ترموستات فن کویل چیست؟ معرفی انواع آن

بهترین راه کنترل فن کویل استفاده از ترموستات است که کمک می‌کند شما به راحتی کنترل دما را در دست گرفته و ضمن داشتن دمای مطلوب، از اتلاف انرژی هم جلوگیری کنید. در این مقاله از رجا تاسیس می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که ترموستات فن کویل چیست و چگونه می‌توان از آن برای کنترل دمای محیط استفاده کرد؟

ترموستات فن کویل چیست؟ و چه انواعی دارد؟

ترموستات فن کویل چیست؟

ترموستات فن کویل یکی از قطعات مهم برای تنظیم و مدیریت جریان هوا و آب ورودی به این سیستم است که می‌تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و هزینه‌های برق مصرفی را تا حد زیادی کاهش دهد. با استفاده از ترموستات، شما می‌توانید دما را به صورت خودکار بر روی مقدار ایده آل نگه داشته و در صورت ایجاد تغییرات ناخواسته، بلافاصله آن را به سطح دلخواه نزدیک کنید. از این منظر می‌تواند گفت که ترموستات به عنوان دماپا عمل می‌کند و می‌تواند با قطع و وصل مدارات فن کویل، همواره دما را بر روی حالت مطلوب نگه دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت ترموستات فن کویل در انواع مختلف و از بهترین برندها، با ما در رجا تاسیس تماس بگیرید.

بهترین راه کنترل فن کویل

از آنجا که فن کویل مانند رادیاتور دارای پیچ تنظیم نیست، یکی از سوالات کاربران این است که بهترین راه کنترل فن کویل چیست؟ در چنین زمانی استفاده از ترموستات فن کویل به شما کمک می‌کند که دمای هر بخش را به صورت جداگانه تنظیم کرده و حتی حالت سرمایشی یا گرمایشی را به صورت جداگانه تنظیم کنید. علاوه بر این، ترموستات به فن کویل کمک می‌کند که دما را تنها تا سطح مطلوب کاربر تغییر دهد و می‌تواند در صورت نیاز، دستور قطع و وصل کارکرد را به شما ارائه دهد. ترموستات فن کویل از 3 راه برای کنترل دما مفید است که عبارتند از:

بهترین راه کنترل فن کویل

1- کنترل فن

در این روش، ترموستات بر روی عملکرد فن نظارت دارد و هر زمان که دما با میزان مطلوب اختلاف داشته باشد، دستور قطع یا وصل کارکرد را به این قسمت می‌دهد. به این ترتیب هوادهی انجام نخواهد شد؛ اما باید بدانید که کنترل فن، بهترین راه کنترل فن کویل نیست و دقت نسبتا پایینی دارد.

2- کنترل همزمان شیر برقی و فن

از دیگر روش‌های مناسب برای کنترل فن کویل با استفاده از ترموستات، کنترل همزمان شیر برقی و فن است؛ به عبارت بهتر در زمان نیاز، ترموستات علاوه بر فن، شیر را هم قطع خواهد کرد. در نتیجه هم هوادهی متوقف خواهد شد و هم شدت جریان آب موجود در لوله‌ها کمتر می‌شود. در این روش، تغییر دما خیلی سریعتر اتفاق می‌افتد و دقت تنظیم دما هم بالاتر است.

3- کنترل شیر PICV

می‌توان گفت بهترین راه کنترل فن کویل، استفاده از روش کنترل شیر PICV به همراه موتور فن است که می‌تواند رسیدن به دمای مطلوب در مدت کوتاه را تضمین کند. در این روش جریان هوای توزیع شده به خوبی کنترل می‌شود و از ایجاد اختلاف فشار جلوگیری خواهد شد. در نتیجه انرژی کمتری مصرف شده و می‌توان جریان یکنواختی از هوا را به وجود آورد.

