نحوه تنظیم ترموستات فن کویل

ترموستات فن کویل وسیله‌ای است که به منظور تنظیم و کنترل دمای هوای خروجی از فن کویل استفاده می‌شود. هنگام استفاده از دستگاه این سؤال پیش می‌آید که چه تنظیماتی بر روی آن می‌تواند باعث ذخیره انرژی و کاهش هزینه‌ها شود؟ یا اینکه درجه حرارت مناسب فضا چقدر باید باشد؟ اگر پاسخ این سؤال‌ها را نمی‌دانید و یا حتی اطلاع ندارید از بین دو مدل آنالوگ و دیجیتال ترموستات، کدام برای شما مناسب‌تر است ادامه این مطلب از رجا تاسیس را دنبال کنید تا در مورد نحوه تنظیم ترموستات فن کویل و انواع آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بررسی نحوه تنظیم ترموستات فن کویل

ترموستات فن کویل چیست؟

فن کویل در زمان شروع کار با تمام ظرفیت خود هوای سرد یا گرم ایجاد می‌کند تا دمای فضای موردنظر به حد مطلوبی برسد. پس از مدتی که دما به نقطه مطلوب رسید، در صورت ادامه کار فن کویل، دما از نقطه دلخواه عبور کرده و دیگر شرایط دما مساعد و مطبوع نخواهد بود. برای جلوگیری از این اتفاق، فعالیت دستگاه باید توسط سنسور دما کنترل شود که این سنسور، ترموستات فن کویل نام دارد. ترموستات‌ها یکی از رایج‌ترین ابزارها برای کنترل و تنظیم دما در سیستم‌های تهویه هوا مانند فن کویل‌ها هستند. برای خرید ترموستات فن کویل در انواع مختلف می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

نحوه تنظیم انواع ترموستات فن کویل

ترموستات فن کویل در دو مدل آنالوگ و دیجیتالی تولید می‌شود. در رابطه با نحوه تنظیم ترموستات فن کویل می‌توان گفت که اکثر مدل‌ها تنظیمات یکسانی دارند؛ به طوری که قسمت فن، گرمایش و سرمایش در بیشتر ترموستات‌ها مشابه هم است. بنابراین می‌توان تقریباً هر دو مدل را تنها با دانستن یک سری اصول اولیه به طور کامل تنظیم کرد. با توجه به این موضوع در زیر توضیحاتی در رابطه با این مدل‌ها و تنظیمات هر کدام آورده شده است:

نحوه تنظیم ترموستات فن کویل آنالوگ

ترموستات‌های آنالوگ سیستم بسیار ساده‌ای دارند و همین باعث شده تا از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نیز برخوردار باشند. از این نوع ترموستات بیشتر در محیط‌های مسکونی، هتل‌ها و مراکز درمانی استفاده می‌شود. نحوه تنظیم ترموستات آنالوگ فن کویل به این صورت است که با استفاده از فن، بر روی سرمایش یا گرمایش تنظیم می‌شود.

نحوه تنظیم ترموستات فن کویل آنالوگ

از آنجا که این نوع از ترموستات‌ها فاقد نمایشگر هستند و عملکردی مکانیکی دارند، می‌توان به‌صورت دستی دمای موردنظر را برای سرمایش یا گرمایش فضا تنظیم کرد. در نهایت ترموستات این پیغام را برای اجرا به فن کویل ارسال می‌کند؛ بنابراین این مدل نیز بدون داشتن سنسورهای پیشرفته، به محض رسیدن دما به نقطه تنظیم شده، با دستور قطع جریان الکتریکی از ناحیه ترموستات، فن کویل را خاموش می‌کند.

این صفحه را هم ببینید: قیمت ترموستات هانیول

نحوه تنظیم ترموستات فن کویل دیجیتال

ترموستات‌های دیجیتال بر خلاف نوع آنالوگ به سنسورهای دقیق با سرعت بالا مجهز شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به سیستم هوشمند کنترل انرژی ساختمان یا BMS متصل کرد. قابلیت برنامه‌ریزی برای این مدل ترموستات وجود داشته و کار آنها به‌صورت کاملاً دیجیتالی انجام می‌شود. وجود صفحه‌نمایش، کارایی بالا، مجهز شدن به حسگر حساس به دمای محیط و کنترل سطح رطوبت فضا از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ترموستات دیجیتال هستند. در حقیقت می‌توان گفت که ترموستات‌های دیجیتال در مقایسه با مدل‌های آنالوگ از دقت و سرعت عمل بسیار بیشتری دارند.

نحوه تنظیم ترموستات فن کویل دیجیتال

برای تنظیم این مدل تنها کافی است با زدن کلید فن، قسمت فن و الکتروموتور دستگاه فن کویل را کنترل کنید. در این روش شما دمای دلخواه خود را انتخاب می‌کنید؛ سپس ترموستات با مقایسه این دما و دمای محیط، هوای اتاق را به دمای دلخواه شما می‌رساند. بعد از آن اتصال فن به شکلی کاملاً خودکار قطع خواهد شد. معمولاً بر روی نمایشگر ترموستات‌ یا بدنه آن، گزینه‌های گرمایش، سرمایش و خاموش قرار گرفته است که با کمک آنها می‌توان حالت سرمایش را برای خنک کردن و حالت گرمایش را برای گرم کردن استفاده کرد. گاهی، به خصوص اگر در منطق کوهستانی با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، ممکن است بر روی ترموستات تنظیمات حرارت اضطراری را به صورت EM ببینید. با دیدن این گزینه نگران نشوید، چراکه در واقع یک واحد اضافی است و برای زمان‌هایی در نظر گرفته شده که سیستم اصلی دچار مشکل و یا یخ‌زده شده باشد.

سخن پایانی

ثابت نگه داشتن دمای محیط و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را می‌توان از قابلیت‌های ترموستات فن کویل دانست که نیاز به انجام تنظیمات درست دارد. در این مقاله از رجا تاسیس شما را با نحوه تنظیم ترموستات فن کویل آشنا کرده و گفتیم که ترموستات‌های آنالوگ و دیجیتال را چگونه می‌توان تنظیم کرد. شما می‌توانید برای خرید انواع فن کویل و ترموستات مخصوص آن با ما در رجا تاسیس تماس بگیرید.

چگونه تنظیمات ترموستات را ریست کنیم؟

معمولاً یک دکمه تنظیم مجدد کوچک در جایی روی ترموستات وجود دارد که با فشردن آن به مدت ۵ ثانیه تمام اطلاعات دستگاه پاک می‌شود.

آیا برای تنظیم ترموستات فن کویل نیاز به نیروی متخصص است؟

خیر. شما می‌توانید این ترموستات را بر أساس راهنمای ارائه شده در دفترچه تنظیم کنید؛ اما می‌توانید برای اطمینان بیشتر، از یک متخصص کمک بگیرید.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490