فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟

زمانی که افراد تصمیم می‌گیرند سیستم گرمایشی منزل خود را تغییر داده یا آن را تکمیل کنند، می‌خواهند بدانند فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ به همین دلیل ما در این مقاله از رجا تاسیس تصمیم گرفته‌ایم که به سراغ بررسی مزایا و معایب فن کویل نسبت به رادیاتور برویم تا شما پس از مطالعه این مقاله، بتوانید به راحتی در این مورد تصمیم‌گیری کنید.

فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟

مزایای فن کویل نسبت به رادیاتور

برای اینکه بتوانیم به طور دقیق به سوال فن کویل بهتر است یا رادیاتور پاسخ دهیم، باید مزیت‌های هریک را نسبت به دیگری بررسی کنیم. این مزیت‌ها عبارتند از:

مزایای فن کویل نسبت به رادیاتور

1- امکان استفاده از فن کویل به عنوان سیستم گرمایشی و سرمایشی

یکی از بزرگترین مزیت‌های فن کویل نسبت به رادیاتور این است که شما می‌توانید از آن به عنوان سیستم گرمایشی یا سرمایشی استفاده کنید. به عبارت بهتر نیازی نیست که فن کویل‌های خود را در طول تابستان خاموش نمایید؛ تنها کافی است آن‌ها را به چیلر متصل کرده و به جای هوای گرم، برای خنک کردن محیط از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین شما نیازی به سیستم خنک کننده جداگانه نخواهید داشت و می‌توانید با خرید فن کویل در هزینه‌ها و فضای نصب صرفه جویی کنید.

2- قابلیت نصب به صورت توکار در برخی مدل‌ها

از دیگر مزیت‌های فن کویل نسبت به رادیاتور این است که می‌توانید برخی از مدل‌های آن را به صورت توکار نصب کنید؛ در نتیجه محدودیتی در فضای نصب برای شما ایجاد نشده و زیبایی دکوراسیون هم حفظ خواهد شد. این در حالی است که رادیاتور‌ها بخشی از فضای دیوار را اشغال می‌کنند و همین موضوع می‌تواند چیدمان مبل‌ها را برای شما سخت‌تر کند. برای اطلاع از قیمت فن کویل سقفی توکار با ما تماس بگیرید.

3- امکان تنظیم دمای دقیق

اگر می‌خواهید بدانید از نظر تنظیم دمای محیط فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ باید بگوییم که باز هم فن کویل در این موضوع، عملکرد بهتری دارد. زیرا شما می‌توانید با خرید ترموستات فن کویل دما را به صورت دقیق بر روی میزان دلخواه تنظیم کرده و حتی کاری کنید که در هر اتاق، دما متفاوت با دیگری باشد. بنابراین اختیار بیشتری در رسیدن به دمای مطلوب خواهید داشت و می‌توانید خیلی سریع، بهترین دمای محیط را تنظیم نمایید.

4- امکان کنترل خودکار جریان آب ورودی

از دیگر مزیت‌های فن کویل نسبت به رادیاتور می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فن کویل‌ها مجهز به سیستم کنترل دستی و دیجیتال هستند. در نتیجه می‌توانید با استفاده از کنترلر دیجیتال، متغیر‌هایی را مانند سرعت فن یا میزان ورودی آب تنظیم کنید و به این ترتیب دمای خروجی را به دلخواه تغییر دهید. اما در رادیاتور‌ها این تنظیمات به صورت دستی انجام می‌شوند و شیر کنترل جریان آن‌ها حالت چرخشی دارد. به همین دلیل تغییرات دمایی به کندی اتفاق می‌افتد و امکان تنظیم دقیق آن هم وجود نخواهد داشت.

5- تنظیم رطوبت هوا

رادیاتور‌ها تنها وظیفه گرم کردن محیط را بر عهده دارند و امکان تنظیم رطوبت در آن‌ها وجود نخواهد داشت. اما به دلیل اینکه لوله‌های فن کویل به طور دائمی‌ در معرض جریان هوا هستند، می‌توانند رطوبت را به خوبی تنظیم کرده و مانع از شرجی شدن محیط شوند.

