6 روش افزایش راندمان چیلر

چیلرها یکی از تجهیزات مهم در موتورخانه ساختمان‌ها و یا کارخانه‌های صنعتی هستند که وظیفه تولید برودت را بر عهده دارند. این دستگاه‌ها می‌توانند در هوای گرم مصرف انرژی زیادی داشته باشند که بخش اعظمی از هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین لازم است اطمینان پیدا کنیم دستگاه خوب کار می‌کند تا این هزینه‌ها را به حداقل رسانده و با پایین آوردن مصرف انرژی به محیط‌زیست نیز کمک کنیم. در همین راستا استراتژی‌هایی وجود دارند که می‌توانند در افزایش راندمان چیلر تأثیرگذار باشند و ما قصد داریم در این مقاله از رجا تاسیس این روش‌ها را بررسی کنیم.

6 روش افزایش راندمان چیلر

روش‌ های مختلف برای افزایش بازدهی انواع چیلر

برای بالا بردن بازده چیلرها روش‌های مختلفی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

توجه به نوع کندانسور دستگاه

در چیلر تراکمی آب خنک، گرما اول به آب منتقل و بعد از آن وارد برج خنک‌کننده می‌شود. در انتها نیز آب بر روی پد ریخته شده و در اثر تماس با هوای آزاد گرما از آن خارج می‌شود. در مقابل چیلر تراکمی هوا خنک، گرما را با کمک چند فن به هوای آزاد انتقال می‌دهد.

توجه به نوع کندانسور دستگاه از روش‌ های افزایش بازدهی چیلر

با مقایسه این دو روش می‌توان گفت که مصرف انرژی در چیلرهای هوا خنک بیشتر از چیلرهای آب خنک است درنتیجه بازدهی کمتری هم دارند. پس اگر قصد افزایش راندمان چیلر خود را دارید، بهتر است در زمان خرید چیلر به نوع کندانسور آن توجه کنید.

استفاده از تکنولوژی فری کولینگ

یکی از راهکارهای دیگری که استفاده از آن می‌تواند باعث بالا بردن بازده چیلر شود، به کاربردن فناوری فری کولینگ است. در این تکنولوژی به سیستم چیلر یک مبدل حرارتی مخصوص هوا خنک و ابزارهای کنترلی دیگر اضافه می‌شود. در نتیجه در روزهایی که هوا خنک‌تر است، به کمک هوا دمای آب درون لوله‌ها کاهش می‌یابد. با وجود این تکنولوژی، علاوه بر این که دستگاه بهتر کار می‌کند، دیگر نیازی به روشن شدن کمپرسورهای چیلر نبوده و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

همچنین بخوانید: محاسبه هزینه مصرف برق چیلر

تمیز نگه داشتن لوله‌ ها

یکی از عواملی که عملکرد چیلرها به طور مستقیم به آن وابسته است، راندمان انتقال حرارت بوده که خود با تمیزی لوله‌های دستگاه ارتباط نزدیکی دارد. بیشتر چیلرهای بزرگ نیز شامل تعداد زیادی لوله در بخش انتقال حرارت هستند که ممکن است به مرور زمان مملو از رسوب، لجن، جلبک و غیره شوند.

تمیز نگه داشتن لوله‌ ها از روش‌ های افزایش بازدهی چیلر

وجود این مواد می‌توانند به عنوان عایق، لوله‌ها را بسته و کار انتقال حرارت را با مشکل مواجه کنند. در نهایت نیز راندمان دستگاه تا حد زیادی پایین می‌آید. حال برای جلوگیری از این اتفاق باید برنامه تمیز کردن لوله‌های کندانسور با کمک روش‌های مکانیکی یا شیمیایی را حداقل یک بار در سال در برنامه قرار دهیم تا لوله‌ها از آلاینده‌ها پاک شده و دستگاه بتواند با بازدهی بالا به کار خود ادامه دهد.

