محاسبه هزینه مصرف برق چیلر

چیلرها یکی از اصلی‌ترین تجهیزات خنک‌سازی سازی برای ساختمان‌ها هستند که می‌توانند بیش از 40 درصد از کل انرژی مورداستفاده در یک ساختمان تجاری یا صنعتی را برای سرمایش هوا مصرف کنند. با توجه به این موضوع، هزینه مصرف برق چیلر نیز اهمیتی زیادی دارد؛ زیرا هر چقدر این هزینه پایین‌تر باشد، خرید و نگهداری یک دستگاه چیلر مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. به همین علت ما در این مقاله از رجا تاسیس به بررسی محاسبه هزینه مصرف برق چیلر و روش‌های آن می‌پردازیم.

مصرف برق چیلر به کدام قطعات مربوط است؟

مصرف برق چیلر مربوط به کدام قطعات است؟

اولین و مهم‌ترین قطعه‌ای که در چیلرها، به خصوص چیلرها و مینی چیلرهای تراکمی باعث مصرف برق می‌شود، موتور الکتریکی وصل شده به کمپرسور است. همچنین الکتروموتور متصل به پمپ آب در اواپراتور هم برق زیادی مصرف می‌کند؛ اواپراتور در واقع قسمتی از دستگاه بوده که آب در آنجا سرد شده و سپس به وسیله پمپ به واحدهای مصرف‌کننده در تمام ساختمان یا بخش‌های صنعتی فرستاده می‌شود.

 

اگر چیلر شما مدل هوا خنک باشد، قاعدتاً کندانسور آن به کمک چند فن خنک می‌شود؛ بنابراین برای محاسبه هزینه مصرف برق چیلر باید انرژی مصرفی فن‌ها را نیز در نظر گرفت. قطعه بعدی که در چیلرهای تراکمی از نوع آب خنک دیده می‌شود، برج‌های خنک‌کننده هستند که باید میزان انرژی الکتریکی مصرفی آنها و برق مصرف‌شده موتور الکتریکی پمپ آب گرم را به محاسبات قبلی اضافه کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت چیلر تراکمی و جذبی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

فرمول محاسبه هزینه مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک

برای اینکه بفهمیم هزینه مصرف برق چیلر چقدر است، روش‌ها و فرمول‌های متفاوتی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا پیش از خرید و نصب این دستگاه، مقدار برق مصرفی برای ساختمان‌ها را پیش‌بینی کنید. این فرمول‌های کاربردی برای چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک متفاوت بوده و عبارت‌اند از:

فرمول محاسبه مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک

در چیلرهای تراکمی از نوع آب خنک، خنک‌سازی بخش کندانسور به کمک فن انجام نمی‌شود؛ بلکه جریان آبی که در یک لوله و مبدل حرارتی قرار دارد، حرارت را گرفته و سپس خود به‌صورت آب گرم، به‌وسیله یک پمپ، به برج خنک‌کننده فرستاده می‌شود. در این برج آب گرم ارسال شده توسط فن، خنک خواهد شد. به این ترتیب فرمول لازم برای محاسبه هزینه برق مصرف چیلرهای تراکمی آب خنک به شکل زیر خواهد بود:

مقدار کل برق مصرفی چیلر تراکمی آب خنک = برق مصرفی توسط پمپ آب سرد + برق مصرف شده در پمپ آب کمپرسور + برق پمپ آب گرم + مقدار برق مصرف شده موتور الکتریکی

معرفی فرمول محاسبه هزینه مصرف برق انواع چیلر تراکمی

 

فرمول برق مصرفی چیلر تراکمی هوا خنک

فرمولی که برای محاسبه هزینه مصرف برق چیلر تراکمی هوا خنک استفاده می‌شود، بر اساس زیر است:

میزان کل برق مصرفی چیلر تراکمی هوا خنک = مقدار برق مصرفی فن‌های کندانسور + برق مصرف شده توسط پمپ آب سرد + برق مصرفی موتور الکتریکی کمپرسور

روش محاسبه هزینه مصرف برق چیلر به‌صورت عملی

تا این جای کار با مبانی نظری محاسبه هزینه مصرف برق چیلر آشنا شدیم؛ اما برای این که ببینیم هزینه مصرف برق چیلر چقدر است، بهتر است درباره روش محاسبه مصرف برق به‌صورت عملی نیز اطلاعاتی داشته باشیم. برای محاسبه مقدار برقی که دستگاه از آن استفاده می‌کند، باید حتماً مدل و تعداد قسمت‌های آن مشخص باشد. همچنین باید اطلاع داشته باشیم که هر قطعه در طول شبانه‌روز چه اندازه و چند ساعت می‌تواند کار می‌کند.

همچنین بخوانید: چیلر تراکمی چیست؟

به همین منظور معمولاً شرکت‌های تولیدکننده دستگاه چیلر نرم‌افزارهایی را به مشتریان خود ارائه می‌کنند که با داشتن داده‌هایی از مساحت محیط، دمای موردنظر، نوع مبرد مورداستفاده در کمپرسور و دمای محیط میزان برق مصرفی دستگاه را به شما می‌دهند. یکی از دقیق‌ترین راه‌حل‌ها برای محاسبه عملی این است که با توجه به اطلاعاتی که برای هر قطعه در کاتالوگ دستگاه نوشته شده، مقدار برق مصرفی کل دستگاه را بر اساس کیلووات به دست آوریم.

دو روش محاسبه هزینه مصرف برق چیلر

 

 محاسبه هزینه مصرف برق چیلر با استفاده از نرم‌افزار

روش دیگری که برای محاسبه هزینه مصرف برق چیلر کاربرد دارد، استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص برای انجام این کار است. بیشتر شرکت‌های سازنده چیلرها به طور معمول نرم‌افزارهایی مخصوص به خود را دارند که با داشتن اطلاعات کاملی مانند میزان دما، داده‌های برق ورودی، نوع گاز، راندمان سیستم و موارد دیگر می‌توانند به محاسبه هزینه مصرف برق چیلر بپردازند. یکی از این نرم افزارها به نام HANBELL شناخته می‌شود که بر اساس میزان ظرفیت چیلر، نوع گاز مبرد و ویژگی‌های برق ورودی، می‌تواند انرژی مصرفی را برای شما محاسبه کند.

 سخن پایانی

با محاسبه هزینه مصرف برق چیلر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریداران این دستگاه برطرف خواهد شد؛ چرا که ممکن است چیلر غیراستاندارد بیشترین مصرف برق را در کل ساختمان داشته باشد. در این مقاله روش‌هایی را معرفی کردیم که با استفاده از آنها می‌توانید هزینه برق مصرفی چیلر را برآورد کرده و با توجه به مساحت محیط یا ظرفیت چیلر، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. شما می‌توانید برای خرید انواع وسایل گرمایشی و سرمایشی در انواع مختلف، با ما در رجا تاسیس تماس بگیرید.

کدام یک از قطعات چیلرهای تراکمی بیشترین مقدار مصرف برق را دارند؟

الکتروموتور متصل به کمپرسور بخشی است که از بیشترین مقدار مصرف برق در مقایسه با سایر قطعات برخوردار است.

چرا چیلر این‌قدر گران است؟

گرم کردن هر چیزی بسیار سخت‌تر از خنک کردن آن است، بنابراین چیلرها در مقایسه با بخاری‌ها گران هستند.

یک چیلر در یک ساعت چند وات انرژی مصرف می‌کند؟

اکثر چیلرها به ویژه چیلرهای تراکمی هوا خنک در یک ساعت بین 150 تا 300 وات مصرف برق دارند.

سایر مقالات

لطفا امتیاز خود را وارد نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490