نحوه محاسبه تعداد پره رادیاتور و عوامل موثر بر آن

اکثر پره‌ های رادیاتور از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند و نقش مهمی در انتقال گرما از لوله‌های زیرین به محیط اطراف ایفا می‌کنند. با افزایش تعداد پره‌ها، میزان انتقال گرما نیز بیشتر می‌شود. محاسبه تعداد پره‌های یک رادیاتور اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که افزودن هر پره به رادیاتور هزینه های زیادی را در ‌بر می گیرد. هر چه تعداد پره های رادیاتور کمتر باشد و در عین حال گرمای محیط را به خوبی تامین کند، بازدهی بیشتری دارد و همچنین در هزینه‌های مصرف‌کننده نیز صرفه‌جویی می‌شود.

نحوه محاسبه تعداد پره های رادیاتور

در این مقاله، به بررسی نحوه محاسبه تعداد پره‌های رادیاتور اتاق می‌پردازیم و مشخص می‌کنیم که آیا رابطه‌ی خاصی میان مساحت اتاق و تعداد پره‌ها وجود دارد یا خیر. در همین راستا برای شناخت و خرید انواع رادیاتورهای آلومینیومی به صفحه مشخص شده مراجعه فرمایید.

عوامل موثر در محاسبه تعداد پره های رادیاتور

عوامل موثر در محاسبه تعداد پره‌های رادیاتور

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که نسبت بین مساحت و تعداد پره‌ها ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند. این بدان معنی است که در محیط‌هایی که دارای اتلاف انرژی بالایی هستند، حتی با وجود مساحت کم، تعداد پره‌های رادیاتور بیشتری استفاده می‌شود. از جمله عوامل موثر بر این نسبت می‌توان به عوامل آب و هوایی، ساختار ساختمان و ارتفاع ساختمان نسبت به کف اشاره کرد.

عوامل آب و هوایی:

تعداد پره‌های رادیاتور ارتباط مستقیمی با آب و هوای یک منطقه دارد به طوری که استانداردهای تعداد پره‌های رادیاتور در مناطق سردسیر با استاندارد تعداد پره‌ها در مناطق گرمسیر متفاوت است. در واقع، خانه‌های مناطق سردسیر به گرمای بیشتر و به تبع رادیاتورهای بزرگ‌تری نسبت به خانه‌های مناطق گرمسیر نیاز دارند.

عوامل ساختاری ساختمان:

رادیاتورهای ساختمان‌هایی که دارای تعداد زیادی پنجره هستند، به دلیل اتلاف گرمایی بالا از پره‌های بیشتر استفاده می‌شود. در نتیجه، دوجداره یا تک جداره بودن درها و پنجره‌های یک ساختمان در محاسبه باید در نظر گرفته شود. نوع، ضخامت و حتی رنگ دیوار و همچنین مصالح بکار رفته در ساختمان نیز بر تعداد پره های رادیاتور موثر هستند.

ارتفاع ساختمان نسبت به کف:

با افزایش ارتفاع ساختمان، میزان وزش باد بیشتر می‌شود و در نتیجه، اتاق به گرمای بیشتری نیاز دارد. البته گاهی اوقات، میزان تابش نور خورشید موجب گرم شدن اتاق‌های ساختمان‌های بلند می‌شود و در واقع به پره های رادیاتور کمتری نیاز خواهد بود. به همین دلیل است که در محاسبه تعداد پره‌های هر رادیاتور، باید زاویه تابش نور خورشید، میزان وزش باد مستقیم و مدت زمانی که اتاق‌ها در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند در نظر گرفته شود.

لازم به ذکر است که در نظر گرفتن تمام عوامل بالا، در محاسبه تعداد پره های رادیاتور امکان‌پذیر نیست و باید به صورت تقریبی در محاسبه لحاظ شوند.

فرمول محاسبه تعداد پره های رادیاتور

فرمول محاسبه تعداد پره های رادیاتور

برای تعیین عوامل موثر در موارد ذکر شده، باید به جداول و استانداردهای موجود مراجعه کرد. سپس بار گرمایی محیط را بر ظرفیت حرارتی هر پره تقسیم می‌کنیم. ظرفیت حرارت پره‌های هر رادیاتور در کاتالوگ شرکت تولیدکننده آن ذکر شده است. به این طریق می‌توان تعداد کل پره‌ها را محاسبه کرد.

به طور کلی برای گرمایش طبقات پایین و بالای یک ساختمان در شرایط آب و هوایی معتدل به 110 کیلوکالری و برای طبقات وسط به 90 کیلوکالری به ازای هر مترمربع نیاز است.

به عنوان مثال، تعداد پره‌های یک رادیاتور برای اتاقی به مساحت 10 متر که در طبقات وسط قرار دارند، به شرح زیر محاسبه می‌شود:

10*90=900

این عدد را تقسیم بر ظرفیت هر پره رادیاتور که در کاتالوگ ذکر شده است، می‌کنیم (برای مثال، 156):

900÷156=‍‍~6 پره

مثال دوم: سالنی به مساحت 45 متر را فرض کنید که در طبقات پایین ساختمان قرار دارد. تعداد پره‌ها به صورت زیر است:

45*110=4950

4950÷156=‍‍~32 پره

محاسبه تعداد پره‌های رادیاتور برای برندهای مختلف

رادیاتورهای برندهای مختلف از جمله بوتان و ایران رادیاتور دارای گرمادهی یکسانی هستند. گرمادهی یکسان در اکثر رادیاتورهای تولید داخلی صادق است؛ البته نمی‌توان گفت که برندهای خارجی نیز دارای گرمادهی یکسانی هستند. به همین دلیل است که در محاسبه تعداد پره‌های برندهای مختلف، از ظرفیت گرمایی میانگین 1750 به ازای هر مترمربع استفاده می‌شود.

آیا محاسبه تعداد پره‌ها برای رادیاتورهای پره‌ای و پنلی متفاوت است؟

از آنجایی که جنس و شکل ظاهری رادیاتورهای پنلی و پره‌ای با هم تفاوت دارد، پس نحوه محاسبه تعداد پره‌های آن‌ها نیز متفاوت است. چرا که گرمای تولیدی در یک محیط به تعداد پره های رادیاتور بستگی دارد. به عنوان مثال، رادیاتورهای پره‌ای معمولاً از جنس آلومینیوم هستند، در حالی که اکثر رادیاتورهای پنلی از جنس فولاد ساخته می‌شوند.

برای اطلاع از روش های اندازه گیری رادیاتور های پنلی، پیشنهاد می کنیم به مقاله نحوه محاسبه اندازه رادیاتور پنلی مراجعه فرمایید.

محاسبه آنلاین تعداد پره‌ها

نرم‌افزارهای آنلاین بسیار زیادی به منظور محاسبه تعداد پره‌های رادیاتور و همچنین انتخاب رادیاتور مناسب با توجه به مساحت اتاق وجود دارند. اکثر برندهای معروف تولید رادیاتور از جمله بوتان و ایران رادیاتور نیز در سایت خود، امکان محاسبه آنلاین تعداد پره‌ها را فراهم کرده‌اند.

اگر به سایت بوتان یا ایران رادیاتور بروید، با وارد کردن اطلاعاتی از قبیل استان، شهر، محل زندگی، ارتفاع از سطح دریا، نوع ساختمان (اداری یا مسکونی)، آپارتمان یا ویلایی و مساحت خانه می‌توانید تعداد پره‌ها، حداکثر تعداد پره‌ها و تعداد پره های رادیاتور به ازای هر مترمربع را محاسبه کنید.

سایر مقالات

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490