روش محاسبه اندازه رادیاتور پنلی

رادیاتو‌رهای پنلی یکی از پرطرفدارترین نوع رادیاتو‌ر‌ها هستند. که ورقه‌های آن از جنس فولاد ساخته می‌شود به همین دلیل، با عنوان رادیاتور‌های فولادی نیز شناخته‌ می‌شوند. میزان گرمای تولیدی آن ها به علت فولاد مصرفی در ورقه‌ها، تا ۲۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت می‌رسد. رادیاتور پنلی در اندازه و گرید‌های مختلفی تولید می‌شود. گرمای تولیدی از آنها نیز نسبت به رادیاتور‌های پره‌ای بیشتر است.

روش محاسبه رادیاتور پنلی

همان طوری که گفته شد، رادیاتور‌های پنلی در اندازه و سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند. اگر از دسته افرادی هستید که می‌خواهید دقیق و هوشمندانه‌‌ در زمینه خرید رادیاتور پنلی رفتار کنید، باید رادیاتور را متناسب با فضای منزل یا محل کارتان خریداری کنید.

نحوه‌ی محاسبه‌ی طول رادیاتور پنلی

محاسبه‌ی اندازه‌ و تعداد رادیاتورهای پنلی بسیار حائز اهمیت است. به طوری که اگر رادیاتور پنلی متناسب با فضا تهیه نشده باشد، باعث بروز مشکلاتی مانند بیش از حد گرم شدن یا گرم نشدن کافی فضا خواهد شد. برای بررسی این موضوع باید پارامتر‌های مختلفی در محاسبات به کار گرفته‌ شود. در این مقاله ضمن ارائه‌ی دو مثال از محاسبه‌ی اندازه‌ی رادیاتور پنلی، به بررسی عوامل تاثیرگذار در آن نیز پرداخته خواهد‌ شد.

اولین قدم برای محاسبه‌ی اندازه‌ی رادیاتور پنلی، ضرب متراژ فضای مورد نظر در عدد ۱۳۰ است (این عدد برای مناطق معتدل کوهستانی ۱۴۰ و مناطق سرد ۱۶۰). سپس این مقدار به دست آمده را بر عدد ۱۷۵۰ (میانگین ظرفیت گرمایی هر متر از رادیاتور فولادی) تقسیم می‌کنیم. پاسخ نهایی به‌‌دست‌آمده اندازه‌ی طول رادیاتور پنلی، بر حسب متر خواهد بود.

مثال ۱: اندازه‌ی طول رادیاتور پنلی برای یک اتاق ۱۰ متر مربعی در تهران چقدر است؟ (10*130)/1750=0.74 1
با توجه به این محاسبات، برای اتاقی با مساحت ۱۰ متر مربع به رادیاتور پنلی با اندازه‌ی ۷۴ سانتی‌متر نیاز است.

مثال ۲: اندازه‌ی طول رادیاتور پنلی برای یک سالن ۴۵ متر مربعی در یک منطقه با آب و هوای سرد چقدر است؟

البته باید دقت داشت که عوامل متعدد دیگری، مانند طبقه‌ای که در آن سکونت دارید، ضخامت دیوار‌ها و تعداد نفرات و… در محاسبه‌ی اندازه‌ی رادیاتور پنلی، نیز تاثیرگذار خواهد بود. این نکته را باید در نظر داشت که تمام محاسبات انجام شده، به صورت حدودی هستند. (45*140)/1750=3.33
با توجه به این محاسبات، برای سالنی با مساحت ۴۵ متر مربع به رادیاتور پنلی با اندازه‌ی ۳۳۰ سانتی‌متر نیاز است. در این صورت می‌توانیم از ۳ رادیاتور پنلی با اندازه‌ی تقریبی ۱.۱ سانتی متر استفاده کنیم.