6- امکان تغییر سریع دمای هوا

از آنجا که توان فن کویل در مقایسه با رادیاتور بیشتر است، خیلی سریعتر می‌تواند دما را به میزان مطلوب و موردنظر شما برساند. در نتیجه اگر در زمستان برای مدتی خانه نباشید و بخواهید خیلی سریع هوا را سرد کنید یا در تابستان از بیرون بیایید و بخواهید خیلی زود محیط را خنک کنید، استفاده از فن کویل بسیار مناسب است.

7- استفاده از فیلتر‌ها

از دیگر مزایای فن کویل نسبت به رادیاتور این است که با استفاده از فیلتر‌ها هوای ورودی با تصفیه کرده و هوایی کاملا سالم را وارد محیط می‌کنند. این فیلتر‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هریک از آن‌ها می‌توانند ذرات با اندازه مشخصی را دفع نمایند. این در حالی است که رادیاتور‌ها قدرت تصفیه هوای محیط را ندارند.

حال که با مزایای فن کویل نسبت به رادیاتور آشنا شدید، باید معایب آن را هم بشناسید تا بتوانید تصمیم بگیرید که برای هدف موردنظر شما فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ مهمترین معایب فن کویل نسبت به رادیاتور عبارتند از:

معایب فن کویل نسبت به رادیاتور

1- نصب دشوار

یکی از معایب فن کویل این است که فرایند نصب دشواری دارد و حتما باید به همراه آن چیلر یا دیگ بخار را نصب کنید. اما رادیاتور به سادگی به پکیج وصل می‌شود یا با سیستم‌های گرمایشی مختلف هماهنگ خواهد شد. بنابراین نصب و لوله کشی رادیاتور در مقایسه با فن کویل ساده‌تر خواهد بود.

2- نداشتن مدل دکوراتیو

یکی از معایب فن کویل نسبت به رادیاتور این است که مدل دکوراتیو ندارد و نمی‌توان آن را با محیط هماهنگ کرد. این در حالی است که شما می‌توانید با خرید رادیاتور‌های شیشه ای و دکوراتیو، به راحتی آن را با محیط هماهنگ کرده و به شکل دلخواه درآورید.

3- تولید صدا

یکی از معایب فن کویل این است که به دلیل داشتن فن، صدا تولید می‌کند و ممکن است در مکان‌های بسیار ساکت، قدری آزار دهنده باشد. از این منظر می‌توان گفت که رادیاتور بهتر از فن کویل است و عملکردی کاملا بی صدا را ارائه می‌دهد.

رادیاتور بهتر است یا فن کویل؟

با در نظر گرفتن همه این اوصاف، باید بگوییم که انتخاب میان رادیاتور و فن کویل به طور کلی به هدف شما و محل نصب بستگی دارد. در صورتی که می‌خواهید یک سیستم گرمایشی و سرمایشی همزمان داشته باشید یا به سرعت دمای محیط را به مقدار دلخواه برسانید، فن کویل بهتر است. اما اگر به دنبال یک سیستم گرمایشی با نصب آسان و صدای کم هستید، خرید رادیاتور برایتان مناسب خواهد بود.

سوالات متداول

برای محیط‌های سردسیر، فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟

از آنجا که ظرفیت فن کویل در مقایسه با رادیاتور بیشتر است، در مکان‌های سردسیر استفاده از فن کویل توصیه می‌شود.

رادیاتور مصرف برق کمتری دارد یا فن کویل؟

رادیاتور به طور کلی مصرف برق ندارد و انرژی موردنیاز خود را از طریق پکیج یا سیستم گرمایش مرکزی تامین می‌کند؛ اما فن کویل با استفاده از انرژی الکتریکی این کار را انجام می‌دهد و از این نظر، مصرف برق بالاتری دارد.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490