انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلتر در دستگاه تصفیه آب از اهمیت زیادی برخوردار است و به طور مستقیم بر روی کیفیت آب تاثیر خواهد گذاشت؛ به همین دلیل باید انواع فیلترهای این دستگاه را بشناسید تا در زمان خرید دستگاه تصفیه آب خانگی بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. در این مقاله از رجا تاسیس به معرفی انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی می‌پردازیم.

انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب

1- فیلتر پلی پروپیلن

فیلتر پلی پروپیلن تصفیه آب خانگی، اولین مرحله‌ای است که در این فرایند انجام می‌شود؛ این فیلتر می‌تواند ذرات درشت مانند سنگ ریزه، گل و لای، لجن، ماسه و زنگ آهن لوله‌ها را از بین ببرد.

فیلتر پلی پروپیلن دستگاه تصفیه آب خانگی

در نتیجه می‌توان گفت که برای جداسازی همه ناخالصی‌های درشت از آب در مرحله اول، باید از فیلتر پلی پروپیلن استفاده کرد که از الیاف این پلیمر ساخته شده و به نام فیلتر الیافی هم شناخته می‌شود. با توجه به اینکه این فیلترها می‌توانند آلودگی‌های فیزیکی را حذف کنند، طول عمر کوتاهی دارند و شما باید آنها را 3 تا 6 ماه یک بار عوض کنید. فیلتر تصفیه آب PP در سه نوع 1، 5 و 10 میکرونی به بازار عرضه می‌شود.

این صفحه را هم ببینید: خرید دستگاه تصفیه آب خانگی در اصفهان

2- فیلتر کربن پودری یا فعال در دستگاه تصفیه آب خانگی

یکی دیگر از انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی، فیلتر کربن پودری یا اکتیو کربن (GAC) است که در مرحله دوم تصفیه آب استفاده می‌شود و از پوسته نارگیل یا مواد خوراکی مانند بادام زمینی ساخته می‌شود. این فیلتر می‌تواند کلر و بعضی از آلودگی‌های شیمیایی مانند تری هالومتان، آرسنیک، بنزن و ترکیبات سرطان زا را حذف کرده و رنگ، بو یا طعم بد آب را از بین ببرد. بنابراین وجود فیلتر کربن پودری در دستگاه تصفیه آب خانگی می‌تواند باعث شفافیت آب شده و با داشتن قدرت جذب بالا می‌تواند آب سالم‌تری را برای شما به ارمغان آورد.

3- فیلتر CTO یا آب کربن بلاک

یکی دیگر از فیلترهای پرکاربرد در دستگاه تصفیه آب خانگی به نام CTO شناخته می‌شود که پایه گیاهی دارد و با پوست نارگیل و گردو ساخته شده است.

فیلتر دستگاه تصفیه اب خانگی CTO

این فیلتر تعداد زیادی منفذ ریز دارد که می‌توانند ترکیبات آلوده باقی مانده از مرحله قبلی را تا حد زیادی از بین ببرند. به همین دلیل در بعضی وجود آن در دستگاه تصفیه آب الزامی است و می‌تواند آب سالم را برای شما به ارمغان آورد. دمای عملیاتی فیلتر کربن بلک از 2 تا 38 درجه سانتی گراد است و می‌تواند حتی با آب‌های دارای سختی 1000 ppm هم کار کند.

4- فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلتر ممبران چهارمین فیلتر موجود در دستگاه تصفیه آب است که می‌تواند حتی ذرات میکروسکوپی (با اندازه 0.0001 میکرون) آلودگی را از بین ببرد و جذب کند. این فیلتر ترکیبی از لایه‌های فشرده با ضخامت کم است که به صورت مارپیچ در دور یک استوانه پیچیده شده‌اند. با استفاده از فیلتر ممبران می‌توان آلودگی‌هایی مانند باکتری، نیترات، نیتریت، قارچ، میکروب و انگل را از آب حذف کرد. در صورتی که دستگاه تصفیه آب را از یک برند معتبر خریداری کنید، می‌توانید حدود 98 درصد از آلاینده‌ها را از بین ببرید.

