معرفی انواع رادیاتور و کاربردهای آن

یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی که به منظور ایجاد گرما در ساختمان به کار برده می‌شود، رادیاتور یا همان شوفاژ است. رادیاتور به‌عنوان یک مبدل حرارتی با هدف گردش آب گرم در سیستم گرمایشی و انتقال حرارت آب گرم به محیط اطراف را دار.  در حالت کلی هوای گرم ایجادشده توسط رادیاتور به علت وزن سبک به بالا می‌رود و هوای سرد جایگزین آن می‌شود. این چرخه تا زمانی که هوای اتاق به‌صورت کامل گرم شود ادامه خواهد داشت. انواع رادیاتور و کاربردهای آن می تواند به شما در امر خرید کمک کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با قابلیت های آن بیشتر آشنا شوید.

بررسی ویژگی های انواع رادیاتور و کاربرد های آنها

یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی که به منظور ایجاد گرما در ساختمان به کار برده می‌شود، رادیاتور یا همان شوفاژ است. رادیاتور به‌عنوان یک مبدل حرارتی با هدف گردش آب گرم در سیستم گرمایشی و انتقال حرارت آب گرم به محیط اطراف را دار.  در حالت کلی هوای گرم ایجادشده توسط رادیاتور به علت وزن سبک به بالا می‌رود و هوای سرد جایگزین آن می‌شود. این چرخه تا زمانی که هوای اتاق به‌صورت کامل گرم شود ادامه خواهد داشت. انواع رادیاتور و کاربردهای آن می تواند به شما در امر خرید کمک کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با قابلیت های آن بیشتر آشنا شوید.

انواع رادیاتور و کاربردهای آن از نظر جنس

رادیاتورها از لحاظ جنس و ماده اولیه سازنده در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. رادیاتورهای فولادی، استیل، آلومینیوم، چدنی و شیشه‌ای از جمله این موارد به شمار می‌روند که در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه می‌شود.

بررسی کاربردهای رادیاتور فولادی

رادیاتور فولادی

این رادیاتور از جنس فولاد به دو صورت عمودی و افقی بسته به نوع موقعیت نصب، تولید و به بازار عرضه می‌شود. به دلیل مواد فولادی به کار برده شده در آن، به عنوان یکی از مقاوم‌ترین انواع سیستم‌های گرمایشی به حساب می‌آید. در بازار امروز ایران رادیاتورهای پنلی که در بازار یافت می‌شوند، از جنس فولاد هستند. این نوع رادیاتور از ورق‌های آهنی به ضخامت 25.1 میلی‌متر و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. مراحل ساخت آن شامل برش، پرس، فرم دهی و جوشکاری است. به دلیل استفاده از فولاد در ساخت این رادیاتور، مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بالا رفته است. به علاوه برای افزایش طول عمر آن از رنگ‌های مخصوص جهت روکش استفاده می‌شود. خرید رادیاتور پنلی فولادی به دلیل بازدهی حرارتی بالایی که دارد؛ بیشتر برای نصب در مناطق سردسیر توصیه می‌شود.

رادیاتور استیل

یکی از مزایای استفاده از استیل در ساخت رادیاتور، شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالای آن است که می‌توان طرح و اندازه‌های مختلف را بر روی آن پیاده‌سازی نمود. رادیاتور استیل یکی از پرطرفدارترین رادیاتورهای تزئینی و دکوراتیو برای منازل است که در فضاهای مختلف مانند حمام و اتاق کارایی دارد. کیفیت بالا، ماندگاری، مقاوم بودن در برابر زنگ‌زدگی و انتقال فوق‌العاده و یکنواخت حرارت از جمله ویژگی‌ها و مزایای این رادیاتور به شمار می‌رود. در حال حاضر رادیاتور استیل دیما یکی از بهترین انواع این سیستم‌های گرمایشی است که در بازار ایران عرضه می‌شود.

بررسی کاربردهای رادیاتور آلومینیومی

رادیاتور آلومینیومی

یکی از قدیمی‌ترین رادیاتورهای مورد استفاده در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری رادیاتور آلومینیومی است. این نوع بیشتر به صورت پره ای و در دو مدل برقی و معمولی تولید و روانه بازار می‌شود. پره‌ها در رادیاتور آلومینیومی مسئول انتقال حرارت هستند و هر چه تعداد پره‌ها بیشتر باشد، میزان گرمایش بیشتری تولید می‌شود. مزیت خرید رادیاتور پره ای آلومینیومی این است که تعمیر و نگهداری بسیار آسانی دارد و هر زمان که نیاز به افزایش ظرفیت حرارتی داشتید، می‌توانید به راحتی و با افزایش تعداد پره ها، قدرت تولید گرما را بالا ببرید.

