چیلر بهتر است یا کولر گازی؟

با گرم شدن هوا، خیلی از افراد به دنبال انتخاب بهترین دستگاه برودتی برای خنک کردن فضای منزل خود هستند و این سوال برای آن‌ها پیش می‌آید که چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ در این مقاله از رجا تاسیس می‌خواهیم به بررسی تفاوت های چیلر و کولر گازی بپردازیم و بگوییم که کدام سیستم خنک کننده برای شما بهتر است.

شما میتوانید برای ثبت سفارش خرید انواع سیستم‌های حرارتی و برودتی از برندهای معتبر با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟

چیلر چیست؟

چیلر چیست؟

چیلر یکی از انواع دستگاه‌های برودتی است که معمولا برای فضا‌های بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرد و از آب به عنوان ماده خنک کننده استفاده می‌کند. در ساختار این دستگاه، از کمپرسورهای برقی برای جمع آوری هوای گرم و انتقال آن‌ها به مبدل حرارتی استفاده می‌شود. در این قسمت، آب موجود در دستگاه، گرمای هوا را جذب کرده و سپس هوای خنک را در محیط انتشار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه کارکرد این دستگاه، مقاله چیلر چیست را مطالعه کنید.

کولر گازی چیست؟

کولر گازی یکی دیگر از انواع دستگاه‌های برودتی است که معمولا در فضا‌های مسکونی و کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرد و سیال خنک کننده در آن، حالت گازی دارد. این گاز با استفاده از کمپرسور برقی فشرده شده و پس از انتقال به مبدل حرارتی، می‌تواند هوای خنک را در محیط انتشار دهد.

تفاوت کولر گازی و چیلر چیست؟

تفاوت کولر گازی و چیلر چیست؟

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که کولر گازی بهتر است یا چیلر؟ باید تفاوت‌های این دو را به صورت کامل بررسی کنیم. مهمترین تفاوت‌های کولر گازی و چیلر عبارتند از:

  • تفاوت ظرفیت کولر گازی و چیلر

اولین گام برای تشخیص این موضوع که چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ بررسی ظرفیت این دو و تناسب آن با محیط‌های مختلف است. به طور کلی چیلر به عنوان یک سیستم برودتی بسیار بزرگ با ظرفیت بالا شناخته می‌شود که می‌تواند در مکان‌های عمومی‌ مانند بیمارستان‌ها، مراکز خرید و مجتمع‌های آموزشی مورداستفاده قرار بگیرد. این سیستم به طور معمول بر روی پشت بام نصب شده و می‌تواند ورودی‌های لازم برای چند فن کویل در اتاق‌های مختلف را فراهم کند. اما کولر گازی معمولا ظرفیت کمی‌ دارد و تنها برای یک اتاق نهایتا 120 تا 150 متری قابل استفاده است. بنابراین خرید کولر گازی برای محیط‌های مسکونی و تجاری توصیه می‌شود.

  • تفاوت در کانال کشی و توزیع هوا

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم چیلر و کولر گازی، در توانایی توزیع هوای خنک توسط آن‌ها است. چیلر یا مینی چیلر را می‌توان به عنوان سیستم سرمایش مرکزی نصب کرد و از آن برای خنک کردن چندین واحد به صورت همزمان یا اتصال به چندین فن کویل استفاده کرد. به همین دلیل برای خوابگاه‌های دانشجویی یا ساختمان‌های چند طبقه مناسب است. اما کولر گازی امکان کانال کشی و توزیع هوا ندارد و تنها می‌تواند هوای خنک را در یک محیط بدون مانع انتشار دهد. برای اطلاع از قیمت چیلر بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

  • تفاوت چیلر و کولر گازی از نظر تنظیمات

کولر گازی‌های امروزی امکانات زیادی را برای تنظیم دما و رطوبت محیط در اختیار ما قرار می‌دهند؛ در نتیجه شما می‌توانید به راحتی دمای هوا را بر روی مقدار دلخواه تنظیم کنید. اما مشکل اینجا است که دمای هوا در همه قسمت‌ها یکسان بوده و امکان کم و زیاد کردن آن وجود ندارد. این در حالی است که شما می‌توانید به راحتی چیلر را با فن کویل وصل کرده و سپس با خرید ترموستات فن کویل، مشکل تنظیم هوا در قسمت‌های مختلف را از بین ببرید. همچنین چیلر امکان تنظیم رطوبت در قسمت‌های مختلف و کنترل دقیق آن را برای شما فراهم می‌کند.