روش محاسبه اندازه رادیاتور پنلی در برند های مختلف متفاوت است؟

آیا محاسبه‌ی اندازه‌ی طول رادیاتورهای پنلی برای برند‌های مختلف، متفاوت است؟

معمولا رادیاتور‌های پنلی گرما‌دهی یکسانی دارند. این موضوع برای رادیاتور‌های تولید داخلی صدق می‌کند اما ممکن است برای رادیاتور‌های ساخت چین متفاوت باشد. البته باید به ظرفیت گرمایی رادیاتور پنلی نیز در محاسبات دقت کرد. به طور میانگین ظرفیت گرمایی هر متر از رادیاتور فولادی ۱۷۵۰ در نظر گرفته‌ می‌شود. نکته‌ی بعدی، گارانتی رادیاتورهای پنلی است که باید در هنگام خرید به آن دقت کنید تا تجهیزی که به دست شما می‌رسد مطمئن باشد.

در این راستا برندهای داخلی معتبری همچون ایران رادیاتور و بوتان در زمینه تولید رادیاتورهای پنلی فعالیت دارد، که تولیدات آنها بر اساس استاندارد های جهانی تایید شده است. برای خرید و یا اطلاعات بیشتر به صفحه های رادیاتور پنلی ایران رادیاتور، رادیاتور پنلی بوتان مراجعه فرمایید.

محاسبه اندازه‌ی طول برای رادیاتور‌های پنلی و پره‌ای چه تفاوتی دارد؟

پیش از این نحوه‌ی محاسبه‌ی اندازه‌ی رادیاتور پنلی گفته شد. بدیهی است که شکل ظاهری و جنس رادیاتور‌های پنلی و پره‌ای با هم تفاوت دارد. رادیاتور‌های پره‌ای اکثر اوقات از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. گرمای تولیدی در این رادیاتورها بستگی به تعداد پره‌های به‌کار‌رفته در آن دارد. هر چه فضا نیاز به گرمایش بیشتری داشته باشد، تعداد پره‌های مورد نیاز در رادیاتور‌های پره‌ای نیز بیشتر می‌شود.

بنابراین محاسبه‌ی تعداد پره‌های مورد نیاز، حائز اهمیت می‌شود. محاسبات دقیق این موضوع معمولا در کتاب‌های دستی (hand books) تاسیسات ساختمان، آورده‌ شده است و البته بخش زیادی از این موضوع نیاز به دانش تجربی دارد. بنابراین اگر قصد خرید رادیاتور پره‌ای را دارید، حتما این کار را به افرادی که دانش فنی و تجربه کافی دارند، بسپارید. اگر به اطلاعات بیشتر در این زمینه نیاز دارید میتوانید به لینک مشخص شده مراجعه کنید.

رجا تاسیس

رجا تاسیس به عنوان مرجعی جهت فروش و مشاوره تخصصی و رایگان تجهیزات و تاسیسات گرمایشی، از جمله پکیج و رادیاتور، همواره در تلاش بر این بوده که مصرف‌کنندگان بهترین انتخاب را با توجه به نیاز‌شان، در بین بهترین برند‌های کشور داشته باشند تا با خیالی آسوده گرما را به خانه‌های خود بیاورند.

سایر مقالات

لطفا امتیاز خود را وارد نمایید

۲ دیدگاه در “روش محاسبه اندازه رادیاتور پنلی

  1. اشرفی زاده گفت:

    آیا روش محاسبه رادیاتور پره ای و پنلی متفاوت است؟ و به نظر شما رادیاتور پره ای مناسب تر است یا پنلی؟

    1. رجا تاسیس گفت:

      با سلام و عرض احترام
      بله نحوه محاسبه متفاوت ترند از آنجا که فولاد ظرفیت حرارتی بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد پس گرمادهی فولاد بیشتر است به زودی مقاله ای با عنوان روش محاسبه رادیاتور پره ای در رجا تاسیس اضافه خواهیم کرد.
      ببینید رادیاتور آلومینیومی پره ای انگار پول نقد خریده اید زیرا هر موقع اقدام به فروش آن کنید ارزشمند است و از چند لحاظ مناسب تر است نسبت به پنلی اما در مورد هزینه اولیه رادیاتور پنلی قیمت مناسب تری نسبت به پره ای دارد.
      پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر به مقاله “رادیاتور پنلی بخرم یا پره ای” مراجعه فرمایید.
      با تشکر
      رجا تاسیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490