سوخت چیلر چیست؟

چیلر یکی از اجزا کلیدی سیستم تهویه مطبوع محسوب شده که در ساختمان‌های مختلف برای دستیابی به کنترل دمای مناسب نصب می‌شود. این سازه‌ها جهت حفظ رطوبت و خنک‌سازی فضاهای گوناگونی مانند هتل‌ها، بیمارستان‌ها، عرصه‌های ورزشی، ساختمان‌های تجاری و مسکونی و کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت که سیستم چیلر برای راحتی واحدهای هر ساختمانی ضروری است. چیلرها برای داشتن عملکرد مناسب به انرژی یا سوخت نیاز دارند؛ اما چه نوع سوختی؟ ما در این مقاله از رجا تاسیس به شما کمک خواهیم کرد تا با سوخت چیلرها و انواع آن بیشتر آشنا شوید و بتوانید چیلر موردنظر خود را از لحاظ سوخت مصرفی بهتر انتخاب کنید.

معرفی انواع سوخت چیلر

کدام چیلرها به سوخت نیاز دارند؟

چیلرها را از نظر روش‌های عملکردی می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. چیلر تراکمی که به وسیله انرژی الکتریکی به تولید سرما می‌پردازد و چیلر جذبی که از منبع دیگری انرژی موردنیاز خود را تامین می‌کند. چیلرهای جذبی به وسیله سوخت‌های فسیلی مثل گاز کار کرده و معمولاً ظرفیت سرمایشی بالایی نیز دارند؛ برای آشنایی بیشتر با این سیستم‌ها می‌توانید مقاله چیلر جذبی چیست را مطالعه کنید.

استفاده از منبع انرژی، غیر از برق سبب شده تا چیلرهای جذبی کاربرد زیادی داشته و در مکان‌هایی که برق چندان در دسترس نیست استفاده شوند. با این وجود چیلرهای جذبی همچنان برای خنک‌سازی، علاوه بر انرژی گرمایی حاصل از سوخت‌های مختلف، به انرژی برق هم احتیاج دارند‌. در کنار تمامی این مزیت‌ها به خاطر اشغال فضای زیاد، دیگر مانند گذشته از چیلرهای جذبی استفاده‌ای نمی‌شود.

معرفی انواع سوخت چیلر

به طور معمول چیلرها از چهار نوع اصلی سوخت جهت تأمین انرژی استفاده می‌کنند که بستگی به کاربرد آنها دارد. انواع سوخت چیلر شامل سوخت برق، گاز طبیعی، سوخت هسته‌ای و گرما هستند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

1- چیلر گاز طبیعی

چیلر گاز طبیعی چیست؟

یکی از انواع بسیار رایج چیلرها که با سوخت گازی کار کرده و یا به عبارت دیگر گازسوز هستند، چیلر گازی نام دارند. نحوه عملکرد این نوع چیلر، در واقع شبیه به چیلر تراکمی است و تنها تفاوت این دو مدل در این است که در چیلر گازی، بخش کمپرسور توسط موتور احتراقی داخلی گازسوز پیستونی به گردش درآمده که به آن CHp هم گفته می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که انرژی این دستگاه از گاز شهری و یک موتور احتراقی تأمین می‌شود. از مزیت‌های مهم دستگاه چیلر گازسوز، می‌توان به مصرف بسیار پایین انرژی الکتریکی آن اشاره کرد؛ زیرا تنها برای چرخیدن فن‌ها به این انرژی نیاز دارد. همین ویژگی می‌تواند چیلرهای گازی را نسبت به چیلرهای برقی جهت بعضی کاربردها کارآمدتر کند؛ به‌ویژه در زمان‌هایی مانند فصل تابستان که قیمت برق بالا بوده و یا تأمین آن کار مشکلی است.

2- چیلر برقی

چیلر برقی چیست؟

چیلر برقی که در واقع همان چیلر تراکمی است، برای گرفتن حرارت و خنک کردن آب جهت تهویه مطبوع از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. اکثر چیلرهای آب خنک، چیلرهای هوا خنک و چیلرهای اسکرال نیز از این خانواده بوده و از برق به‌عنوان سوخت چیلر استفاده می‌کنند. این نوع چیلرها طبق یک روند تراکمی _ تبخیری عمل کرده و با گرفتن حرارت از آب درون اوپراتور، سرد کردن آن و سپس فرستادن آن به هواساز سبب خنک شدن و تهویه فضا خواهند شد.

3- چیلر سوخت هسته ای

چیلر سوخت هسته ای چیست؟

یکی دیگر از انواع سوخت چیلر، سوخت هسته‌ای است که تنها در موارد خاص و ویژه به کار می‌رود. سوخت چیلر در این مدل جهت کارکرد دستگاه، انرژی ناشی از واکنش‌های هسته‌ای است که معمولاً برای صنایعی که یک منبع انرژی قوی و پایدار نیاز دارند، استفاده می‌شود.

4- چیلر گرمایی

چیلرهای گرمایی که با نام چیلرهای ابزاردقیق نیز شناخته می‌شوند، جهت تأمین انرژی موردنیاز خود از گرما استفاده می‌کنند. این نوع چیلرها بر اساس فرایندهای تبخیر و تراکم، گرما را از یک محیط به محیط دیگر انتقال داده و از این طریق سرمای محیط را افزایش می‌دهند. چیلرهای گرمایی اغلب در صنایعی که میزان حرارت فرعی تولید شده بالاست کاربرد دارند.

سخن پایانی

اساساً هر نوع چیلری مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ بر همین اساس انتخاب بهترین سوخت ممکن برای یک چیلر، کاملاً به اهداف پروژه یا ساختمان بستگی دارد. به طور مثال چیلرهای برقی اغلب برای مناطقی که کاملاً به برق دسترسی دارند، یک انتخاب عالی است. در عین حال ممکن است چیلرهای گازی برای مناطقی که گاز طبیعی در اختیار دارند یا برق گران‌تر است، گزینه مناسب‌تری باشد. در این مقاله به بررسی انواع سوخت چیلر پرداختیم؛ شما می‌توانید برای خرید انواع چیلر با ما در رجا تاسیس تماس بگیرید و از قیمت این محصولات اطلاع پیدا کنید.

آیا برای تامین سوخت چیلر، نیاز به حضور متخصص وجود دارد؟

به منظور اتصال سوخت چیلر در مکان‌های مسکونی یا تجاری، به حضور متخصص برای راه‌اندازی دستگاه در ابتدای فصل گرما و یا خاموش کردن آن در انتهای فصل نیاز است تا بتواند دبی سوخت و نحوه اتصال را به صورت ایمن تنظیم کند.

مصرف سوخت چیلر چقدر است؟

مصرف سوخت چیلر بسته به ظرفیت، محل نصب و نوع سوخت آن تعیین می‌شود و معمولا بر روی بدنه آن درج شده است.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490