کولر گازی و اسپلیت چیست؟

با آغاز فصل بهار و تابستان به خصوص در مناطق گرم، مردم به دنبال تهیه یک دستگاه سرمایشی قوی هستند تا بتوانند دمای محیط منزل یا محیط کار خود را خنک سازند. کولر گازی و اسپلیت یک گزینه عالی برای سرمایش و گرمایش محل موردنظرتان می‌باشد، که دارای قابلیت‌های زیادی است. در ادامه مقاله به معرفی کولر گازی و اسپلیت خواهیم پرداخت و با انواع آن‌ها آشنا خواهیم شد.

معرفی انواع و ویژگی های کولرگازی و اسپلیت

کولر گازی چیست؟

یکی از محبوب‌ترین انواع دستگاه‌های تهویه هوا کولر گازی است که قابلیت گرمایش و سرمایش را به صورت همزمان به شما هدیه خواهد داد. کولر گازی با استفاده از سیکل تبرید، تراکمی گرما داخل اتاق را جذب کرده و به خارج اتاق منتقل می‌کند. در کولر گازی از گاز تبرید برای عمل خنک‌سازی استفاده شده که به همین دلیل نام کولر گازی را به خود اختصاص داده است. قسمت‌های اصلی یک کولر گازی را کمپرسور، کندانسور، اپراتور و شیر انبساط تشکیل می‌دهند.

معرفی کامل انواع کولر گازی

انواع کولر گازی

• کولر گازی پرتابل: کولر گازی پرتابل دارای یک لوله است که حرارت اتاق به وسیله‌ی آن از محیط خارج می‌شود. در زیر این مدل چرخ‌هایی نصب شده تا به آسانی بتوان آن‌ را حمل کرد و برای فضاهای کوچک مناسب هستند.

• کولر گازی پنجره ای: کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای، مانند یک مکعب بوده و معمولا روی پنجره قرار می‌گیرد تا حرارت را به خارج محیط منتقل کند.

• کولر ایستاده: کولرهای گازی ایستاده دو تکه هستند و Split نیز نامیده می‌شوند. اپراتور این مدل در یونیت داخلی و کندانسور و کمپرسور در یونیت خارجی نصب شده‌اند. توان سرمایشی این کولرها بسیار بالا بوده و یونیت‌ها به وسیله لوله به هم متصل هستند.

• کولر دیواری: کولر گازی دیواری کارکردی مشابه با کولرهای ایستاده داشته ولی یونیت داخلی آن‌ها باید بر روی دیوار نصب شود. این مدل از کولر گازی فضای زیادی از منزل یا محیط کار را اشغال نمی‌کند و همین مورد مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

• کولر گازی سقفی: کولرهای گازی سقفی اغلب در داخل سقف‌های کاذب جای می‌گیرند و بدین شکل در محیط منزل شما صرفه جویی خواهد شد. این مدل بیشتر در ساختمان‌های اداری کاربرد دارد.

اسپلیت چیست و طرز کار آن به چه صورت است

اسپلیت چیست؟

اسپلیت (Split) نسل پیشرفته‌ی کولرهای گازی محسوب می‌شوند و از دو یونیت اصلی تشکیل شده‌اند. یک یونیت در قسمت داخلی محیط و یک یونیت شامل کمپرسور و کندانسور در بیرون نصب می‌گردد. این دو یونیت به وسیله‌ی لوله‌های مسی یا آلومینیومی به هم متصل می‌شوند. اسپلیت‌ها از سیستمی مشابه با کولر گازی برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند اما مزیت‌هایی را نیز با خود به همراه خواهند داشت.

طرز کار اسپلیت

در یونیت داخلی اسپلیت‌ها چند فین یا صفحه فلزی نصب شده اند. ماده‌ی خنک کننده مابین این فین‌ها حرکت می‌کند و هوایی که توسط موتور به داخل یونیت کشیده می‌شود، با حرکت ماده خنک کننده بین صفحات فلزی سرد می‌شود. هوای خروجی قبل از انتقال به محیط اتاق از یک فیلتر رد می‌شود تا هر گونه آلودگی و میکروب را تصفیه کند. مایع پس از گذر بین صفحات فلزی رفته رفته گرم شده و به گاز تبدیل می‌شود. در این زمان گاز به یونیت خارجی منتقل شده و توسط کمپرسور فشرده خواهد شد. سپس با کمک کندانسور دمای گاز فشرده، گرفته شده و دوباره به مایع تبدیل خواهد شد. مایع در بین صفحات حرکت کرده و با افت فشار سرد شده و آماده انتقال به یونیت داخلی می‌گردد.

