نحوه محاسبه قطر لوله فن کویل

فن کویل یکی از پرکاربردترین تجهیزات تهویه‌مطبوع است که برای تأمین سرمایش و گرمایش واحدهای مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و بسیاری از فضاهای دیگر استفاده می‌شود. مهم‌ترین چیز در زمان خرید این سیستم‌ها، تعیین ظرفیت یا قطر لوله فن کویل است که بر اساس بار سرمایشی و گرمایشی برای هر اتاق محاسبه می‌شود. در ادامه این مقاله از رجا تاسیس با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه قطر لوله فن کویل را به‌صورت دقیق با فرمول برای شما شرح دهیم.

روش محاسبه قطر لوله فن کویل

اهمیت محاسبه قطر لوله فن کویل

محاسبه سایزینگ لوله‌های فن کویل را می‌توان از جمله مهم‌ترین بخش‌ها هنگام راه‌اندازی و نصب این دستگاه دانست. انجام فرایند سایزینگ درست و اصولی لوله‌های سرمایشی و گرمایشی فن کویل، باعث می‌شود عملکرد دستگاه روندی مطلوب و بهینه را در پیش گرفته که نتایج مطلوب و به سزایی بر جای خواهد گذاشت. از طرفی در صورت اشتباه انجام دادن محاسبات، ناکارآمدی سیستم و افزایش هزینه‌های مصرفی را به دنبال خواهد داشت. برای اطلاع از قیمت فن کویل در انواع مختلف می‌توانید بر روی لینگ درج شده کلیک کنید.

عوامل موثر بر محاسبه سایزینگ لوله های فن کویل

عوامل مهمی که در محاسبه سایزینگ لوله‌های فن کویل تأثیر دارند عبارت‌اند از:

عوامل موثر بر محاسبه سایزینگ لوله های فن کویل

حجم هوادهی: به طور معمول برای دستگاه‌های فن کویل با حجم هوادهی حدود 200 cfm، لوله رفت و برگشت با قطر ½ اینچ، انتخاب می‌شود. لوله با قطر ¾ inch نیز برای سیستم‌هایی با ظرفیت هوادهی 300 و 400 فوت مکعب بر دقیقه، استفاده می‌شوند. همچنین برای ظرفیت‌های بالاتر، یعنی 600، 800 و 1000 باید از لوله‌هایی با قطر یک اینچ استفاده کرده و لوله‎‌های 1 ¼ اینچ را برای ظرفیت‌های 1200 و 1800 مورداستفاده قرار دهید.

نوع و مدل دستگاه: از دیگر عوامل موثر بر محاسبه قطر لوله فن کویل، نوع و مدل دستگاه است. به طور مثال دو لوله یا چهار لوله بودن فن کویل، سقفی، زمینی یا کاستی بودن آن می‌تواند بر روی شیوه محاسبه اثرگذار باشد. زیرا هریک از این مدل‌ها دارای لوله‌هایی با اندازه متفاوت هستند. برای مثال شما می‌توانید در مدل‌های زمینی از لوله‌هایی با قطر بیشتر استفاده کنید؛ اما در نمونه‌های سقفی روکار، بهتر است به سراغ لوله‌هایی با قطر کمتر بروید.

فرمول محاسبه قطر لوله فن کویل

جهت محاسبه سایزینگ لوله‌های فن کویل روش‌های مختلفی وجود داشته که تحت‌تأثیر موارد مختلفی مانند جنس لوله و ظرفیت دستگاه قرار دارند. همچنین بهتر است بدانید که سیستم این دستگاه به‌عنوان یک سیستم بسته شناخته می‌شود. فرمول محاسبه قطر لوله فن کویل به صورت زیر نوشته می‌شود:

D5 = (8F×V°2)/ (π2g{(∆h/L)})

در این فرمول L نشاندهنده طول و برحسب متر و V نمایش دهنده ضریب دبی آب بر حسب مترمکعب بر ثانیه است. ضریب زبری لوله متناسب با جنس آن و با حرف F نمایش داده می‌شود. حرف h نیز نمایشگر نرخ افت فشار و g شتاب گرانش زمین بر اساس متر بر مجذور ثانیه است.

