چیلر چیست؟ معرفی انواع و اجزای تشکیل دهنده آن

چیلر یا سردکن یکی از وسایل سرمایشی پرقدرتی است که می‌تواند دمای سیالات مختلف را کاهش داده و با کمک دستگاه‌هایی مانند فن کویل، به سرد شدن محیط کمک کند. در این مقاله از رجاتاسیس می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چیلر چیست و انواع آن را بررسی کنیم. همچنین به معرفی اجزای مختلف این وسیله خواهیم پرداخت.

معرفی انواع و اجزای تشکیل دهنده چیلر

چیلر چیست؟

چیلر یا سردکن که در زبان انگلیسی به نام Chiller شناخته می‌شود، دستگاهی است که می‌تواند از طریق ایجاد یک سیکل تراکمی گرما را از سیالاتی مانند گاز مبرد دفع کرده و با خنک کردن آب، جهت خنک کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به زبان ساده می‌توان گفت که چیلر وظیفه دارد آب را برای استفاده در سیکل‌های تبرید سرد کرده و به این ترتیب نقش موثری را در خنک سازی محیط ایفا کند. در حالت‌های معمولی، دمای آبی که سرد می‌شود بین 2 تا 7 درجه سانتی گراد متفاوت خواهد بود؛ اما می‌توان برای استفاده‌های صنعتی و در برج‌های خنک کننده، با انجام اقداماتی، دمای آن را به زیر صفر هم کاهش داد. برای اطلاع از قیمت چیلر در اصفهان با ما تماس بگیرید.

معرفی انواع چیلر

معرفی انواع چیلر

بر اساس فرایند ترمودینامیکی که برای خنک سازی آب انجام می‌شود، می‌توان چیلرها را به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم کرد که شیوه عملکرد آن‌ها به صورت زیر است:

  • چیلر تراکمی

یکی از پرکاربردترین انواع چیلر به نام چیلر تراکمی شناخته می‌شود که در آن از انرژی الکتریکی برای سرد کردن آب استفاده خواهد شد. این نوع از چیلرها که به نام چیلر هواخنک هم شناخته می‌شوند، فرایند خنک سازی را با عبور هوا از روی کویل‌ها انجام می‌دهند و دارای سیکل تبرید تراکمی هستند.

در این نوع چیلرها، فشار گاز با استفاده از یک کمپرسور که وظیفه متراکم کردن آن را بر عهده دارد، افزایش پیدا می‌کند. پس از آن گاز متراکم شده وارد کندانسور شده و طی فرایندی به مایع تبدیل می‌شود. با استفاده از لوله‌های مویین یا شیر انبساط، فشار این مایع به طور ناگهانی کاهش پیدا کرده و وارد اواپراتور می‌شود. در اینجا، مایع با جذب گرمای نهان تبخیر و خنک کردن محیط، مجددا به گاز تبدیل شده و چرخه تراکمی از سر گرفته می‌شود.

  • چیلر جذبی

در چیلر جذبی به جای استفاده از انرژی الکتریکی، از انرژی گرمایی برای تولید سرمایش استفاده می‌شود و معمولا ظرفیت بالاتری در مقایسه با دیگر انواع چیلر دارد. منبع اصلی تامین انرژی حرارتی در این نوع از چیلرها، شعله مستقیم یا آب گرم و بخار است که می‌تواند برای ایجاد اختلاف فشار با استفاده از ژنراتور مورداستفاده قرار بگیرد. فرایند کلی در چیلر جذبی شباهت زیادی به نمونه‌های تراکمی دارد؛ تنها تفاوت آن در این است که در این سیکل، ژنراتور به جای کمپرسور جایگزین شده است.

اجزای سازنده چیلر چیست؟

اجزای سازنده چیلر چیست؟

تا اینجای کار توضیح دادیم که چیلر چیست و انواع آن را معرفی کردیم. در ادامه به بررسی اصلیترین اجزای سازنده این محصول می‌پردازیم؛ البته باید بدانید که تفاوت‌هایی در میان ساختار چیلر جذبی و تراکمی وجود دارد، اما به طور کلی اجزای اصلی سازنده چیلرها عبارتند از:

  • اواپراتور

اواپراتور معمولا در انت‌ های سیکل قرار می‌گیرد و بخشی است که وظیفه دارد دمای آب را تا حد دلخواه کاهش داده و با استفاده از پمپ، آن را به سیستم‌های لوله کشی فن کویل یا هواساز ارسال کند. معمولا لوله‌های مبرد در درون اواپراتور قرار می‌گیرند و آب سردشده از اطراف آن‌ها عبور کرده و پس از جذب حرارت، تبدیل به بخار می‌شود تا بتواند مجددا چرخه را شروع کند.

