4 تفاوت پکیج زمینی و دیگ موتور خانه

پکیج زمینی و دیگ موتورخانه این روزها از پرطرفدارترین انواع سیستم‌های گرمایشی به شمار می‌روند؛ اما برای خرید این تجهیزات ابتدا باید اطلاعاتی در مورد آن‌ها داشته باشید. یکی از همین ارکان اساسی در خرید این دو سیستم گرمایشی، دانستن تفاوت پکیج زمینی با دیگ موتورخانه است. در ادامه این مقاله از رجا تاسیس با ارائه این تفاوت‌ها، به شما کمک خواهیم کرد بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

4 تفاوت پکیج زمینی و دیگ موتورخانه

پکیج زمینی چیست؟

پکیج زمینی از جمله تجهیزاتی است که قادر است به شکل هم‌زمان آب گرم و گرمایش هر واحد را تأمین کند؛ بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت آن را برای منازل، ویلاها و واحدهای اداری انتخاب کنید. پکیج‌های زمینی در واقع نسخه بهبودیافته پکیج‌های دیواری هستند که ویژگی‌های ممتازی مثل راندمان و بازدهی بالا سبب برتری آن‌ها نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی شده است.

این کارایی بالا را می‌توان به خاطر یک مشعل و خروجی هوای قوی، فن کویل حجیم و پمپ قدرتمندی دانست که برای بیشتر شدن گردش آب سیستم به کار رفته‌اند. به همین خاطر آن‌ها در مقایسه با موتورخانه‌های مرکزی مصرف سوخت کمتری داشته و به سیستم لوله‌کشی وسیع هم دیگر نیازی ندارند. پکیج‌های زمینی از نظر ظرفیت و سایز انواع مختلفی دارند که برای انتخاب هر کدام باید ابعاد و اندازه واحد خود را در اختیار داشته باشید. برای اطلاع از قیمت پکیج زمینی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

پکیج زمینی و دیگ موتور خانه چیست؟

دیگ موتور خانه چیست؟

دیگ موتورخانه یکی دیگر از تجهیزات رایج در ساختمان‌ها است که آب گرم موردنیاز برای مصارف خانگی و رادیاتورها را تأمین می‌کند. در این وسیله، ابتدا آب وارد سیستم حرارت مرکزی ساختمان شده و پس از گذراندن مراحل رسوب‌گیری و سختی زدایی، به دیگ موتورخانه می‌رود که به کمک یک مشعل گرم شده است؛ در نتیجه می‌تواند آب گرم را برای کل ساختمان فراهم کند. این دیگ‌ها از نظر ابعاد انواع مختلفی داشته که انتخاب هر کدام به ساختمان موردنظر و سیستم‌های تأسیساتی آن وابسته است.

تفاوت پکیج زمینی و دیگ موتور خانه از جنبه های مختلف

برای اینکه بدانید کدام گزینه بر اساس نیازهای شما مناسب است، تفاوت دیگ موتورخانه و پکیج زمینی را که در ادامه بررسی می‌کنیم، مطالعه کنید.

1- تفاوت مصرف انرژی پکیج زمینی و دیگ موتور خانه

تفاوت دیگر پکیج زمینی با دیگ موتورخانه در مقدار مصرف انرژی آن‌ها است. دیگ موتورخانه با داشتن یک مخزن برای حجم معلومی آب، می‌تواند حتی هنگام قطع شدن هم آب گرم ساختمان را تا اندازه مشخصی تأمین کند. اما این تجهیزات برای گرم کردن این حجم از آب در طول روز به انرژی بسیار بالایی نیاز دارند. علاوه بر این می‌توان گفت که پکیج‌های زمینی راندمان بالاتری هم نسبت به دیگ‌های موتورخانه دارند‌. پس از نظر مصرف انرژی انتخاب یک پکیج زمینی به صرفه‌تر است.

