پمپ درین چیست و چگونه کار می‌ کند؟

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در برخی وسایل سرمایشی مثل کولر گازی وجود دارد، پمپ درین است که نقش مهمی را در این دستگاه ایفا می‌کند. حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که پمپ درین چیست و اصلا چگونه کار می‌کند؟ می‌توانید برای یافتن پاسخ این سوالات تا انتهای این مقاله از رجا تاسیس با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشترین درباره این قطعه و نحوه عملکرد آن کسب کنید.

پمپ درین چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ درین چیست؟

پمپ درین از خانواده پمپ‌های کوچک است که در کولرهای گازی زیاد به کار برده می‌شود. در اغلب مواقع زمانی که مکان کولر گازی در ساختمان از قبل تعیین شده باشد، لوله‌ای را به شکل توکار برای خارج کردن آب کولر در داخل دیوار قرار می‌دهند. این لوله آب را به سیستم فاضلاب که به صورت غیرمستقیم به آن راه دارد، منتقل می‌کند.

حال در مواردی که نمی‌توان آب جمع شده توسط کولر گازی در طی فرایند خنک‌سازی را به کمک لوله و شیب دادن به آن تخلیه کرد، یک پمپ درین کولر گازی استفاده می‌شود. در واقع این پمپ کوچک قادر است این آب جمع شده را با حجم و رطوبت کم جابه جا کند. پمپ درین کاربردهای زیادی دارد و علاوه بر کولر گازی می‌توان آن را برای وسایل سرمایشی دیگر مثل اسپیلت و همچنین هواساز استفاده کرد؛ چراکه این قطعه از قدرت و بازدهی نسبتا بالایی برخوردار است. پمپ‌های درین کولر گازی مدل‌های متنوع دارند و به طور معمول فقط با برق تک فاز کار می‌کند.

انواع پمپ درین

پمپ درین کولر گازی در انواع و مدل‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شود که چهار مدل معروف آن عبارت‌اند از:

پمپ درین دو تکه

یکی از کاربردی‌ترین انواع پمپ درین‌ کولر گازی در لوازم سرمایشی، پمپ درین دو تکه است که به منظور تخلیه آب تشتک در پنل داخلی سیستم‌های کولر گازی نصب می‌شود. پمپ درین دو تکه از دو بخش پمپ و طرح حجم ذخیره همراه با فلوتر تشکیل شده است که به مصرف‌کننده‌ها اجازه می‌دهد تا حجم ۵۰ میلی‌لیتر آب جمع شده را در آن ذخیره کنند. این نوع پمپ درین مجهز به توانایی مکش آب تا فاصله دو متری است؛ به این معنا که اگر آب به صورت مرکزی وارد مخزن شود، پمپ درین دو تکه می‌تواند تا ارتفاع ۲ متری آن را جمع‌آوری کند. علاوه بر این توجه داشته باشید که می‌توان این نوع پمپ را علاوه بر کولر گازی‌های کانالی برای فن کویل‌های سقفی نیز استفاده کرد.

پمپ دو تکه و پمپ یک تکه سقفی دو نمونه از انواع پمپ درین

پمپ درین یک تکه سقفی

پمپ درین یک تکه سقفی مدل دیگری است که به عنوان یکی از مناسب‌ترین پمپ درین‌ها برای وسایل سرمایشی شناخته شده و اغلب در داکت اسپلیت‌ها و انواع فن کویل‌ها استفاده می‌شود. این پمپ برخلاف مدل قبلی به شکل کاملا یک تکه بوده و در داخل تشتک دستگاه که از جنس فلز استنلس استیل تعبیه شده تا مانع پوسیدگی آن شود. همچنین موتور پمپ‌های درین یک تکه معمولا توانی در حدود ۱۵ وات دارد.

پمپ درین تانک

این مدل بیشتر به منظور خارج کردن آب از کولر گازی‌های ایستاده، پکیج یونیت‌ها، داکت اسپلیت‌ها و … نصب می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که می‌تواند تخلیه حجم آب را با سرعتی بیش از ۴۰۰ لیتر بر ساعت انجام دهد. موتورپمپ درین تانک در مقایسه با مدل‌های قبلی توان بیشتری داشته که می‌تواند از ۵۰ تا ۱۰۰ واحد باشد.

پمپ تانک و پمپ دیواری دو نمونه از انواع پمپ درین

پمپ درین دیواری

همین‌طور که از اسم این نوع پمپ درین پیداست، مخصوص کولر گازی‌های دیواری و فن کویل‌ها است. این مدل همچنین می‌تواند برای جمع‌آوری آب باقی‌مانده در یونیت‌های دندانپزشکی استفاده شود. برای اطلاع از قیمت فن کویل بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

پمپ درین چگونه کار می‌ کند؟

یک پمپ درین شامل مخزن، موتور الکتریکی و شناور هستند. با توجه به این سه جزء می‌توان گفت که پمپ درین کولر گازی به گونه‌ای کار می‌کند که آب به وجود آمده در طی فرایند سرمایش را از پنل کولر گازی خارج کرده و در مخزن آن نصب شود. با وارد شدن آب به منبع پمپ درین، قطعه شناور آن بالا آمده و موتور الکتریکی آن روشن خواهد شد؛ بنابراین بر اساس این فرایند آب جمع‌آوری‌شده توسط پمپ به بیرون منتقل می‌شود.

چگونه می‌ توان پمپ درین را بر روی کولر گازی نصب کرد؟

اجرای پمپ درین بر روی کولر گازی باید به بهترین شکل ممکن انجام شود؛ چراکه با نصب غلط، خروج آب به خوبی انجام نمی‌شود و در صورتی که آب کامل جمع‌آوری نشود، بازدهی دستگاه پایین آمده و ممکن است آسیب جدی به آن وارد شود. نتیجه این که شما باید در زمان نصب پمپ موارد مختلفی را در نظر بگیرید. از جمله:

  • فاصله پمپ درین با کف سینی تقطیر باید کم باشد. به طور کلی فاصله پمپ درین با دیگر اجزا نباید بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر باشد.
  • در زمان‌هایی که وسایل سرمایشی شما بدون استفاده است، حتما باید آب مخزن پمپ تخلیه شود تا در آن رسوبی ایجاد نشود.
  • هواگیری پمپ درین حتما باید توسط لوله پلاستیکی ونت انجام شود.
  • در ضمن به هیچ وجه فراموش نکنید که لوله خروجی را بررسی کنید تا مسدود نباشد.

سخن پایانی

حال که با خواندن این مقاله فهمیدیم پمپ درین چیست و چگونه کار می‌کند می‌توانیم از بین انواع مختلف پمپ درین کولر گازی بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنیم. رجا تاسیس در زمینه فروش انواع وسایل گرمایشی و سرمایشی فعالیت داشته و این محصولات را از برندهای مختلف به بازار عرضه می‌کند. برای اطلاع از شرایط خرید یا قیمت با ما تماس بگیرید.

پمپ درین چند سال کارایی دارد؟

به طور متوسط حدود 10 سال

عملکرد پمپ درین چگونه مختل می‌شود؟

این پمپ با گیرکردن یک جسم خارجی در آن یا آسیب مستقیم به یکی از اجزا دیگر قادر به کار کردن نیست.

شایع‌ترین مشکل در هنگام استفاده از پمپ درین چیست؟

نشتی آب از کولر گازی

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490