مزایای اسپلیت نسبت به کولر گازی

از جمله بزرگ‌ترین مزیت‌های اسپلیت‌ها نسبت به کولرهای گازی مصرف برق کمتر آن‌ها است. اسپلیت‌ها قادر خواهند بود رطوبت هوای محیط را نیز تنظیم کرده و به دلیل دارا بودن یک فیلتر قوی، تمامی میکروب‌ها و آلودگی‌های هوای اتاق را دفع می‌کند. به کمک اسپلیت می‌توان مساحت بیشتری را نسبت به کولر گازی خنک کرد و از صدایی کمتر هم برخوردار است. فن کویل نیز یکی دیگر از سیستم‌های تهویه مطبوع محسوب می‌شود که عمل تصفیه هوا رو نیز انجام می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه فروش فن کویل مراجعه فرمایید.

تفاوت اسپلیت و کولرگازی چیست

تفاوت اسپلیت و کولر گازی

  • اسپلیت‌ها دو تکه و کولرهای گازی یک تکه هستند.
  • صدای کولرهای گازی به نسبت اسپلیت‌ها بیشتر است.
  • ممکن است کولر گازی در کنترل دمای محیط زیاد موفق عمل نکنند.
  • اسپلیت در امر تهویه هوای مطلوب موفق‌تر از سایر دستگاه‌های سرمایشی هستند.
  • معمولا کولرهای گازی کم‌هزینه‌تر از اسپلیت‌ها خواهند بود.

موارد مهم در هنگام خرید کولرگازی و اسپلیت

موارد مهم در هنگام خرید اسپلیت و کولر گازی

اگر قصد دارید برای محیط کار یا منزل خود یکی از مدل‌های کولر گازی را خریداری کنید بهتر است چند نکته را مد نظر داشته باشید. اسپلیت‌ها تحت نام‌های مختلفی ساخته می‌شوند و قبل از خرید باید چک کنید که تحت لیسانس یک شرکت ایرانی هم قرار گرفته باشند. زمانی که یک شرکت داخلی، برندی را تایید کرد با خیال راحت می‌توانید اقدام به خرید آن کنید و مطمئن باشید که جنس آن اصل بوده و ضمانت دارد. روی اسپلیت یک کمپرسور قرار دارد که هر کدام یک بارکد را به خود اختصاص می‌دهند. با چک کردن بارکد، نام برند و کشور سازنده می‌توانید از اصل یا فیک بودن اسپلیت اطمینان حاصل کنید.

رنگ محصولی که انتخاب می‌کنید هم از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با سایر لوازم منزل هم‌خوانی داشته باشد تا دکوراسیون منزل شما دچار مشکل نشود. در هنگام خرید اسپلیت و کولر گازی باید دقت کنید لوازم جانبی مانند فیلترهای یدکی، باتری‌های یدکی، کنترل‌ باید همراه با دستگاه به شما داده شود و نیازی به خرید جداگانه آن‌ها نخواهد بود. امکانات اسپلیت نظیر توان گرمایش و سرمایش هر پنل، میزان برق مصرفی، نوع کمپرسور و … را قبل از انتخاب بررسی کنید.

برندهای مطرح کولرگازی و اسپلیت

برندهای مطرح کولر گازی و اسپلیت

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که هنگام خرید کولر گازی برای ما به وجود خواهد آمد، انتخاب یک برند با کیفیت است. خرید کولر گازی کم مصرف در کنار دارا بودن امکانات قابل توجه از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. برندهای مختلفی اقدام به تهیه محصولات با کیفیت کرده‌اند که محبوب‌ترین آن‌ها در کشور ما برندهای ال‌جی، سامسونگ، نیا، جنرال، هایسنس، ایران رادیاتور، میدیا و جی پلاس هستند. بسته به نیاز و سطح امکانات مورد نظر خود و در نظر گرفتن قیمت کولرهای گازی و اسپلیت می‌توانید از بین برندها یکی را انتخاب کرده و به سراغ خرید محصول مورد نظر خود بروید.

نحوه تعیین ظرفیت و مفهوم BTU

میزان سرمادهی اسپلیت‌ها یا کولر‌های گازی توسط بی‌تی‌یو (BTU) سنجیده می‌شود. هر چه BTU یک دستگاه بیشتر باشد، میزان سرمایی که به محیط وارد می‌کند بالاتر خواهد بود. به بیان ساده‌تر بی‌تی‌یو همان ظرفیت برودتی یا توان دستگاه شما خواهد بود. میزان سرمادهی اسپلیت‌ها از 9000 بی‌تو‌یو شروع شده و به 96000 هم خواهد رسید اما استانداردترین حالت آن 18000 است. این میزان برای خنک کردن منزل شما کافی خواهد بود و میزان فروش آن هم نسبت به سایر ظرفیت‌ها بیشتر است.