رادیاتور چدنی

ماده اولیه استفاده شده در رادیاتور چدنی موجب می‌شود تا این نوع نسبت به رادیاتور فولادی از مقاومت و دوام بیشتری در برابر رطوبت و آب برخوردار باشد. فرایند تولید رادیاتور چدنی به‌صورت ریخته‌گری است. محصول نهایی به‌صورت پره‌ای و در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و همچنین بیشترین کاربرد آن در حمام می‌باشد.

بررسی کاربردهای رادیاتور شیشه ای

رادیاتور شیشه ای

یکی از انواع مدرن رادیاتورها که می‌تواند به عنوان یک المان زیبایی و دکوراتیو در ساختمان نیز مورد استفاده قرار گیرد، رادیاتور شیشه ای است. این مدل دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلف است که به خوبی با دکوراسیون داخلی منزل هماهنگ می‌شود. به علاوه اگر محدودیت فضای نصب داشته باشید؛ این مدل برای شما بهترین گزینه است. زیرا در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. رادیاتور شیشه ای می‌تواند متناسب با سلیقه مشتری و انتخاب او به صورت سفارشی تولید و نصب شود.

انواع رادیاتور از نظر شکل

رادیاتورها بر اساس شکل ظاهری به سه صورت پره ای، پنلی و قرنیزی تقسیم می‌شوند.

رادیاتور پره ای

رادیاتور پره ای یکی از قدیمی‌ترین انواع سیستم گرمایشی است که از تعدادی پره در کنار یکدیگر تشکیل شده است. این نوع رادیاتور از دو نوع فولادی و آلومینیومی ساخته می‌شود. میزان حرارت و گرمایش انتقالی در این محصول به تعداد پره ها وابسته است. این محصول دارای طول عمر بیشتری نسبت به سایر رادیاتورها است. به دلیل مقامت بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بیشترین کاربرد را در حمام و مکان‌های مرطوب دارد.

رادیاتور پنلی

رادیاتور پنلی به عنوان نسل جدید رادیاتورها شناخته می‌شود که معمولا از ورق‌های فولادی توسط دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ساخته می‌شوند. به منظور جلوگیری از خوردگی این نوع رادیاتور، افزایش طول عمر و ارتقاء کیفیت، از دستگاه‌های مخصوص، جهت روکش رادیاتورها و رنگ‌آمیزی آن‌ها استفاده می‌شود. گرمای تولیدشده توسط این نوع رادیاتور به دلیل یکنواخت بودن سطح بدنه رادیاتورهای پنلی باعث می‌شود که گرما به صورت یکسان در همه قسمت‌های محیط پخش شود و دما در قسمت‌های مختلف کاملا مطلوب باشد. به علاوه می‌توانید با مطالعه مقاله رادیاتور پره ای یا پنلی به سایر تفاوت‌های میان این دو محصول هم پی ببرید.

بررسی کاربردهای رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی

یکی دیگر از مدرن‌ترین انواع رادیاتورها، مدل قرنیزی است که همانند قرنیز در لبه‌های دیوار نصب می‌شوند. لوله‌های آب گرم موجود در ساختار قرنیزها موظف هستند تا گرما را به محیط انتقال دهند. آب موجود در لوله‌ها پس از سرد شدن، توسط لوله‌های رفت به پکیج برگشت داده شده و این چرخه ادامه دارد تا ساختمان گرم شود. این محصول مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض و جریان آب دارد و به دلیل عدم استفاده از لوله‌کشی زیاد موجب کاهش هزینه‌های مصرفی می‌شود. رادیاتورهای قرنیزی مصرف انرژی پایین اما بازدهی حرارتی بالایی دارند و میزان نشتی و خرابی در این محصولات گرمایشی بسیار پایین است.

رادیاتورهای خاص

رادیاتورها در انواع خاص دیگری به جز موارد ذکر شده تولید و به بازار عرضه می‌شوند که بیشترین کاربرد را برای مصارف ویژه دارند. رادیاتور حوله خشک کن و برقی از انواع این رادیاتورها به شمار می‌روند.