  • کمپرسور یا ژنراتور

بسته به نوع سیکل تبرید، می‌توان از کمپرسور یا ژنراتور به عنوان شروع کننده استفاده کرد. کمپرسور در چیلرهای تراکمی وظیفه دارد گاز مبرد را فشرده کرده و با افزایش فشار آن را به سمت کندانسور هدایت کند. ژنراتور هم در انواع چیلر جذبی وظیفه دارد بخار آب را برای ورود به کندانسور آماده کند؛ در این قسمت معمولا مبرد‌هایی مانند لیتیوم بروماید که به کاهش دما کمک می‌کنند، از بخار آب جدا شده و مجددا به اواپراتور برمی‌گردند.

  • کندانسور

از دیگر بخش‌های مهم در انواع چیلر می‌توان به کندانسور اشاره کرد که حاوی یک سری لوله است؛ از درون این لوله‌ها گاز مبرد عبور کرده و آب خنک شده، از اطراف آن رد می‌شود. این آب می‌تواند حرارت را از گاز درون لوله‌ها بگیرد و به این ترتیب به انجام فرایند کاهش دما در محیط کمک کند. البته گاهی اوقات ممکن است به جای استفاده از آب در کندانسور، هوا با استفاده از فن‌ها دمیده شده و حرارت مبرد به این شکل دفع گردد.

  • تامین کننده انرژی

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که تامین کننده انرژی چیلر چیست و چگونه انرژی کافی برای شروع سیکل تبرید را به دست می‌آورد، باید بدانیم که چیلر جذبی است یا تراکمی‌؟ همانطور که گفتیم در چیلر تراکمی انرژی الکتریکی برای شروع سیکل تبرید مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل نیاز به یک الکتروموتور داریم که می‌تواند با حرکت دادن پیستون، گاز را متراکم کند. اما در چیلرهای جذبی، از شعله‌های مستقیم یا انرژی حرارتی برای افزایش فشار گاز در ژنراتور استفاده می‌شود.

  • تجهیزات کنترلی

برای اینکه مطمئن شویم سیکل تبرید به درستی کار می‌کند، نیاز به یک سری تجهیزات کنترلی برای جلوگیری از افزایش فشار بیش از حد یا تنظیم دما داریم. بسته به نوع چیلر، این ابزارها ممکن است به صورت شیرهای انبساط، سایت گلاس، مانومترها، شیرهای برقی یا رطوبت گیرها در ساختار قرار بگیرند که هریک وظیفه تامین امنیت و افزایش بازدهی سیکل تبرید را بر عهده دارند.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که چیلر چیست و انواع آن را به طور مختصر معرفی کردیم. همچنین اصلیترین اجزای سازنده چیلر را معرفی کرده و وظایف آن‌ها را موردبررسی قرار دادیم. رجاتاسیس مرجع فروش انواع وسایل سرمایشی و گرمایشی است؛ شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر یا استعلام قیمت انواع سیستم‌های تهویه مطبوع با ما تماس بگیرید.

از نظر اقتصادی چیلر تراکمی به صرفه تر است یا جذبی؟

هرچند هزینه برق مصرفی برای چیلرهای تراکمی تقریبا بیشتر است؛ اما در درازمدت، در مقایسه با تامین سوخت‌های فسیلی به صرفه تر بوده و بازدهی بیشتری دارد.

کاربرد چیلر چیست؟

چیلر به طور کلی برای خنک کردن آب استفاده می‌شود که می‌تواند وارد سیستم‌های تهویه مطبوع شده و در خنک سازی محیط مورداستفاده قرار بگیرد یا اینکه در مصارف صنعتی و برج‌های خنک کننده به کار رود.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490