تفاوت فن کویل و کولر گازی

یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر ساختمانی، استفاده از سیستم تهویه مطبوع است که در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. با انتخاب دستگاه تهویه مناسب هوای محیط منزل یا محیط کار شما سرد، گرم یا تمیز خواهد شد. با توجه به تقاضای بالای بازار در مورد این سری محصولات، انواع مختلفی از آن‌ها تولید شده که هر کدام عملکرد و توان مخصوص به خود را دارند. دو مورد از محبوب‌ترین آن‌ها فن کویل و کولرگازی هستند که در ادامه به تفاوت‌های این دو خواهیم پرداخت.قبل از مرور تفاوت‌های میان فن‌کویل و کولرگازی بهتر است با عملکرد هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه آشنا شویم.

نحوه عملکرد کولر گازی یا اسپیلیت به همراه مزایا و معایب کولر گازی یا اسپیلیت

نحوه‌ی عملکرد کولرگازی

کولرگازی که با نام اسپلیت هم شناخته می‌شود، از دو قسمت مختلف تشکیل شده است. یک قسمت در خارج ساختمان ( مانند پشت‌بام یا بالکن ) و یک قسمت آن در داخل ساختمان تعبیه می‌گردد. اتصال این دو قسمت اسپلیت توسط لوله‌های مسی و کابل صورت گرفته و نیروی لازم جهت روشن شدن دستگاه به وسیله برق تامین خواهد شد. با روشن کردن کولرگازی، کندانسور هوا را به مایع تبدیل کرده و مایع تولید شده به وسیله‌ی لوله‌های مسی به قسمت داخلی منتقل خواهد شد.

یونیت داخلی از صفحات فلزی مختلفی تشکیل شده که مایع تولید شده از بین این صفحات گذر می‌کند. وقتی هوا به داخل این یونیت کشیده می‌شود، بین صفحات حرکت کرده و سرد می‌شود. هوا از طریق دریچه‌های روی دستگاه، وارد محیط اتاق شده و باعث خنک‌تر شدن هوا خواهد شد.

مزایا کولرگازی

  • تصفیه هوا
  • خنک‌سازی محیط حتی در مناطق بسیار گرم
  • کنترل از راه دور
  • مناسب برای استفاده از محیط‌های کوچک
  • سیستم سرمایش قوی

معایب کولرگازی

  • مصرف برق بالا
  • هزینه بالا برای استفاده از مکان‌های بزرگ

نحوه عملکرد فن کویل به همراه مزایا و معایب فن کویل

نحوه‌ی عملکرد فن‌کویل

فن‌کویل از چند قسمت تشکیل شده‌ که در نقاط مختلف ساختمان قرار می‌گیرند. یک دستگاه مانند چیلر یا مینی‌چیلر به عنوان قسمت مرکزی فن‌کویل در نظر گرفته می‌شود ، که تمام لوله‌ها به آن متصل خواهند شد و عمل خنک‌سازی به کمک آن‌ها صورت می‌گیرد. چنانچه از فن‌کویل برای گرم کردن محیط استفاده شود، از منبع تغذیه‌ای دیگری مانند پکیج بهره می‌برد. به دلیل نوع کارکرد فن‌کویل معمولا برای مکان‌های بزرگ‌تر گزینه‌ی خوبی به‌نظر می‌رسد. فن‌کویل‌ها هم در انواع مختلفی مانند دیواری، زمینی، سقفی و کانالی ارائه می‌شوند که از لحاظ ظرفیت هوادهی، توانایی و ظاهر با هم تفاوت دارند.

برای مشاهده انواع فن کویل که در بالا به آن‌ها اشاره شد به صفحه خرید فن کویل مراجعه فرمایید.

مزایا فن‌کویل

  • مناسب برای استفاده در ساختمان‌های بزرگ به دلیل چند قسمتی بودن کویل‌ها
  • بدون نیاز به کانال کشی
  • ورود اکسیژن بیشتر به اتاق
  • سیستم گرمایش قوی

معایب فن‌کویل

  • نیاز به مراقبت‌های ویژه
  • نامناسب برای استفاده در مناطق بسیار گرم

برای اطلاعات دقیق‌تر از این مزایا و معایب می‌توانید به مقاله مزایا و معایب فن کویل مراجعه فرمایید.

5 تفاوت کلی فن کویل و اسپیلیت یاکولر گازی

تفاوت میزان توان گرمایشی و سرمایش فن کویل با کولر گازی

کولرگازی از طریق متراکم کردن هوا و فن‌کویل از طریق انتقال دمای آب، دما هوای محیط را تغییر می‌دهند. به دلیل اینکه در کولرگازی از هوای متراکم استفاده می‌شود، هوای خنک را با قدرت بیشتری تولید کرده و به همین دلیل توان سرمایشی بیشتری دارد. کولرگازی باعث گرم‌شدن محیط هم خواهد شد اما عملکرد آن‌ها در سیستم‌های سرمایشی بهتر است. از سوی دیگر کولرگازی از برق زیادی استفاده می‌کند و هزینه‌بر هستند؛ به همین دلیل اغلب مردم برای گرم کردن هوا به دنبال تهیه دستگاه دیگری هستند.

فن‌کویل‌ها از لحاظ گرمایشی عملکرد بهتری نسبت به کولرگازی از خود نشان می‌دهند اما در مناطق گرمسیر که هوا بسیار گرم و طاقت فرسا است، برای خنک‌سازی محیط گزینه‌ی مطلوبی به شمار نمی‌روند. به طور کلی کولرهای گازی سیستم سرمایش بسیار قوی و فن‌کویل‌ها سیستم گرمایشی ایده‌آلی هستند.

