نحوه محاسبه ظرفیت چیلر

چیلر تراکمی‌ یا جذبی از جمله امکانات موردنیاز برای راه اندازی پروژه‌های تهویه مطبوع است که می‌تواند در ساختمان‌هایی با متراژ‌های مختلف مورداستفاده قرار بگیرد. در این مقاله از رجا تاسیس می‌خواهیم فرمول محاسبه ظرفیت چیلر را به شما ارائه داده و بگوییم که برای فضا‌های مختلف چه چیلری مناسب است؟ به این ترتیب شما برای خرید این محصولات مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را برای خود خریداری کنید.

نحوه محاسبه ظرفیت چیلر

ظرفیت چیلر چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به آموزش نحوه محاسبه ظرفیت چیلر بپردازیم، باید بدانیم که اصلا منظور از ظرفیت چیلر چیست؛ این کمیت در دو نوع اسمی‌ و واقعی طبقه بندی می‌شود. منظور از ظرفیت اسمی‌ چیلر عددی است که بر اساس استاندارد‌های جهانی مانند AHRI مشخص می‌شود و معمولا بر روی کمپرسور دستگاه درج شده است. اما به دلیل اینکه چیلرها معمولا در شرایط استاندارد نیستند، ظرفیت واقعی آن‌ها همیشه از این حد کمتر است و تحت تاثیر مواردی مانند سطح دسترسی به هوا یا فشار آن قرار می‌گیرد. به طور معمول ظرفیت واقعی چیلر در حدود 80 درصد ظرفیت اسمی‌ آن است که این موضوع را باید در محاسبه ظرفیت چیلر در نظر داشته باشید.

فرمول محاسبه ظرفیت چیلر

مفاهیم کمیت های فرمول محاسبه ظرفیت چیلر

فرمول محاسبه ظرفیت چیلر یک رابطه ریاضی کلی است که برای انواع چیلر قابلیت استفاده دارد و تنها ممکن است واحد‌های اندازه گیری در آن تفاوت داشته باشد. این رابطه به صورت زیر تعریف می‌شود:

Q = m × ρ × Cp × ΔT

که معنای کمیت‌های مختلف در آن از قرار زیر است:

  • Q به معنای ظرفیت چیلر
  • m به معنای دبی آب
  • ρ به معنای چگالی آب
  • Cp به معنای ظرفیت گرمایی ویژه آب
  • ΔT به معنای اختلاف دمای آب ورودی به چیلر و خروجی از آن

واحد اندازه گیری ظرفیت چیلر

در محاسبه ظرفیت چیلر باید بدانید که ظرفیت این وسیله، بر اساس سیستم متریک معمولا مشخص نمی‌شود و واحد‌های امریکایی یا انگلیسی برای آن در نظر گرفته می‌شوند که بستگی به سازنده دارد. در جدول زیر واحد‌های اندازه گیری کمیت‌های مختلف در فرمول محاسبه ظرفیت چیلر در دستگاه‌های اندازه گیری آمریکایی یا انگلیسی را برای شما بیان کرده ایم.

نام کمیت Q m ρ Cp
یکای اندازه گیری BTU بر ساعت گالن بر دقیقه پوند بر گالن BTU بر پوند بر فارنهایت فارنهایت

محاسبه ظرفیت چیلر بر اساس متراژ

استفاده از فرمول محاسبه ظرفیت چیلر به شما کمک می‌کند که بتوانید ظرفیت مناسب را بر اساس اختلاف دمای موردنظر خود به دست آورید. اما گاهی اوقات نیاز است که ظرفیت چیلر بر اساس متراژ محل نصب به دست آید. برای این کار باید سه متغیر زیر را در نظر گرفت:

محاسبه فضای مفید تهویه: باید محاسبه کنید که چه میزان از فضای ساختمان برای تهویه مفید خواهد بود. برای مثال شما نباید سرویس‌های بهداشتی را برای محاسبه ظرفیت چیلر در نظر بگیرید.

پیدا کردن ضریب شهر: باید دقت کنید که در چه منطقه ای با چه آب و هوایی زندگی می‌کنید؛ در این صورت یک ضریب شهر برای شما تعریف می‌شود.

نوع کاربری محیط: بر اساس این که فضای موردنظر شما دارای کاربری مسکونی، تجاری یا اداری باشد، ضریب شهر برای آن متفاوت است. ما در جدول زیر، ضرایب را بر اساس نوع آب و هوا و کاربری محیط برای شما بیان کرده ایم.

ضریب شهر آب و هوای معتدل هوای گرم هوای خیلی گرم
کاربری مسکونی 400 تا 500 500 تا 600 600 تا 700
کاربری تجاری 600 تا 800 700 تا 900 800 تا 1000
کاربری اداری 500 تا 600 600 تا 700 700 تا 800

پس از پیدا کردن ضریب شهر، باید مساحت مفید محاسبه شده را در آن ضرب کنید تا ظرفیت چیلر بر اساس BTU بر ساعت به دست آید.

سخن پایانی

در این مقاله از رجا تاسیس دو فرمول محاسبه ظرفیت چیلر را به شما معرفی کرده و نحوه استفاده از آن‌ها را بیان کردیم. باید بدانید که محاسبه دقیق ظرفیت چیلر تنها با استفاده از نرم افزارها و شبیه ساز‌های دقیق امکانپذیر است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت چیلر با ما در رجا تاسیس تماس بگیرید.

سوالات متداول

از چه نرم افزاری برای محاسبه ظرفیت چیلر استفاده می‌شود؟

برای محاسبه ظرفیت چیلر ابزارهای آنلاین مختلفی وجود دارند؛ اما شما می‌توانید از نرم افزارهایی مانند BTU Calculator یا Carrier HAP استفاده کنید.

آیا طبقه قرارگیری واحد هم بر روی ظرفیت موردنظر چیلر تاثیر دارد؟

بله. از آنجا که میزان تابش آفتاب در طبقات مختلف متفاوت است و گردش هوا هم در این طبقات فرق دارد، معمولا از چیلرهایی با ظرفیت بالاتر باید برای آن‌ها استفاده کرد.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490