مزایا و معایب استفاده از چیلر در ساختمان ها چیست؟

چیلرها یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی در ساختمان‌هایی با متراژ یا تعداد طبقات بالا است که در دو نوع جذبی و تراکمی به فروش می‌رسند. در این مقاله از رجا تاسیس می‌خواهیم به بررسی مزایا و معایب چیلر بپردازیم و فواید استفاده از این سیستم سرمایشی را بیان کنیم. همچنین مزایا و معایب چیلر جذبی و تراکمی به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب استفاده از چیلر در ساختمان ها

مزایای کلی چیلر

قبل از اینکه به بررسی مزایا و معایب چیلر جذبی و تراکمی بپردازیم، می‌خواهیم مهمترین مزیت‌های کلی چیلر را بیان کنیم که عبارتند از:

مزایای کلی چیلر

  • کارایی بالا در مقایسه با سایر سیستم‌های خنک کننده
  • مصرف کمتر آب به دلیل سیستم چرخشی
  • دارای عمر طولانی
  • داشتن آلودگی صوتی کم

معایب چیلر به صورت کلی

از مهمترین معایب سیستم‌های چیلر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معایب چیلر به صورت کلی چیست؟

  • قیمت نسبتا بالا در مقایسه با سایر سیستم‌های سرمایشی
  • نداشتن تاثیر بر روی گردش هوا و تهویه
  • نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم

همچنین بخوانید: چیلر چیست

بررسی مزایای چیلر جذبی

چیلر جذبی یکی از انواع چیلر است که با استفاده از نیروی گرمایی انرژی کافی برای خنک سازی محیط را فراهم می‌کند و با استفاده از فرایند‌های ترمودینامیکی، آب را سرد خواهد کرد. مهمترین مزیت‌های چیلر جذبی عبارتند از:

مزایای چیلر جذبی چیست؟

1- صدا و لرزش کم: مهمترین مزیت چیلر جذبی، تولید صدا و ارتعاش کم است که باعث می‌شود برای فضا‌های بسته یا محیط‌هایی با متراژ کم مناسب باشد. علت نداشتن صدا در این نوع چیلرها، نبود کمپرسور است و صدا‌های کمی هم که از آن شنیده می‌شوند، به دلیل وجود یک سری پمپ‌های کوچک در چیلر جذبی است.

2- سازگار با محیط زیست: از دیگر مزایای چیلر جذبی می‌توان به سازگار بودن آن به محیط زیست به دلیل استفاده از مبرد‌های کم ضرر اشاره کرد؛ در این نوع چیلرها بیشتر از گاز R410a به عنوان مبرد استفاده می‌شود که نشتی کمی داشته و می‌تواند در چرخه‌های زیاد مورداستفاده قرار بگیرد.

3- انعطاف پذیری در نصب و استفاده: پارامترهای چیلرهای جذبی را می‌توان در طول سال به طور خودکار تنظیم کرده و بر اساس نیازمندی‌های هر اتاق یا فضا، آن را تغییر داد. به همین دلیل چیلرهای جذبی نیاز به نگهداری کمی دارند. علاوه بر این، شما می‌توانید چیلرهای جذبی را در فاصله دلخواه نسبت به فن کویل‌ها نصب کنید و محدودیتی برای طولانی شدن فاصله میان این وسایل نخواهید داشت.

4- امکان نصب در فضا‌های محدود: از دیگر مزایای چیلر جذبی می‌توان به امکان نصب آن در فضا‌های محدود اشاره کرد؛ زیرا واحد تبرید در این نوع چیلرها کوچک است و فضای کمی را اشغال می‌کند. در نتیجه می‌توانید آن را هم بر روی پشت بام و هم در قسمت‌های فنی آن نصب کنید.

5- امکان استفاده به عنوان مدل گرمایشی: هرچند چیلرها را برای تامین سرما استفاده می‌کنند، شما می‌توانید از چیلر جذبی برای گرمایش هم کمک بگیرید. به عبارت بهتر در برخی از مدل‌ها، امکان معکوس کردن چرخه تبرید وجود داشته و می‌توان از چیلر به عنوان منبع حرارتی استفاده کرد. در این حالت، چیلرهای جذبی می‌توانند دمای آب را تا 203 درجه سانتی گراد افزایش داده و محیط را با استفاده از فن کویل‌ها به دمای دلخواه برسانید. برای اطلاع از قیمت فن کویل با رجا تاسیس تماس بگیرید.