تصفیه آب

یکی از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر در طی فرایند تولید برودت، تبخیر قسمتی از آب است که همیشگی بوده و به مرور زمان می‌تواند به خاطر ایجاد رسوب به خصوص رسوب آهن، خوردگی و یا وجود میکروب‌ها سبب پوسیدگی لوله‌های کندانسور شود. به دنبال این اتفاق راندمان دستگاه چیلر به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد؛ بنابراین به منظور جلوگیری از تمامی این اتفاقات تصفیه آب درون لوله‌ها یا کنترل سطح سختی آن یک امری ضروری محسوب می‌شود. برای این کار شما باید تمام لوله‌های آب سرد را سالی یک بار یا به طور منظم تصفیه کرده و با نظارت مداوم، به بررسی کیفیت عمومی آب بپردازید تا در صورت نیاز آن‌ها را رسوب‌زدایی کنید.

انجام سرویس و نگهداری از چیلر

در کنار تمام روش‌هایی که برای بالا بردن بازده چیلر بررسی کرده و به توضیح آن‌ها پرداختیم، سرویس و نگهداری منظم از چیلرها بر اساس برنامه معین نیز نکته بسیار ضروری است.

انجام سرویس و نگهداری از چیلر از روش‌ های افزایش بازدهی چیلر

در غیر این صورت، اجزای کثیف یا نادرست با گذشت زمان می‌توانند کارایی دستگاه را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده و به قطعات چیلر آسیب‌های جدی وارد کنند.بنابراین؛ باید عملیات سرویس و نگهداری منظم چیلر را دقیقاً مطابق با برنامه زمانی مشخص انجام داده تا باعث افزایش راندمان چیلر شوید.

انتخاب محل نصب مناسب

تعیین محل استقرار یا به عبارتی جاگذاری درست و استاندارد چیلرها یکی از مواردی است که شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد؛ حتی شاید بسیاری از تأسیسات ساختمانی یا کارخانه‌های بزرگ در کشورمان نیز نسبت به آن بی‌توجه باشند. مثلاً در بیشتر ساختمان‌ها به خاطر حفظ ظاهر زیبای سازه، چیلرها را در جایی قرار می‌دهند که زیاد در دید عموم نباشند؛ در نتیجه همین موضوع باعث شده تا دستگاه با محدودیت جریان هوای خنک مواجه شود یا حتی در روزهای گرم سال هوای داغ وارد چیلر شده و کارایی آن را با مشکل رو به رو کند. با این حال باید بدانید که با توجه به نوع چیلر تراکمی شما که می‌تواند هوا خنک یا آب خنک باشد، انجام محاسبات دقیق قبل از نصب چیلر و انجام زیرسازی‌های لازم دستگاه که با استانداردهای بین‌المللی همخوانی دارند، سبب افزایش راندمان چیلر خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم با معرفی راهکارهای صحیح، بازدهی چیلرهای شما را زیاد و هزینه‌ها و مصرف انرژی‌تان را تا حد ممکن کاهش دهیم. اما اگر هنوز سؤالی در رابطه با افزایش بازده چیلرها دارید، می‌توانید قبل از خرید از افراد متخصص در این زمینه مشورت بگیرید تا در نهایت بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. رجا تاسیس در زمینه فروش انواع چیلر در اصفهان فعالیت دارد و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار عرضه می‌کند.

کدام یک از انواع چیلر بازدهی بیشتری دارد؟

به طور کلی، چیلرهای آب‌خنک فشرده‌تر، کم سر و صدا با عمر طولانی‌تری بوده که آن‌ها را نسبت به چیلرهای هوا خنک کارآمدتر می‌سازد. با این حال، باید هزینه‌های نگهداری چیلر در نظر گرفته شود.

راندمان چیلر یا ضریب عملکرد آن به چه معناست؟

راندمان یا همان ضریب عملکرد چیلر درواقع همان میزان ظرفیت سرمایی تولیدشده توسط دستگاه به توان الکتریکی آن است.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490