تفاوت نحوه محاسبه قطر لوله فن کویل دو لوله و چهار لوله

محاسبه قطر لوله فن کویل دو لوله و چهار لوله

در دستگاه فن کویل از نوع دو لوله، یک لوله برای جریان رفت و دیگری به جریان بازگشت اختصاص داده شده است؛ این لوله‌ها می‌توانند فرایند سرمایش یا گرمایش را در یک زمان مشخص انجام می‌دهند. اما فن کویل چهار لوله دارای دو لوله برای رفت و دو لوله برای برگشت است که می‌تواند به صورت همزمان، بخشی از محیط را سرد و بخش دیگر را گرم کند. در محاسبه قطر لوله فن کویل دو لوله، باید علاوه بر سایزینگ لوله رفت و برگشت، محاسبات مربوط به لوله درین و کندانس هم انجام شوند. در ادامه مهم‌ترین موارد در اندازه گیری لوله‌های فن کویل دو لوله و چهار لوله را بررسی کرده‌ایم.

  • فن کویل‌های ۲ لوله: سایز ½ اینچ
  • فن کویل‌های ۴ لوله: سایز ¾ اینچ

قطر لوله درین فن کویل چقدر است؟

لوله درین خط لوله‌ای جداگانه در قسمت زیرین فن کویل بوده که وظیفه تخلیه آب جمع شده در سینی درین را بر عهده دارد. قطر این لوله را می‌توان با کمک قطر لوله رفت فن کویل از طریق محاسبات زیر به دست آورد:

قطر لوله درین فن کویل چقدر است؟

  • قطر لوله رفت از ۲/ ۱ تا (۲/۱) ۱ اینچ: لوله درین ۲/۱ اینچ
  • از قطر لوله رفت (۲/۱)۲ تا ۲: لوله درین ۴/۳ اینچ
  • از قطر لوله رفت ۳ تا ۴: لوله درین ۱ اینچ
  • قطر لوله رفت ۵: لوله درین (۴/۱)۱ اینچ
  • قطر لوله رفت ۶: لوله درین (۲/۱)۱ اینچ

شیب لوله درین نیز باید ۵/۰ تا ۱ درصد به‌طرف چاه درین باشد.

سخن پایانی

ما در این مقاله اندکی با سیستم لوله‌کشی دستگاه فن کویل و نحوه محاسبه قطر لوله فن کویل آشنا شدیم. این دستگاه به‌عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات تهویه در تأسیسات ساختمان‌ها شناخته می‌شود؛ به همین علت باید ظرفیت و سایزینگ آن به‌درستی محاسبه شده تا کارایی مورد انتظار مشتریان را داشته باشد. ما در رجا تاسیس انواع فن کویل را با بهترین قیمت و از بهترین برندها به بازار عرضه کرده و لوازم جانبی موردنیاز برای نصب این وسایل را هم به شما می‌فروشیم.

در ساختمان‌های مسکونی از چه نوع فن کویل‌هایی استفاده می‌شود؟

بسته به خصوصیاتی مانند معماری، طراحی و مکان ساختمان می‌توان فن کویل موردنیاز واحدهای مسکونی را انتخاب کرد؛ اما در اغلب ساختمان‌ها از فن کویل دو لوله‌ای استفاده می‌شود.

چگونه سیستم فن کویل مناسب خود را انتخاب کنیم؟

به طور کلی دو ویژگی اصلی فن کویل‌ها سرمایش یا گرمایش و انتقال هوا است. باتوجه‌به این حجم هوای گردشی اتاق بر اساس حاصل‌ضرب سه عدد مساحت، ارتفاع کف و ضربات تهویه اتاق حجم هوای گردشی به دست می‌آید.

انواع فن کویل چیست؟

چهار نوع فن کویل وجود دارد که عبارت‌اند از: ایستاده، دیواری عمودی، شاسی افقی در فضای خالی سقف.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490