تفاوت فن کویل و چیلر چیست؟

در میان سیستم‌های تهویه مطبوع، فن کویل و چیلر به عنوان دو سیستم پرکاربرد شناخته می‌شوند که با هم تفاوت‌هایی هم دارند. در این مقاله از رجا تاسیس می‌خواهیم به بررسی تفاوت فن کویل و چیلر بپردازیم و بگوییم که هریک از این سیستم‌ها در کجا کاربرد دارند؟

فرق فن کویل و چیلر

چیلر چیست؟چیلر چیست؟

چیلر را می‌توان به نوعی مولد هوای سرد و عامل اصلی در ایجاد آن دانست؛ زیرا این نوع سیستم تهویه مطبوع می‌تواند با گذراندن یک سیکل بسته که به نام سیکل تبرید شناخته می‌شود، آب را سرد کرده و آن را برای ایجاد هوای خنک به سیستم‌هایی مانند فن کویل بفرستد. بر اساس نوع سیکل تبرید می‌توان چیلر‌ها را در دو دسته جذبی و تراکمی‌ طبقه بندی کرد که از آن‌ها در ساختمان‌های مختلفی مانند سالن‌های ورزشی، تالار‌های عروسی، مراکز خرید و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. چیلر معمولا بر روی پشت بام یا در موتورخانه نصب می‌شود. برای اطلاع از قیمت انواع چیلر بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

فن کویل چیست؟

فن کویل در واقع تولیدکننده هوای خنک نیست و تنها به عنوان توزیع کننده آن مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ به عبارت بهتر می‌توان گفت که فن کویل‌ها نیاز به یک چیلر برای سرد کردن محیط و یک بویلر برای انتشار هوای گرم در آن دارند. این وسایل دارای تعدادی کویل و فن هستند که هوا و آب را به گردش درآورده و می‌توانند دمای محیط را به دمای مطلوب شما برسانند. فن کویل‌ها را می‌توان بر روی سقف، دیوار یا زمین نصب کرد. برای اطلاع از قیمت فن کویل بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

فرق چیلر و فن کویل چیست؟

تفاوت چیلر و فن کویل

احتمالا با خواندن قسمت‌های قبلی، تا حدی به تفاوت فن کویل و چیلر پی برده اید؛ اما در این بخش می‌خواهیم به صورت کامل همه تفاوت‌های موجود را بررسی کنیم.

  • تفاوت فن کویل و چیلر از نظر توزیع هوا

یکی از تفاوت‌های اصلی در میان سیستم فن کویل و چیلر در توزیع هوا یا خروجی آن‌ها است. فن کویل‌ها به دلیل ساختاری که دارند می‌توانند با استفاده از کانال کشی، به راحتی هوای خروجی را در اتاق‌های مختلف پخش کرده و حتی امکان تنظیم دما به صورت جداگانه و با استفاده از ترموستات فن کویل را برای ما فراهم می‌کنند. اما چیلر یک سیستم تهویه مرکزی است که امکان تقسیم بندی فضا را ندارد و هوای ایجادشده را به صورت یکنواخت در محیط پخش می‌کند. به همین دلیل برای تقسیم بندی، نیاز است که پس از چیلر از فن کویل استفاده شود.

  • تفاوت ساختاری فن کویل و چیلر

همانطور که گفتیم یک تفاوت فن کویل و چیلر در این است که فن کویل مولد هوای سرد یا گرم نیست؛ به عبارت بهتر نمی‌تواند دمای موردنظر شما را تولید کند. بلکه فقط این نقش را دارد که به عنوان بخشی از سیستم تهویه مطبوع، هوایی را که با دمای موردنظر ایجاد شده، در محیط انتقال دهد. این در حالی است که چیلر یک نوع مولد است که می‌تواند هوای سرد را ایجاد کرده و به این ترتیب دمای محیط را تنظیم کند.

  • تفاوت نقش فن کویل و چیلر در سیستم سرمایشی ساختمان

بررسی تفاوت فن کویل و چیلر نشان می‌دهد که چیلر می‌تواند با پشت سر گذاشتن یک سیکل تبرید، دمای آب یا گاز مبرد را به صفر یا زیر صفر برساند و سپس با استفاده از پمپ، آن را به فن کویل یا سیستم‌های توزیع کننده دیگر انتقال دهد. بنابراین چیلر نقش آغاز کننده سیستم سرمایشی در ساختمان را بر عهده دارد. اما در نهایت این فن کویل‌ها هستند که آب ورودی را در کویل‌ها جریان داده و با عبور هوا از روی آن، دما را تنظیم می‌کنند. بنابراین نقش فن کویل‌ها در سیستم سرمایشی ساختمان، تنظیم دما و تصفیه هوای ورودی با استفاده از فیلترها خواهد بود.

  • تفاوت محل نصب فن کویل و چیلر

به دلیل اینکه ابعاد چیلر معمولا بزرگ است و صدای زیادی تولید می‌کند، توصیه می‌شود که آن را بر روی پشت بام یا در داخل موتورخانه نصب کنید. اما فن کویل‌ها را می‌توان بسته به نوعی که دارند، در داخل سقف به صورت توکار یا روکار، بر روی دیوار‌ها یا بر روی زمین و در فضای داخلی کلاس، منزل یا اداره نصب کرد. نکته مهم اینجا است که معمولا برای یک ساختمان بزرگ نیازی به استفاده از چند چیلر نیست و یک چیلر هم می‌تواند نیاز شما را برطرف کند؛ اما برای توزیع بهتر هوا، حتما باید از چندین فن کویل استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از رجا تاسیس به بررسی کامل تفاوت فن کویل و چیلر پرداخته و ویژگی‌های این دو وسیله را با هم مقایسه کردیم. شما می‌توانید بسته به نیاز خود انواع چیلر یا فن کویل را از بهترین برند‌ها در رجا تاسیس خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها یا شرایط خرید با ما تماس بگیرید.

برای ایجاد سرمایش، چیلر بهتر است یا فن کویل؟

باید بدانید که چیلر و فن کویل دو سیستم مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توان گفت که کدام یک بهتر است. به عبارت بهتر شما برای ایجاد هوای سرد با فن کویل نیاز به چیلر دارید و نمی‌توانید هوای سرد ایجادشده توسط چیلر را هم بدون فن کویل به درستی توزیع کنید. بنابراین هردوی این سیستم‌ها به صورت مکمل استفاده می‌شوند.

قیمت چیلر بیشتر است یا فن کویل؟

به دلیل اینکه چیلر‌ها معمولا ظرفیت بالاتری دارند، با قیمت بیشتری هم به بازار عرضه می‌شوند؛ اما از آنجا که نمی‌توان تنها یک فن کویل خریداری کرد، احتمالا هزینه راه اندازی هر دو سیستم برودتی در یک سطح خواهد بود.

سایر مقالات

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490