6- صرفه جویی در انرژی: یکی دیگر از مزایای چیلر جذبی، کمک به کاهش مصرف انرژی برق است؛ زیرا در این تجهیزات، از گاز طبیعی، گازوییل یا دیگر منابع گرمایی استفاده می‌شود و همین موضوع می‌تواند به کاهش مصرف برق کمک زیادی کند. این موضوع در نهایت به کاهش هزینه‌های کارکرد هم کمک خواهد کرد و آن‌ها را به یک انتخاب مقرون به صرفه تبدیل می‌کند.

معایب چیلر جذبی

به طور معمول معایب چیلر جذبی را باید در مقایسه با چیلرهای تراکمی بررسی کرد؛ زیرا همین موضوع است که به شما در انتخاب میان این دو گزینه کمک خواهد کرد. به طور معمول راندمان چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی کمتر است؛ در نتیجه از این چیلرها برای محیط‌هایی با متراژ کمتر استفاده می‌شود. علاوه بر این، وزن و ارتفاع یونیت‌های چیلر جذبی بیشتر است و جای زیادتری را نسبت به چیلر تراکمی اشغال می‌کند.

مزایای چیلر تراکمی

چیلر تراکمی با استفاده از کمپرسور و انرژی برق، هوای خنک را ایجاد کرده و به فن کویل‌ها می‌فرستد. از مهمترین مزیت‌های چیلر تراکمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- امکان نصب فن کویل با تعداد بالا

با توجه به اینکه ظرفیت چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی بیشتر است، شما می‌توانید تعداد فن کویل‌های بیشتری را به آن‌ها متصل کنید. به همین دلیل است که چیلرهای تراکمی برای استفاده در محیط‌هایی با تعداد اتاق زیاد یا متراژ بالا، مانند بیمارستان یا خوابگاه مناسب خواهد بود.

2- اشغال فضای کم

هرچند انتظار می‌رود به دلیل بالا بودن ظرفیت، این مدل از چیلرها فضای زیادی را اشغال کنند، اما اشغال حداقل فضا، از مهمترین مزایای چیلر تراکمی به شمار می‌رود. در نتیجه افرادی که می‌خواهند زیبایی نمای ساختمان خود را حفظ کرده یا از فضای پشت بام بیشترین استفاده را ببرند، می‌توانند از چیلرهای جذبی استفاده کنند.

3- دارای ظرفیت بالا در انتقال حرارت

از مزایای دیگر چیلر تراکمی می‌توان به ظرفیت بالای انتقال حرارت آن اشاره کرد؛ به این ترتیب شما می‌توانید لوله‌های انتقال را به صورت خطی در طول دلخواه نصب کرده و نگرانی از بابت اتلاف حرارت در زمان طی کردن مسیر نداشته باشید.

4- نصب آسان

در مقایسه با سیستم‌های گازی، نصب چیلرهای تراکمی بسیار ساده‌تر بوده و نیاز به سیم کشی کمتری دارد. شما می‌توانید با استفاده از لوله‌های آب معمولی، چیلرهای تراکمی و فن کویل‌ها را به هم متصل کرده و از شیرهای قطع کن هم برای ایجاد تعادل در فشار و سرعت جریان آب در فن کویل‌ها استفاده می‌شود. با توجه به این موضوع، هزینه نصب چیلر تراکمی هم کمتر است و نیاز به نگهداری کمی دارد.

معایب چیلر تراکمی

از مهمترین معایب چیلر تراکمی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که نمی‌تواند بر گردش هوا اثر بگذارد؛ به همین دلیل برای تهویه محیط مناسب نیست و تنها قادر به تغییر دما خواهد بود. علاوه بر این، وزن تجهیزات چیلر تراکمی هم بالا است که نصب آن را بر روی پشت بام سخت خواهد کرد. همچنین تجربه نشان داده که راندمان عملی این چیلرها نسبت به بازده اسمی‌، حدود 15 درصد کمتر است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب چیلر جذبی و تراکمی پرداخته و ویژگی‌های هریک را بیان کردیم. سیستم‌های چیلر برای خنک کردن محیط‌های بزرگ گزینه مناسبی هستند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع چیلر خانگی با ما در رجا تاسیس تماس بگیرید.

آیا چیلرهای جذبی و تراکمی ایمنی خوبی دارند؟

بله. ساختار چیلرهای تراکمی در برابر خطرات ناشی از سیم کشی ایمن سازی شده و چیلرهای جذبی هم در برابر خطرات بازگشت آب یا افزایش بی رویه دما مقاوم هستند.

آیا چیلر با محیط زیست سازگار است؟

بله. این سیستم‌ها به دلیل استفاده از گاز‌های مبرد و کاهش مصرف برق و آب، با محیط زیست سازگاری خوبی دارند.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490