تفاوت مصرف انرژی پکیج زمینی و دیگ موتور خانه

2- تفاوت پکیج زمینی و دیگ موتور خانه در متراژ ساختمان‌ های مد نظر

برای ساختمان‌ها با متراژ کم‌تر از سیصد متر یا تعداد طبقاتی برابر 2 تا 3 عدد، پکیج زمینی کارایی دارذ؛ اما دیگ‌های موتورخانه می‌توانند در روزهای سرد سال آب گرم و دمای مطبوع را با ظرفیت بالای خود، برای ساختمان‌های بزرگ فراهم کنند. به طور کلی در ساختمان‌ها ۳ نوع گرمایش سبک، نیمه‌سنگین و سنگین وجود دارد که باید برای هر کدام تجهیزات گرمایشی مناسب را انتخاب کرد؛ در این حالت، برای گرمایش‌های سبک یا نیمه‌سنگین از پکیج‌های زمینی و برای گرمایش سنگین از دیگ موتورخانه استفاده می‌شود.

3- تفاوت پکیج زمینی با دیگ موتور خانه از نظر ایمنی

بیشتر کسانی که به نصب دیگ موتورخانه علاقه‌مندند، اعتقاد دارند که پکیج‌های زمینی به اندازه کافی ایمن نبوده و ممکن است برای اهالی ساختمان خطرناک باشند. اما بهتر است بدانید بر اساس گزارش‌های رسیده از  آتش‌نشانی یا اداره گاز، آتش‌سوزی یا گازگرفتگی در اماکن مختلف بیشتر به خاطر ایجاد اشکال در سیستم تهویه یا دودکش رخ داده است که دیگر با وجود دودکش‌های دوجداره و نصب اصولی پکیج‌ها احتمال به وجود آمدن این حوادث نزدیک به صفر می‌شود.

همچنین بخوانید: دودکش دوجداره پکیج چیست

دیگ‌های موتورخانه هم نمی‌توانند از این حوادث به طور کامل در امان باشند و حتی ممکن است به دلیل اشکال در دودکش موتورخانه، دودکش نامناسب یا نصب غلط قطعات و اتصالات در این سیستم‌ها، حوادث بسیار بدتری رخ دهد. اگر بخواهیم از تفاوت پکیج زمینی با دیگ موتورخانه از لحاظ امنیت نتیجه‌گیری کنیم، باید مجدداً به خصوصیات ساختمان موردنظرمان توجه داشته باشیم. مثلاً در بیمارستان‌ها یا هتل‌ها که متراژ ساختمان بسیار بالاست، استفاده از دیگ موتورخانه منطقی‌تر بوده و ایمنی بیشتری هم دارد؛ اما در واحدهای کوچک‌تر پیشنهاد می‌شود از پکیج زمینی استفاده کنید.

تفاوت پکیج زمینی با دیگ موتور خانه از نظر ایمنی

4- تفاوت نحوه نصب پکیج زمینی و دیگ موتور خانه

پکیج‌های زمینی معمولا به عنوان یک محصول آماده به فروش رسیده و برای نصب آن شما فقط باید کل سیستم و مشعل در محل را نصب کنید؛ اما دیگ موتورخانه اجزای زیادی داشته که باید با نهایت دقت مونتاژ و با محاسبات فنی در سر جای خود نصب شوند.

سخن پایانی

در چند سال اخیر استفاده از پکیج زمینی و دیگ موتورخانه بسیار رایج شده است. به همین دلیل ما تلاش کردیم در این مقاله با بررسی تفاوت پکیج زمینی و دیگ موتورخانه به شما کمک کنیم برای ساختمان خود، بهترین تجهیزات را انتخاب کنید. شما می‌توانید برای خرید انواع تجهیزات سرمایشی یا گرمایشی با ما در رجا تاسیس تماس بگیرید.

اصلی‌ترین مزیت پکیج‌های زمینی چیست؟

هزینه نصب مناسب‌تر و اشغال کردن محدوده کوچکی از فضا را می‌توان اصلی مزایای پکیج‌های زمینی دانست که این سیستم‌ها را نسبت به دیگر همتایان خود برتری می‌بخشد.

تعداد واحدهای ساختمان چه ارتباطی به انتخاب پکیج زمینی و دیگ موتورخانه دارد؟

اگر تعداد واحدها کم باشد، انتخاب پکیج زمینی منطقی‌تر است؛ در غیر این صورت بهتر است از دیگ موتورخانه استفاده شود.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490