تفاوت مصرف برق کول گازی  فن کویل

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین کولرگازی و فن‌کویل در میزان مصرف برق است. قسمت داخلی و قسمت خارجی کولرگازی به وسیله‌ی برق کار می‌کند و از همین رو برق زیادی را مصرف می‌کنند. فن‌کویل انرژی مورد نیاز در قسمت داخلی را به وسیله‌ی برق و انرژی مورد نیاز چیلر را از انرژی‌های دیگر تامین می‌کند. با توجه به بالا رفتن قیمت برق مصرفی، فن‌کویل‌ها گزینه‌ی مقرون به صرفه‌تری در این مورد خواهند بود.

تفاوت تهویه مطبوع فن کویل و اسپیلیت

اسپلیت هوای داخلی اتاق را گرفته و با گردش مناسب، باعث خنک شدن محیط می‌گردد. با علم بر این موضوع، کولرگازی هوای تازه‌ای را به اتاق منتقل نخواهد کرد و دائما از هوای داخل استفاده می‌کند. از سوی دیگر فن‌کویل‌ها کاملا مخالف این رفتار دارند و از هوای بیرون بهره می‌برند.

در فن‌کویل یک فن قوی تعبیه شده که هوای تازه را به درون دستگاه می‌کشد. فن‌کویل‌ها با استفاده از هوای تازه محیط بیرون، اکسیژن بیشتری را به محیط هدیه می‌دهند و از همین رو، هوا مطبوع تر خواهد شد.

تفاوت هزینه اولیه خرید خرید فن کویل و کولر گازی

هزینه‌ی خرید چیلر مرکزی فن کویل در مقایسه با کولرگازی تفاوت زیادی با هم ندارند و معمولا ‌فن‌کویل‌ها کم‌هزینه‌تر خواهند بود. کولرگازی برای مناطق گرم کاربرد بهتری از خود نشان می‌دهد و باعث می‌شود هوای داخلی به سرعت خنک شود. از سمت دیگر فن‌کویل ها در گرم کردن محیط موفق تر عمل می‌کنند. کولرگازی در یونیت داخلی و یونیت خارجی خود از انرژی برق استفاده می‌کند، در صورتی که فن‌کویل در قسمت بیرون خود از گاز یا هر منبع انرژی دیگری بهره می‌برد.

با توجه به این نکات کولرگازی پس از خرید هم هزینه‌ی برق قابل توجهی را با خود به همراه خواهد داشت. قسمت داخلی فن‌کویل‌ها در بخش‌های مختلفی از ساختمان تعبیه شده و برای محیط‌های بزرگ گزینه‌ای مناسبی است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، متوجه خواهید شد که قیمت نهایی این دو تفاوت زیادی با هم نخواهد داشت و معمولا فن‌کویل‌ها ارزان‌تر خواهند بود. بهتر است برای انتخاب به نوع کارکرد آن‌ها و نیاز ساختمان خود توجه داشته باشید.

تفاوت در آسودگی و پیچیدگی نصب فن کویل با اسپیلیت

در ساختمانی که فضاهای زیادی قرار دارد، نصب دو یا سه کولرگازی پاسخ‌گوی نیاز شما نخواهد بود. در نظر داشته باشید تمام اسپلیت‌ها از یک قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده، چنانچه تصمیم بگیرید برای قسمت‌های مختلف یک کارگاه یا ساختمان از آن استفاده کنید، باید هر بار کل پکیج کولر ( شامل یونیت داخلی و خارجی ) را خریداری کنید. علاوه بر بحث هزینه، نصب یونیت خارجی فضای زیادی از ساختمان را اشغال می‌کند و باعث می‌شود جلو‌ه‌ی ساختمان شما چشم‌نواز نباشد.

از سمت دیگر اختصاص فضای زیاد به یونیت خارجی کولرگازی ممکن است طراحی ساختمان شما را با مشکل روبه‌رو کند. فن‌کویل در انواع مختلفی عرضه می‌گردد و به همین دلیل می‌توان بسته به کاربری ساختمان از هر کدام از آن‌ها استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب ظرفیت فن کویل می‌توانید به مقاله محاسبه ظرفیت فن کویل مراجعه فرمایید. سرویس فن‌کویل‌ها راحت‌تر از کولرگازی انجام می‌پذیرد. فن‌کویل‌ها نیازی به کانال کشی ندارند و دردسر نصب کمتری را به همراه دارند.

5 تفاوت فن کویل با کولر گازی یا اسپیلیت

با توجه به نکات ذکر شده، فن‌کویل و کولرگازی بسته به نیاز شما می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آلی به شمار روند. کولرگازی به وسیله‌ی گاز فریون و فن‌کویل به وسیله‌ی آب عمل سرمایش و گرمایش را انجام می‌دهند. اگر در منطقه‌ای گرم‌سیر با درجه حرارت بالا زندگی می‌کنید، کولرگازی می‌تواند استفاده مفیدتری برای شما داشته باشد و اگر سیستم گرمایش قوی اهمیت ویژه‌ای نزد شما دارد، فن‌کویل مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد.

کولرهای گازی هوای داخلی ساختمان را به گردش در می‌آورند و فن‌کویل‌ها از هوای بیرونی استفاده خواهند کرد،  پس چنان‌چه به اکسیژن داخل محیط اهمیت ویژه ای می‌دهید فن‌کویل انتخاب بهتری برای شما به شمار می‌رود. در صورت نیاز به خرید و یا مشاهده لیست محصولات در اصفهان به صفحه “فن کویل در اصفهان” مراجعه فرمایید.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490