توان مصرفی مناسب با توجه به اقلیم آب‌وهوایی، ابعاد محیط، تابش نور خورشید مشخص می‌شود و اگر انتخاب ایده‌آلی نداشته باشید، ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند. به طور مثال اگر توان مصرفی دستگاه کمتر از توان مورد نیاز انتخاب شود، محیط خنک نمی‌شود و اگر توان مصرفی بیشتر از حد نیاز باشد، انرژی برق بیشتری مصرف کرده و هزینه‌ی خرید آن هم بیشتر خواهد بود.

فاکتورهای موثر در انتخاب کولرهای گازی یا اسپلیت

از اولین مواردی که هنگام خرید کولر گازی باید به آن توجه شود، ظرفیت کولر یا همان شاخص بی‌تی‌یو است. نوع کمپرسور به‌کار رفته در کولر گازی هم نقش مهمی را ایفا خواهد کرد و باید با آگاهی کامل یکی از انواع آن را انتخاب کنید. کمپرسور‌ها در انواع مختلفی نظیر اسکرول، روتاری و پیستونی به بازار عرضه می‌گردند که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. کمپرسور اسکرولی دارای توان زیاد، در کنار مصرف برق متوسط است و به همین دلیل گزینه‌ای ایده‌آل تر به شمار می‌رود.

از جمله موارد مهم دیگر در انتخاب کولر گازی، میزان مصرف برق آن است. میزان مصرف برق هر دستگاه با حروف انگلیسی مانند A یا B نمایش داده می‌شود و هر کدام از این حروف هم، یک عدد را به خود اختصاص می‌دهند. هر چه عدد بزرگ‌تر باشد، مصرف برق کولر گازی کمتر خواهد بود. یک کولر گازی می‌تواند امکانات مختلفی را برای شما داشته باشد. قبل از انتخاب کولر بهتر است لیست امکانات آن را بررسی کنید تا انتخابی بهتر داشته باشید. برند کولر گازی و اسپلیت هم از لحاظ کیفیت و خدمات پس از فروش بررسی کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

ضریب میزان سرمای تولیدی به نسبت برق مصرفی

EER چیست؟

اگر اقدام به خرید کولر گازی و اسپلیت کرده باشید، یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب آن‌ها، میزان کم مصرف بودن دستگاه خواهد بود. مصرف انرژی در این دستگاه‌ها که از سیکل ‌تبرید کمک می‌گیرند، به کارکرد کمپرسور بستگی دارد. هنگام خرید دستگاه یک برچسب تحت عنوان EER یا ضریب بازده خواهید دید. در اصل EER مخفف Energe Efficiency Ratio بوده و به عبارت ساده‌ این ضریب میزان سرمای تولیدی به نسبت برق مصرفی را نمایش می‌دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد، دستگاه کارکرد بهتری داشته و برق کمتری هم مصرف می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده کولرگازی

اجزای تشکیل دهنده کولر گازی

کولرهای گازی دارای روش کار یکسانی هستند و از یک سیال مبرد و سیکل تبرید برای خنک کردن محیط استفاده می‌کنند.

• کمپرسور: مهم‌ترین قسمت هر کولر گازی، کمپرسور آن است که خود در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. کمپرسور انرژی مورد نیاز جهت گشتن گاز فریون در سیلک تبرید را فراهم می‌سازد. کولرهای گازی نسل جدید از کمپرسور اینورتر استفاده می‌کنند که صدای کمتری داشته و کارکرد بهتری هم از خود نشان می‌دهند.

• کندانسور: کندانسور از جنس آلیاژ مس است و عمل خنک سازی گاز به وسیله‌ی آن صورت می‌پذیرد. کندانسور ماده مبردی که توسط کمپرسور متراکم شده را دریافت کرده و دمای آن را کاهش می‌دهد. با کاهش دما، گاز فشرده شده به مایع تبدیل می‌شود.

• سیستم انبساط: پس از عبور ماده از داخل کندانسور، در مرحله بعد باید از میان شیر انبساط عبور ‌کند. این عمل سبب شده فشار گاز افت پیدا کرده و دمای آن کم شود.

• اوپراتور: گاز در مرحله‌ی پس از عبور از سیستم انبساط، وارد اوپراتور خواهد شد. جریان هوای محیط به داخل کولر کشیده شده و به کمک کویل اوپراتور خنک می‌شود.

• فیلتر: به منظور پاک‌سازی محیط منزل و محیط کار، هوای خنک شده توسط کولر قبل از ورود به محیط توسط فیلترهای نصب شده بر دستگاه سرمایشی تصفیه خواهند شد.

از دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع می‌توان به کولر، چیلر و مینی چیلر نیز اشاره کرد که فروشگاه رجا تاسیس در زمینه فروش انواع این تجهیزات از بهترین و باکیفیت‌ترین برندها فعالیت می‌کند. برای خرید و یا اطلاعات بیشتر درباره این تجهیزات کافیست به صفحه‌های فروش چیلر و فروش مینی چیلر مراجعه فرمایید.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490