  • تفاوت کولر گازی و چیلر از نظر قیمت و هزینه‌های نصب

به طور معمول قیمت کولر گازی در مقایسه با چیلر کمتر است؛ زیرا ظرفیت پایین‌تری دارد و امکانات جانبی موردنیاز آن هم کمتر است. همچنین هزینه نصب کولر گازی هم در مقایسه با چیلر پایینتر است؛ زیرا نیاز به لوله کشی ساده تری داشته و کانال کشی هم احتیاج ندارد. این در حالی است که با خرید چیلر، شما نیاز به خرید فن کویل برای توزیع هوا در محیط دارید و نمی‌توانید به صورت مستقیم آن را کانال کشی کنید. برای اطلاع از قیمت فن کویل در انواع مختلف بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

  • تفاوت نگهداری کولر گازی و چیلر

در این مورد باید بگوییم که هم چیلر و هم کولر گازی نیاز به سرویس دوره ای و نگهداری منظم دارند؛ اما هزینه نگهداری کولر گازی نسبت به چیلر کمتر است. زیرا تجهیزات جانبی کمتر و پنل‌های کوچکتری دارد. همچنین تجهیزات چیلر در سرتاسر ساختمان‌های بزرگ پخش می‌شوند و همین موضوع، می‌تواند زمان و هزینه نگهداری آن‌ها را بالا ببرد.

  • تفاوت قدرت فیلتراسیون کولر گازی و چیلر

اگر به دنبال ایجاد هوای تمیز در محیط هستید و می‌خواهید بدانید که کولر گازی بهتر است یا چیلر؟ باید بدانید که از این نظر، هر دو عملکرد خوبی دارند. زیرا فیلترهای مختلفی در ساختار آن‌ها نصب شده است که می‌توانند به خوبی هوای ورودی را فیلتر کرده و مانع از ورود آلودگی‌ها به محیط شوند. البته با توجه به اینکه شما می‌توانید فن کویل دلخواه را به چیلر متصل کنید، امکان نصب فیلترهای مختلف برای شما وجود دارد و فیلتراسیون با کیفیت بالاتری انجام می‌شود.

  • تفاوت کولر گازی و چیلر از نظر میزان انرژی مصرفی

چیلرها هم می‌توانند از برق برای تامین انرژی خود استفاده کنند و هم از سوخت‌های فسیلی بهره بگیرند؛ اما کولرهای گازی صرفا بر اساس برق کار می‌کنند. از این نظر می‌توان گفت که مصرف برق کولر گازی بسیار کمتر است؛ زیرا تنها در یک اتاق نصب می‌شود و ظرفیت کمتری دارد. اما چیلر برای توزیع هوا در کل ساختمان و اتاق‌ها، باید هوای بیشتری را وارد کمپرسور کند و به این ترتیب برق بیشتری برای انتقال حرارت مصرف خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت کولر گازی و چیلر پرداخته و ویژگی‌های هریک را بررسی کردیم. همچنین تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که برای مکان‌های مختلف، کولر گازی بهتر است یا چیلر؟ شما می‌توانید بر اساس نیاز خود، انواع دستگاه‌های برودتی یا فن کویل را از ما در رجا تاسیس خریداری کرده و گارانتی معتبر دریافت کنید.

سوالات متداول

برای واحدهای مسکونی چیلر بهتر است یا کولر گازی؟

در صورتی که خانه شما متراژ کمی‌ دارد، استفاده از کولر گازی توصیه می‌شود؛ اما برای واحدهای بزرگ با تعداد اتاق زیاد، استفاده از چیلر مناسب‌تر است.

آیا محدودیتی برای استفاده از چیلر یا کولر گازی در محیط‌های مختلف وجود دارد؟

بله. شما باید در زمان انتخاب میان این دو گزینه، به این موضوع دقت کنید که فضای کافی برای نصب، کانال کشی و لوله کشی وجود داشته باشد تا بتوانند با حداکثر بازدهی کار کنند.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490