رادیاتور حوله خشک کن

یکی از پرکاربردترین نوع رادیاتورهای مورد استفاده در استخرها، حمام و سایر نقاطی که با رطوبت سر و کار داشته باشند، رادیاتور حوله خشک کن است. این محصول علاوه بر ایجاد گرمایش در فضاهای مورد استفاده، به منظور آویزان کردن لباس و حوله با هدف خشک کردن آن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی رادیاتور حوله خشک کن، فضای کمی است که در محل نصب اشغال می‌کند؛ در نتیجه برای حمام‌های کوچک هم مناسب می‌باشد. مزیت‌های دیگر این نوع رادیاتور، تولید گرما در فصول سرد سال در فضاهایی مانند حمام و استخر است که می‌تواند یکی از نگرانی‌های افراد باشد. به علاوه به دلیل ظرفیت حرارتی بالا، قابل نصب در اتاق خواب‌های کوچک به منظور ایجاد گرما هم هست. این محصول در دو نوع برقی و آبی در جنس‌های مختلف فولادی، آلومینیومی و شیشه‌ای در اندازه‌های مختلف متناسب با فضای شما تولید و به بازار عرضه می‌شود.

بررسی کاربردهای رادیاتور برقی

رادیاتور برقی

رادیاتور برقی همان طور که از نامش مشخص است از جریان الکتریکی و روغن مخصوص به جای آب به منظور تولید گرما استفاده می‌کند. بیشترین کاربرد رادیاتور برقی، گرم کردن محیط در فصول سرد سال است. این محصول با استفاده از برق و گرم شدن روغن توسط المنت‌های موجود در آن گرما را داخل فضا انتقال داده و شرایط مطلوبی را فراهم می‌نماید. این محصولات معمولا ایمنی بالایی دارند و قابل حمل هستند. به همین دلیل برای استفاده در خودرو یا برای افرادی که مستاجر هستند، بسیار مناسب است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رادیاتور برقی، تولید آلودگی بسیار کم و سازگار بودن با محیط زیست است. علاوه بر این نیازی به لوله‌کشی نداشته و به آسانی نصب و راه‌اندازی می‌شود. البته این محصول به دلیل مصرف بالای برق می‌تواند پرهزینه باشد و بهتر است در مکان‌های کوچک‌تر استفاده شود. نکته مهم در هنگام استفاده از رادیاتور برقی این است که روغن موجود در آن هرگز تمام نمی‌شود و نیازی به تعویض ندارد.

جمع بندی

رادیاتور یا شوفاژ یکی از انواع وسایل گرمایشی است که از زمان‌های گذشته در ساختمان‌های مختلف مسکونی، تجاری و اداری به کار برده می‌شده است. رادیاتورها وظیفه اصلی انتقال حرارت و گرما در فضا را بر عهده دارند. انواع مختلفی از آن‌ها برای استفاده و کاربردهای متفاوت در اندازه‌های گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌گردد. هر چه انرژی مصرفی رادیاتور کمتر و راندمان آن در تولید حرارت بیشتر باشد می‌توان گفت که شما محصول باکیفیت و مقرون به‌صرفه‌ای را خریداری کرده‌اید. در این محتوا به طور کامل در ارتباط با انواع رادیاتور و کاربردهای آن صحبت کردیم تا بتوانید محصول مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

تفاوت اصلی بین رادیاتور پره ای و پنلی چیست؟ کدام بهتر است؟

جنس رادیاتور پنلی از فولاد است و در هنگام خراب شدن یا ایجاد زنگ‌زدگی در سطح آن باید رادیاتور به صورت کامل تعویض شود. اما رادیاتور پره ای از دو جنس فولاد و آلومینیوم تولید شده و در صورت خرابی یا زنگ‌زدگی به راحتی می‌توان پره معیوب را تعویض نمود. رادیاتورهای پره ای دارای طول عمر بیشتر، وزن سبک، نصب آسان، مقاوم در برابر اکسید شدن می‌باشند و مقدار بازدهی و انتقال گرمای بیشتری نسبت به رادیاتور پنلی دارند.

بهترین جنس رادیاتور مورد استفاده در حمام و فضاهای مرطوب کدام است؟

رادیاتورهای از جنس آلومینیوم، استیل و فولاد به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، رطوبت و زنگ‌زدگی می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

تفاوت رادیاتور و شوفاژ در چیست؟

از لحاظ عملکرد هر دوی آن‌ها به منظور استفاده در فصول سرد سال و ایجاد گرما در محیط به کار برده می‌شوند. تنها تفاوت عمده آن‌ها در این است که شوفاژ دارای یک سیستم موتورخانه در ساختمان است اما رادیاتور می‌تواند به پکیج یا دیگر مراکز گرمایشی متصل شود.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490