چیلر تراکمی چیست؟

یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های تهویه که این روزها مورداستفاده قرار می‌گیرد، چیلر است. چیلرها در دو نوع تراکمی و جذبی در بازار وجود داشته و مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از رجا تاسیس می‌خواهیم بیشتر با طرز کار چیلر تراکمی و انواع آن آشنا شده و اطلاعات کاملی به دست آوریم.

چیلر تراکمی چیست؟ طرز کار آن چگونه است؟

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی دستگاهی است که از طریق خنک‌سازی آب با استفاده از انرژی برق، می‌تواند به سرمایش محیط بپردازد. از چیلرهای تراکمی معمولا برای تهویه مطبوع محیط‌های مختلف و گوناگون مانند برج‌ها و ساختمان‌های مسکونی، محیط‌های تجاری، اماکن اداری، سالن‌های ورزشی و تفریحی و همچنین صنایع مختلف غذایی، دارویی، چاپ، نساجی و … استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

انواع چیلر تراکمی

در راستای آشنایی بیشتر با اینکه چیلر تراکمی چیست و چگونه کار می‌کند، لازم است که درباره انواع چیلر تراکمی هم اطلاعات بیشتر و کامل‌تری به دست آورید. امروزه می‌توانید این دستگاه‌ها را بر اساس ظرفیت سرمایشی، کندانسور، کمپرسور و… تقسیم بندی کرد. شایع‌ترین نوع دسته‌بندی برای این دستگاه‌ها به شرح زیر است:

معرفی انواع چیلر تراکمی

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر هوا خنک می‌تواند با سرد کردن آب و انتقال آن به مصرف‌کننده، سرمایش موردنیاز محیط را فراهم کند. اصول کار این مدل از چیلرها، سیکل تراکمی تبخیری است. در این نوع از چیلر، مبرد بعد از اینکه گرمای آب با دما و فشار بالا را می‌گیرد، به کندانسور منتقل شده و گرمای خود را از طریق آن و فن‌های موجود در کندانسور، به هوا داده و بعد از تقطیر و کم شدن دما، از کندانسور خارج می‌شود.

چیلر تراکمی آب‌ خنک

دسته دیگری از چیلرهای تراکمی، با عنوان چیلر آب‌خنک شناخته می‌شوند. در این دسته از چیلرها، مبرد از طریق تبادل حرارت با آب در گردش در کندانسور تقطیر شده و در نتیجه دمای آن کاهش پیدا می‌کند. آبی که در این چیلر در گردش است، توسط قطعه‌ای به نام برج خنک‌کننده تأمین می‌شود.

اجزای سازنده چیلر تراکمی

چهار جزء اصلی این دستگاه‌ها تحت عنوان کمپرسور، کندانسور، اوپراتور و شیر انبساط در سیکل فعالیت کرده و به بهترین نحو ممکن وظایف خود را اجرا می‌کنند. در این بخش به معرفی این چهار جزء اساسی می‌پردازیم.

اجزای سازنده چیلر تراکمی چیست؟

 

  • کمپرسور: کمپرسور را می‌توانیم مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده چیلر و به نوعی قلب تپنده دستگاه بدانیم. کمپرسور در واقع وظیفه متراکم کردن و افزایش فشار مبرد خروجی از اپراتور را بر عهده دارد.
  • کندانسور: بخش دیگر دستگاه که وظیفه مهم و حیاتی در سیکل دارد، کندانسور است. کندانسور وظیفه تقطیر و کاهش دمای مبرد خارج‌شده کمپرسور را دارد.
  • اوپراتور: دیگر بخش مهم و ضروری چیلرهای تراکمی که باید با آن آشنا شوید، اوپراتور است. اوپراتور وظیفه تبادل حرارت و سیال واسط را بر عهده دارد.
  • شیر انبساط یا اکسپنشن ولو: شیر انبساط وظیفه منبسط کردن و کاهش دادن فشار مبرد خروجی از کندانسور و همچنین ارسال آن به اوپراتور را دارد تا بتواند در تکمیل سیکل دستگاه، مؤثر باشد.

طرز کار چیلر تراکمی

طرز کار چیلرهای تراکمی، کاهش دمای آب و پمپاژ آن به سایر تجهیزات و بخش‌های مختلف دستگاه است. در این دستگاه در ابتدا مبرد به وسیله کمپرسور فشرده و متراکم شده و سپس به کندانسور دستگاه هدایت می‌شود. در مرحله بعدی مبرد با کمک هوای محیط بیرون و یا جریان آن، کاهش دما داشته و به مایع تغییر حالت می‌دهد.

مایع سرد شده مرحله قبلی از طریق شیر انبساط به اوپراتور وارد می‌شود. در این مرحله از سیکل، به علت قرار گرفتن در فشار کمتر، مایع تبخیر شده و گرمای خود را از دست داده و از این طریق می‌تواند باعث ایجاد سرمایش و هوای خنک شود. در نهایت گاز حاصل‌شده از تبخیر به سمت کمپرسور منتقل شده و این چرخه تا زمانی که محیط در دمای ایده آلی قرار بگیرد، ادامه پیدا می‌کند.

کاربردهای چیلر تراکمی

از چیلرهای تراکمی معمولا برای سرمایش در محیط‌های مختلفی مانند فضاهای مسکونی، اداری، تجاری و … استفاده می‌شود. این دستگاه در مقایسه با برخی از سیستم‌های سرمایشی مانند کولر آبی، ایرواشر و … عملکرد بهتری داشته و می‌تواند دمای مطبوع‌تری را ایجاد کند. همچنین با انواع فن کویل سازگار است و می‌تواند برای متراژهای مختلف مورداستفاده قرار بگیرد؛ شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت فن کویل با ما تماس بگیرید.

نکات مهم در نصب چیلرهای تراکمی

نکات مهم در نصب چیلرهای تراکمی

  • نصب در محل مناسب به دلیل سروصدای زیاد و بیش از حد دستگاه
  • تهیه فونداسیون و لرزه‌گیرهای مناسب برای جلوگیری از لرزش بیش از حد دستگاه
  • قرار دادن مکان کافی در اطراف دستگاه برای تعمیرات و سرویس آن
  • قرار دادن فضای کافی برای گردش هوای مناسب
  • کمک گرفتن از تکنسین‌ها و اوپراتورهای ماهر و مجرب در زمان نصب تجهیزات چیلر تراکمی

سخن پایانی

امروزه با گسترش تنوع در بین سیستم‌های سرمایشی، انتخاب دستگاه مناسب کار سختی شده است. چیلر تراکمی یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه بوده که می‌تواند تهویه مطبوع و مناسبی را ایجاد کند. در بخش‌های قبلی به‌صورت کامل به طرز کار چیلر تراکمی و سایر ویژگی‌های آن آشنا شدیم. ما در رجا تاسیس در زمینه فروش چیلر در اصفهان فعالیت داشته و انواع سیستم‌های تهویه مطبوع را با بهترین قیمت بازار به شما عرضه می‌کنیم.

شایع ترین تقسیم بندی چیلرهای تراکمی به چه صورت است؟

رایج ترین نوع تقسیم بندی چیلرها، آن ها را در دو دسته آب خنک و هوا خنک قرار میدهد.

قسمت های اصلی چیلرها تراکمی کدام اند؟

کمپرسور، کندانسور، اوپراتور و شیر انبساط را باید به عنوان مهم ترین بخش های یک چیلر تراکمی معرفی کنیم.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490