مزایای استفاده از ترموستات فن کویل چیست؟

مزایای استفاده از ترموستات فن کویل چیست؟

  • جلوگیری از به هم خوردن شرایط دمایی در محیط
  • رسیدن به سطح دمایی مطلوب با سرعت زیاد
  • کمک به کاهش مصرف انرژی در فن کویل‌ها
  • بالانس کردن هوای ورودی به فن کویل

انواع ترموستات فن کویل

با توجه به اهمیتی که این قطعه در کنترل دمای فن کویل دارد، امروزه انواع مختلفی از آن روانه بازار شده اند. در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم که انواع ترموستات فن کویل چیست و از جنبه‌های مختلف، دسته بندی‌های موجود برای این وسیله را بررسی کرده ایم.

انواع ترموستات فن کویل

1- انواع ترموستات فن کویل از نظر شیوه تنظیم

از نظر شیوه انجام تنظیمات، انواع ترموستات فن کویل به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم می‌شوند. در ترموستات‌های آنالوگ، یک دسته جرخان وظیفه انجام تنظیمات را بر عهده دارد و خبری از نمایشگر برای نشان دادن داده‌ها نیست؛ اما در ترموستات دیجیتال، یک نمایشگر لمسی یا دکمه ای برای نمایش داده‌هایی مانند مد ترموستات، دمای محیط و ساعت وجود دارد و می‌توان دستگاه را به سیستم‌های هوشمند ساختمان متصل کرد. قیمت ترموستات‌های دیجیتال نسبت به آنالوگ بیشتر است و با دقت بالاتری می‌توانند تنظیمات دمایی محیط را انجام دهند.

2- انواع ترموستات از نظر عملکرد

از نظر عملکرد، انواع ترموستات فن کویل را می‌توان در دو دسته تک فصل یا دو فصل طبقه بندی کرد. در نمونه‌های تک فصل، شما تنها امکان تنظیم دما در فصل گرم یا سرد را خواهید داشت؛ در نتیجه باید دو ترموستات برای دو فصل خریداری کنید. اما در ترموستات دو فصل، امکان انجام تنظیمات برای هر دو حالت سرمایشی و گرمایشی وجود دارد و در برخی نمونه‌ها هم می‌توان این تنظیمات را به صورت همزمان انجام داد.

3- انواع ترموستات فن کویل از نظر تعداد لوله‌ ها

انوع ترموستات فن کویل از این منظر به دو دسته دو لوله و چهار لوله تقسیم می‌شوند؛ نمونه‌های دو لوله معمولا برای فضا‌های کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرند و امکان تنظیم همزمان مدهای سرمایشی و گرمایشی را ندارند. اما ترموستات چهار لوله دارای دو ورودی مخصوص آب گرم و آب سرد است که امکان تنظیم مد سرمایشی و گرمایشی را به صورت همزمان به ما می‌دهد. به همین دلیل برای محیط‌های بزرگی که میزان تابش آفتاب در هر قسمت از آن‌ها متفاوت است، بسیار کاربرد دارد.

بهترین برند های ترموستات فن کویل چیست؟

بهترین برند ترموستات فن کویل در بازار ایران به نام هانیول شناخته می‌شود که انواع ترموستات‌های آنالوگ و دیجیتال را به بازار عرضه می‌کند. ترموستات‌های هانیول دقت فوق العاده بالایی دارند و با انواع فن کویل‌های دیواری، زمینی یا سقفی سازگار می‌شوند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت ترموستات فن کویل هانیول با ما در رجا تاسیس تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که ترموستات فن کویل چیست و چه انواعی دارد؟ همچنین بهترین راه کنترل فن کویل را بیان کرده و شیوه کار انواع ترموستات‌ها را توضیح دادیم. ما در رجا تاسیس انواع سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را به همراه لوازم جانبی موردنیاز آن‌ها به شما ارائه می‌دهیم. برای مشاهده محصولات ما یا خرید انواع سیستم‌های تهویه مطبوع، با ما تماس بگیرید.

بهترین نوع ترموستات فن کویل کدام است؟

ترموستات‌های دیجیتال با قابلیت کنترل شیر PICV بهترین گزینه هستند.

آیا می‌توان ترموستات فن کویل را به سیستم‌های مدیریت هوشمند خانه متصل کرد؟

بله. شما می‌توانید ترموستات‌های دیجیتال را به این سیستم‌ها متصل کرده و حتی از راه دور، دمای مطلوب خود را تنظیم کنید.

سایر مقالات

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490