5- فیلتر پست کربن

از دیگر انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی می‌توان به فیلتر پست کربن یا خطی اشاره کرد که می‌تواند تا حد زیادی بو یا مزه بد آب را از بین ببرد. البته باید بدانید زمانی از فیلتر پست کربن استفاده می‌شود که آب مدت زیادی در مخزن باقی مانده و در اثر راکد بودن، بو یا طعم نامطلوبی گرفته باشد.

فیلتر پست کربن دستگاه تصفیه آب خانگی

در نتیجه زمانی که از فیلتر پست کربن عبور کند، دوباره میکروب‌های آن از بین می‌روند و تصفیه نهایی اتفاق خواهد افتاد. این فیلتر نهایتا تا دمای 50 درجه سانتی گراد کاربرد دارد و دمای بالاتر، باعث کاهش طول عمر آن می‌شود؛ اما به دلیل اینکه ناخالصی‌های موجود در آب رسیده به فیلتر پست کربن کمتر است، طول عمر بیشتری در مقایسه با دیگر فیلترها دارد.

6- فیلتر مینرال در دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلتر مینرال در دستگاه تصفیه آب خانگی دیگر وظیفه تمیز کردن آب را بر عهده ندارد؛ بلکه یک سری مواد را به آب اضافه می‌کند. این فیلتر می‌تواند مواد مورد نیاز بدن مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم را به آب اضافه کرده و کاری کند که آب مصرفی برای بدن شما ضرر نداشته باشد. علاوه بر این، فیلتر مینرال می‌تواند TDS آب را هم تنظیم کند؛ به این معنا که ترکیب مواد آلی و غیرآلی موجود در آب را به تعادل رسانده و درجه شفافیت آب را افزایش می‌دهد.

7- فیلتر آلکالین یا قلیایی

به طور معمول دستگاه‌های تصفیه آب با 6 فیلتر فروخته می‌شوند؛ اما اگر شما بخواهید، می‌توانید در زمان خرید، تقاضای نصب فیلتر آلکالین یا قلیایی را داشته باشید.

فیلتر آلکالین یا قلیایی دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلتر قلیایی که به نام ORP هم شناخته می‌شود، بعد از فیلتر مینرال نصب خواهد شد و کاربرد آن تنظیم ph آب است.در نتیجه وجود این فیلتر می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه، پوکی استخوان، فشار خون، دیابت، بیماری‌های گوارشی و سنگ صفرا جلوگیری کرده و گردش خون را بهبود ببخشد.

8- فیلتر فرابنفش یا UV

فیلتر فرابنفش یا UV به عنوان یک فیلتر گندزدا و ضدعفونی کننده شناخته می‌شود که می‌تواند باکتری‌ها یا میکروب‌های قوی را از بین ببرد. با استفاده از این فیلترها، از تکثیر میکروب‌ها در آب جلوگیری شده و عمر آنها کوتاه خواهد شد. این فیلتر به صورت یک لامپ است که در درون محفظه مخصوص قرار می‌گیرد و معمولا حدود یک سال عمر می‌کنند. پس از این زمان، شدت تابش اشعه فرابنفش کاهش پیدا خواهد کرد و توانایی فیلتر در گندزدایی آب کمتر می‌شود؛ در نتیجه نیاز به تعویض دارد.

سخن پایانی

در این مقاله انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی را معرفی کرده و گفتیم که هریک چه کاربردهایی دارند؟ شما باید در زمان خرید دستگاه تصفیه آب، به استانداردهای ساخت و کیفیت این فیلترها توجه کنید تا در نهایت آب سالم‌تری داشته باشید. رجا تاسیس در زمینه فروش انواع دستگاه تصفیه آب فعالیت دارد و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار ارائه می‌کند.

آیا فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی قابل شستشو هستند؟

در بسیاری از موارد امکان شستشو و استفاده مجدد از فیلترها وجود ندارد و برای جلوگیری از وارد شدن فشار به دستگاه، باید فیلتر را تعویض کرد.

آیا لازم است که آب در دستگاه تصفیه، بیش از 6 مرحله فیلتر شود؟

در بعضی موارد که آب در مخزن نگهداری می‌شود یا از آب تانکر استفاده می‌کنید، بهتر است از فیلترهای مرحله 7 و 8 هم برای گندزدایی آب استفاده کرد.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490