خطاهای رایج چیلر کدام است؟

یکی از پرکاربردترین تجهیزات ساختمانی که برای سرد کردن فضا و محیط‌های بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرد، چیلر نام دارد. چیلرها قدرت زیادی داشته و می‌توانند با کاهش مصرف برق، راندمان خنک کاری محیط را تا حد زیادی افزایش دهند؛ با این حال گاهی اوقات دچار مشکلاتی می‌شوند که اگر به موقع تشخیص داده نشوند، می‌توانند هزینه‌های شما را تا حد زیادی افزایش دهند. در این مقاله از رجاتاسیس می‌خواهیم به بررسی خطاهای رایج چیلر بپردازیم و آن‌ها را موردبررسی قرار دهیم.

خطاهای رایج چیلر

وجود مشکل در جریان برق یا آب

یکی از رایجترین خطاهای چیلر تراکمی‌ این است که جریان برق در آن‌ها نمی‌تواند به خوبی انرژی کافی برای انجام شدن سیکل تبرید را فراهم کند که این موضوع به دلیل وجود نوسان برق یا ولتاژ نامناسب است. از سوی دیگر اگر پمپاژ به درستی انجام نشود یا پمپ دستگاه به خوبی کار نکند، جریان مایعات در این سیکل به طور صحیح برقرار نشده و همین موضوع می‌تواند نرسیدن به دمای مطلوب را به دنبال داشته باشد. این موضوع ممکن است به دلیل عدم لوله کشی صحیح چیلر، مسدود بودن خطوط انتقال، شکستن پمپ یا بسته بودن سوپاپ اتفاق بیفتد.

روشن نشدن چیلر

یکی دیگر از خطاهای متداول در چیلر روشن نشدن آن است که می‌تواند به دلیل نامناسب بودن ولتاژ یا قطع بودن مسیر جریان اتفاق بیفتد. علاوه بر این عواملی مانند نصب نادرست چیلر یا خاموش بودن آن هم ممکن است منجر به روشن نشدن چیلر شود. در صورتی که یک چیلر باکیفیت خریداری کنید، احتمال بروز این مشکل کمتر می‌شود؛ برای اطلاع از قیمت چیلر از بهترین برندها با ما تماس بگیرید.

خراب شدن یا روشن نشدن کمپرسور، رایجترین خطای چیلر

از دیگر خطاهای رایج چیلر می‌توان به خرابی کمپرسور اشاره کرد که باعث ایجاد اختلال در سیکل تبرید می‌شود و می‌تواند کارکرد کلی چیلر را تحت تاثیر قرار دهد. بروز مشکل در این بخش ممکن است به دلیل نشت گاز اتفاق بیفتد که معمولا با علامت CF خود را در سیستم‌های عیب یابی نشان می‌دهد. همچنین روشن نشدن کمپرسور هم از جمله خطاهای متداول در این سیستم‌ها است که می‌تواند به یکی از دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • عدم اتصال برق به کمپرسور
  • بسته نبودن کنتاکت
  • آسیب دیدن سوئیچ فشار
  • خارج شدن کمپرسور از مدار
  • آسیب دیدن کمپرسور

سرد نکردن چیلر

یکی از خطاهای بسیار رایج در انواع چیلرها مربوط به کم شدن بار برودتی آن‌ها است که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. از مهمترین دلایل سرد نکردن چیلر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خراب شدن قطعات داخلی کمپرسور
  • خرابی خازن یا سیم کشی
  • افت ولتاژ
  • بسته شدن فیلتر هوا
  • کم شدن میزان گاز مبرد
  • گرفتگی لوله‌های کندانسور
  • یخ زدن اواپراتور
  • بالا بودن دمای محیط

ایجاد صدای زیاد جز

ایجاد صدای زیاد جز از خطا های رایج چیلر

ایجاد صدای زیاد در یونیت یکی از خطاهای رایج چیلر است که می‌تواند باعث اذیت شدن ساکنین شود. در صورتی که قطعات شل باشند یا بلبرینگ‌ها خراب شوند، صداهای ناهنجاری به گوش می‌رسد. همچنین کم شدن شارژ گاز یا لرزش لوله‌ها هم می‌تواند دلیل ایجاد چنین صداهایی باشد که باید به سرعت علت یابی و برطرف شود. همچنین اگر پمپ روغن یا یاتاقان خراب شود، صدای زیادی از قسمت کمپرسور به گوش خواهد رسید.

