نحوه محاسبه مصرف برق فن کویل

میزان مصرف برق فن کویل به عوامل مختلفی بستگی دارد. همانگونه که می‌دانید فن کویل‌ نیز مانند دیگر دستگاه‌ها نیازمند انرژی و جریان برق هستند. جریان برق به قطعاتی همچون الکتروموتور و فن دمنده یا بلور و فن سیستم می‌رسد. توزیع مناسب جریان برق درون دستگاه، کارایی آنرا افزایش می‌دهد. فن کویل‌ها دارای انواع مختلفی از جمله کاستی، سقفی، دیواری و.. هستند. علاوه بر این هر کدام ظرفیت هوادهی متفاوتی را نیز دارند.

محاسبه مصرف برق فن کویل

ظرفیت سرمایشی و گرمایشی و همچنین حجم هوادهی بر روی میزان مصرف برق تاثیر بسزایی دارد. توان الکتریکی فن کویل را با w نشان می‌دهند. هر چه این توان بیشتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر است و در نتیجه مصرف برق بالاتری را دارد. در ادامه مطلب چگونگی محاسبه مصرف برق فن کویل را بیان می‌کنیم. برای شناخت انواع فن کویل به مقاله معرفی انواع فن کویل مراجعه فرمایید.

آیا مصرف برق انواع فن کویل متفاوت است؟

فن‌کویل‌ها در انواع مختلفی با ظرفیت‌های متفاوتی تولید می‌شود. پس مصرف برق آنها نیز یکسان نیست و به توان دستگاه و ظرفیت آن بستگی دارد. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است آیا فن کویل، مناسب مکان مورد استفاده است یا نه؟ مثلا استفاده از فن کویل دیواری در مکان بزرگ، باعث افزایش مصرف برق می‌گردد. زیرا ظرفیت هوادهی دستگاه با ظرفیت مکان مورد نظر یکسان نیست.

نحوه محاسبه مصرف برق فن کویل

برای محاسبه میزان مصرف برق انواع فن کویل از جمله فن کویل‌های ایرانی، باید یک سری از شاخص‌ها و همچنین پارامترها در نظر گرفته شود. مهم‌ترین فاکتورها در این زمینه، ظرفیت و حجم‌هوادهی دستگاه است. اندازه‌گیری این شاخه با واحد CFM می‌باشد. برای مشخص کردن ظرفیت سرمایشی و گرمایشی از واحد btu/hr استفاده می‌کنند. علاوه بر این، پارامتر دیگری که برای محاسبه مصرف برق فن کویل از آن استفاده می‌شود، توان الکتریکی دستگاه بوده که با حرف w آنرا نشان می‌دهند. برای بدست آوردن اطلاعات مربوط به توان الکتریکی و ظرفیت گرمایش و سرمایش دستگاه، از دفترچه راهنمای آن استفاده می‌شود. برای محاسبه دقیق میزان مصرف برق از دو فرمول ظرفیت برودتی و موازنه حراراتی استفاده می‌کنند. qc=0.5 (qtca + qtcw – qe)

مصرف برق فن کویل در تابستان

مصرف برق فن کویل در تابستان

در فصل تابستان فرایند سرمایش، با تامین آب سرد توسط چیلر انجام می‌شود. روان شدن آب در لوله‌ها و برخورد هوا با سطح خنک و سرد دستگاه باعث پراکنده شدن هوای خنک از دریچه‌های خروجی می‌شود. در این فرایند الکتروموتور و فن دمنده نقش مهمی را ایجاد می‌کنند که لازمه کارکرد آنها، جریان برق است. این دو قطعه اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان برق در دستگاه بوده که در مقایسه با بقیه قطعات سایر دستگاه‌ها دارای مصرف برق کمی هستند. بنابراین می‌توان گفت که مصرف برق فن کویل در فصل تابستان در مقایسه با بقیه دستگاه‌ها به نسبت پایین و مقرون به صرفه است. چیلر نیز یکی دیگر از محصولات تهویه مطبوع محسوب می‌شود، که شما می‌توانید برای اطلاع از مشخصات فنی این محصول به صفحه فروش چیلر مراجعه فرمایید.

