شاخص EER و SEER چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شوند؟

از اصلی‌ترین شاخص‌های سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی که معمولا در اندازه گیری ظرفیت و بهره وری این وسایل مورداستفاده قرار می‌گیرند، شاخص EER و SEER هستند. در ادامه با رجا تاسیس همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که شاخص EER چیست. همچنین شاخص SEER و کاربردها و تفاوت‌های موجود در بین آن‌ها را بررسی کنیم.

شاخص EER و SEER چیست

شاخص EER چیست؟

نسبت بهره وری انرژی برای دستگاه‌های خنک‌کننده و یا سرمایشی را با استفاده از شاخص EER نشان می‌دهند. این شاخص می‌تواند مشخص کند که یک دستگاه خنک‌کننده مانند فن کویل، توانایی انتقال چه میزان انرژی گرمایی از محیط داخلی به سمت محیط بیرونی را دارد. هرچه اندازه این شاخص بیشتر باشد، نشان‌دهنده راندمان کاری بیشتر دستگاه و بهره‌وری بیشتر آن در مصرف انرژی است. شما با در اختیار داشتن مقدار EER، توانایی محاسبه توان مصرفی دستگاه خنک‌کننده مدنظر خود را خواهید داشت. همچنین بالاتر بودن این شاخص در بلندمدت باعث کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی خواهد شد.

 SEER و EER چیست؟

شاخص SEER چیست؟

شاخص SEER هم برای اندازه‌گیری بازده انرژی در سیستم‌های خنک‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد. این شاخص را می‌توانیم به عبارتی همان بهره‌وری انرژی فصلی بدانیم. در این شاخص باید دمای داخل ساختمان ثابت در نظر گرفته شده و در عوض دمای خارجی بین 15 تا 7 درجه سانتی‌گراد متغیر باشد.

این شاخص معمولا عمومیت و کاربرد بیشتری در محاسبات دارد؛ چراکه با در نظر گرفتن منطقه و موقعیت نصب دستگاه به دست می‌آید و معمولا عملکرد دستگاه در طیف وسیعی از دماهای بیرون اندازه‌گیری می‌شود. بر این اساس می‌توانیم ادعا کنیم که در شاخص SEER عملکرد دستگاه در شرایط دنیای واقعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین برای خرید چیلر در اصفهان یا دیگر وسایل سرمایشی، باید به شاخص SEER توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نحوه اندازه‌گیری شاخص EER

بعد از پاسخ به سوال شاخص EER چیست، لازم است تا درباره نحوه اندازه‌گیری این شاخص هم اطلاعات کافی به دست آوریم. شاخص EER در واقع حاصل تقسیم انرژی و یا توان خنک کاری دستگاه بر حسب بی تی یو بر ساعت به روی توان الکتریکی ورودی دستگاه برحسب وات است. در این معادله توان خنک کاری دستگاه، مقدار انرژی گرمایی است که در حالت سرمایشی از محیط داخل، به سمت محیط خارج منتقل می‌شود.

در صورتی که ظرفیت دستگاه یا به عبارتی توان سرمایشی آن را داشته باشیم و مقدار شاخص EER را بدانیم، می‌توانیم از طریق رابطه موجود در بین این پارامترها، توان الکتریکی مصرفی دستگاه را نیز محاسبه کنیم. برای اندازه‌گیری شاخص EER، تغییرات دمایی در طول یک فصل در نظر گرفته نشده و معمولا اندازه‌گیری در شرایط دمایی ثابت با رطوبت 50 درصدی انجام می‌شود.

نحوه اندازه گیری شاخص های SEER و EER

نحوه اندازه‌گیری شاخص SEER

به صورت کلی می‌توانیم بگوییم این شاخص تا حد زیادی مشابه با EER به دست می‌آید. تفاوتی که در این زمینه وجود دارد، میزان دمای در نظر گرفته شده در خارج از ساختمان است که در بازه بین 15 تا 37 و گاها بیشتر یا کمتر است. برای اندازه‌گیری شاخص SEER باید پارامتر توان خنک کاری دستگاه برحسب بی تی یو بر ساعت در کل فصل را بر توان ورودی بر دستگاه در کل فصل برحسب وات تقسیم کنیم.

تفاوت EER و SEER

EER درواقع معیاری از بازده انرژی دستگاه در یک شرایط دمایی خاص و ثابت را به شما ارائه می‌کند؛ در حالی که با استفاده از شاخص SEER می‌توانید اطلاعات کامل‌تری از بازده انرژی دستگاه در طول یک فصل در اختیار داشته باشید. این شاخص تغییرات دنیای واقعی را در نظر گرفته و از این رو به عنوان بازتاب دقیق‌تری در نظر گرفته می‌شود؛ به همین دلیل در زمان خرید فن کویل هم باید به آن دقت کرد. در نتیجه می‌توانیم دمای در نظر گرفته شده را مهم‌ترین تفاوت EER و SEER در نظر بگیریم.

سخن پایانی

از شاخص‌های مهم و موثر در زمان انتخاب سیستم سرمایشی، باید به شاخص EER و SEER اشاره کنیم. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی این شاخص‌ها، نحوه اندازه‌گیری آن‌ها و همچنین تفاوت‌هایی که در میان آن‌ها وجود دارند، پرداختیم. شما می‌توانید پس از بررسی این موضوعات، برای خرید انواع سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی یا دریافت مشاوره با رجا تاسیس تماس بگیرید.

اصلی‌ترین تفاوت EER و SEER در چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت، مربوط به دمای در نظر گرفته شده در آن‌هاست. بر این اساس SEER را می‌توانیم یک شاخص به مراتب واقعی‌تری معرفی کنیم.

مفهوم کلی شاخص EER چیست؟

این شاخص به صورت کلی می‌تواند مشخص‌کننده مقدار گرمایی باشد که از محیط داخل به محیط خارجی منتقل می‌شود.

سایر مقالات

لطفا امتیاز خود را وارد نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490