یخ زدگی اواپراتور دستگاه

از جمله خطاهای متداول در چیلر می‌توان به کم شدن فشار اشاره کرد که به دلیل یخ زدگی اواپراتور اتفاق می‌افتد. این حالت ممکن است به دلیل خراب شدن سوئیچ جریان یا عمل نکردن عملگر ضد یخ زدگی اتفاق بیفتد که هر دو می‌توانند در عملکرد چیلر اختلال ایجاد کنند.

کم شدن گاز مبرد

کم شدن گاز مبرد که به خطای RU مشهور است، یکی از خطاهای رایج چیلر به شمار می‌رود که باعث افزایش حرارت کلی در سیستم شده و می‌تواند قدرت مکش کمپرسور را تا حد زیادی کاهش دهد. همین موضوع باعث ایجاد اختلال در سیکل تبرید شده و راندمان سیستم را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

کثیف شدن کندانسور چیلر

کثیف شدن کندانسور چیلر از خطا های رایج چیلر

از دیگر خطاهای رایج چیلر می‌توان به خطای DC اشاره کرد که به معنای کندانسور کثیف است و می‌تواند فرایند تبادل حرارت در قسمت‌های مختلف را دچار اختلال کند. این خطا معمولا به دلیل جمع شدن ذرات یا گرد و خاک بر روی فیلترها به وجود می‌آید و می‌تواند باعث شود که کمپرسور بدون وقفه کار کند. در چنین مواردی باید کندانسور را پاکسازی کرده و فیلتر درایر را هم تمیز کنید تا مشکل برطرف شود.

خطای فشار کم در چیلر

یکی از متداولترین خطاها در چیلر مربوط به فشار کم آن است که معمولا با استفاده از آلارم‌های صوتی اطلاع رسانی شده و عملکرد کلی را متوقف می‌کند. این موضوع ممکن است به دلیل نشت گاز مبرد، پایین بودن دمای محیط، کم بودن دمای روغن کمپرسور، مسدود شدن لوله‌ها، آسیب دیدن شیر انبساط یا مسدود شدن آن اتفاق بیفتد.

افزایش فشار

افزایش فشار در چیلر یا تخلیه فشار بالا از جمله خطاهای رایج چیلر است که به دلیل وجود ذرات خارجی در آب ورودی اتفاق می‌افتد. به عبارت بهتر کثیف بودن این آب باعث می‌شود که لوله‌های کندانسور مسدود شده و در نتیجه فشار به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید کندانسور را عایق بندی کرده و از فیلترهای مناسب در مسیر جریان کمک بگیرید.

نرفتن کمپرسور بر روی دور آرام

از دیگر خطاهای رایج در چیلر می‌توان به نرفتن کمپرسور بر روی دور آرام اشاره کرد که ممکن است به دلیل وجود اشتباه در سیم کشی یا افت ولتاژ به وجود آید. از سوی دیگر اگر خازن راه انداز خراب شده یا ظرفیت مناسبی نداشته باشد، با این مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی بلافاصله دستگاه را خاموش کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید؛ در غیر این صورت الکتروموتور دستگاه دچار مشکل می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رایجترین خطاهای چیلر پرداخته و راه‌هایی را برای برطرف کردن این مشکل بیان کردیم. دقت داشته باشید که اگر یک چیلر باکیفیت و متناسب با نیاز‌های خود خریداری کرده و درست از آن نگهداری کنید، این مشکلات کمتر برایتان ایجاد می‌شود. رجا تاسیس در زمینه فروش انواع وسایل تهویه مطبوع مانند چیلر، فن کویل و پکیج از بهترین برند‌ها فعالیت دارد.

سوالات متداول

برای رفع خطای چیلر باید چه کاری انجام داد؟

در ابتدا باید علت بروز خطا را به صورت دقیق تعیین کرده و سپس اقدامات لازم برای رفع آن را انجام داد. دقت داشته باشید که هرگز بدون داشتن تخصص، اجزای چیلر را باز نکنید و برای این کار حتما با یک متخصص تماس بگیرید.

علت قطع شدن کمپرسور توسط سوئیچ اورلود چیست؟

این مشکل ممکن است به دلیل پایین بودن بیش از حد ولتاژ، خراب شدن خازن، مسدود شدن فیلتر درایر یا خرابی رله کنتاکت به وجود بیاید.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490