مصرف برق فن کویل در زمستان

مصرف برق فن کویل در زمستان

در فصل زمستان نیز به جای آب سرد از آبگرم در لوله‌های کویل استفاده می‌شود. تامین آبگرم از شوفاژ و موتورخانه است. فن دمنده دستگاه با کارکرد بهینه الکتروموتور راه‌اندازی شده که تغذیه آن از برق است. الکتروموتور و بلوور فن از مصرف‌کنندگان برق بوده که نسبت به بقیه سیستم‌های گرمایشی برق کمی را مصرف می‌کنند. پس میزان مصرف برق فن کویل درفصل زمستان هم پایین است. محاسبه میزان مصرف برق فن کویل یکی از نکات بسیار مهمی است که باید درهنگام خرید فن کویل مورد بررسی قرار گیرد تا انتخابی دقیق و درست، برای تهویه فضای مورد نظرتان در نظر گرفته باشید. برای شناخت مهم‌ترین نکات در هنگام خرید فن کویل به لینک مشخص شده مراجعه فرمایید.

راه های کاهش مصرف برق فن کویل

برای محاسبه میزان مصرف برق فن کویل باید به سراغ برق مصرفی توسط الکتروموتور این دستگاه برویم؛ زیرا الکتروموتور با مصرف برق می‌تواند فن را به حرکت درآورد و فرایند تهویه مطبوع را استارت بزند. به طور معمول در کاتالوگ انواع فن کویل، میزان مصرف برق نامی آن ذکر شده است؛ اما با توجه به نوسانات برق در شرایط واقعی، در واقعیت ممکن است این میزان مصرف برق بالاتر باشد. به همین دلیل باید راه‌هایی را برای کاهش انرژی مصرفی توسط فن کویل بیان کنیم که عبارتند از:

  • انتخاب ظرفیت مناسب

هرچه ظرفیت فن کویل بالاتر برود، مصرف انرژی آن هم افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین حتما باید ظرفیت فن کویل را متناسب با متراژ و شرایط آب و هوایی انتخاب کنید تا متحمل هزینه‌های اضافی الکتریسیته نشوید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل را مطالعه کنید.

  • تعویض به موقع فیلترها

هرچه فیلترهای موجود در فن کویل کثیف‌تر باشند، میزان مصرف برق آن هم بالاتر خواهد رفت. زیرا گرفتگی فیلترها باعث میشود که فن کویل نیاز به کار در حالت تند داشته باشد تا بتواند دمای هوا را به میزان مطلوب نزدیک کند. بنابراین برای ایجاد جریان هوای کافی در فن کویل‌ها، نیاز است که حتما فیلترها را به موقع تعویض نمایید.

  • تنظیم دمای استاندارد

یکی از راه‌های کاهش مصرف برق فن کویل این است که دمای محیط را بر روی حالت مطلوب تنظیم کنید که معمولا بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد است. در صورتی که در فصل تابستان، دمای هوا از این مقدار کمتر شود، فن کویل باید انرژی بیشتری را برای خنک کردن محیط مصرف نماید؛ این موضوع نه تنها باعث استهلاک بیشتر دستگاه می‌شود، بلکه مصرف برق را هم تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

  • استفاده از ترموستات فن کویل

یکی از بهترین راه‌های کاهش مصرف برق فن کویل، استفاده از ترموستات فن کویل است. این ترموستات به شما کمک می‌کند که دمای هر بخش را به صورت جداگانه تنظیم کنید و به این ترتیب مصرف انرژی را مدیریت نمایید. برای مثال اگر متراژ یک اتاق کمتر است و آفتابگیر نیست، مقدار انرژی کمتری صرف خنک کردن آن خواهد شد و بخش بیشتری از انرژی، صرف کاهش دمای سالن بزرگ آفتابگیر می‌شود. برای اطلاع از قیمت ترموستات فن کویل و مشاهده مدل‌های مختلف آن، بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

  • استفاده از فن کویل های استاندارد

گاهی اوقات به دلیل خرید از برندهای نامعتبر، فن کویل‌هایی به شما ارائه می‌شوند که الکتروموتوری با بازدهی کم دارند یا فن آنها دچار مشکل است. در نتیجه توان مصرفی بیشتری برای رسیدن به دمای مطلوب نیاز می‌شود که می‌تواند در نهایت هزینه برق شما را افزایش دهد. بنابراین برای آشنایی با بهترین برندهای تولیدکننده فن کویل، مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

سایر مقالات

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490