه محکمی وارد نشود.

تفاوت فن کویل کاستی با کانالی و سقفی

تفاوت اصلی این دستگاه توکار بودن آن و قرارگیری در سقف است. این نوع کویل‌ها در سقف قرار گرفته و حجمی را اشغال نمی‌کنند. همچنین جریان هوای آنها از بالا به پایین بوده و به صورت روبه رو جریان هوایی ندارند. همچنین ایجاد آلودگی صوتی این دستگاه کم بوده و سرو صدای زیادی را ندارند.

انواع فن کویل کانالی

فن کویل کانالی نیز یکی از دستگاهایی است که برای سرمایش و گرمایش محیط از آن استفاده می‌شود. برای انتقال آب سرد و گرم از مداری که به صورت لوله کشی وجود دارد در فن کویل کانالی استفاده می‌شود. آب سرد به وسیله چیلر تامین می‌شود و برای تامین آب گرم دستگاه از موتور خانه مرکزی و یا پکیج‌ دیواری و زمینی استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب فن کویل کانالی

مزایا و معایب فن کویل کانالی

از مزایای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای ظرفیت هوادهی تا 2500cfm
  • بسیار مناسب برای هتل‌ها، بیمارستان‌ها، ادرات، منازل، سوئیت‌ها و..
  • فیلترهای آلومینیومی در مسیر هوای ورودی قرار گرفته‌اند قابل شستشواند.
  • دارا بودن سیستم جمع آوری آب تقطیر شده.

از معایب فن کویل کانالی می‌توان کانال کشی، نصب دستگاه که بسیار دشوار است را بیان کرد. برای نصب بقیه مدل‌های این دستگاه وجود یک یا دو لوله آب گرم و سرد کافی است. ولی نصب فن کویل کانالی نیاز به کانال کشی دارد که توسط افراد متخصص انجام می‌شود. همچنین سرویس و تعمیر دستگاه در صورت خرابی کار بسیار دشوار است. ما در تاسیسات رجایی مقاله‌ای تولید کردیم که در آن به توضیح مزایا و معایب فن کویل پرداخته‌ایم در صورت نیاز به مقاله مزایا و معایب فن کویل مراجعه فرمایید.

تفاوت فن کویل کانالی با کاستی و کانالی

مدل‌های کانالی در مقایسه بابقیه سر و صدای بیشتری دارند و در آپارتمان نمی‌توان از آنها استفاده کنیم. بالا بودن ظرفیت تهویه هوای این دستگاه نیز جز مزیت آن بوده که نسبت به بقیه مدل‌ها بیشتر است. کویل کانالی نیاز به لوله کشی و کانال کشی مهندسی دارد که هزینه بیشتری را برای نصب می‌طلبد. این دستگاه نسبت به بقیه موقعیت اجرایی خوبی را دارد.‌

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490