محاسبه ظرفیت فن کویل

در این مقاله از سایت رجا تاسیس با عنوان محاسبه روش‌های تعیین ظرفیت لازم برای فن کویل، ابتدا توضیحی مختصر در مورد چیستی فن کویل داده ایم و در ادامه دو روش دقیق و تخمینی را برای محاسبه فن کویل بیان کرده‌ایم. دو روش برای محاسبه ظرفیت فن کویل وجود دارد: روش دقیق و روش تخمینی. روش دقیق محاسبه ظرفیت فن کویل در حین سادگی کمی زمان‌بر است. به همین دلیل بسیاری از افراد روش تخمینی را ترجیح می‌دهند. در هر دو روش به محاسبه بار برودتی نیاز است. البته، بار برودتی در روش تخمینی به صورت تقریبی محاسبه می‌شود.

با توجه به اهمیت محاسبه ظرفیت فن کویل و همچنین پیچیدگی‌های مربوط به آن، توصیه می‌شود که مهندسین متخصص در زمینه طراحی و محاسبه این محاسبات را انجام دهند. برای اطلاعات دقیق‌تر ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

انواع محاسبه ظرفیت فن کویل برای محیط

فن کویل دستگاهی است که در سیستم تهویه مطبوع برای سرمایش یا گرمایش به‌کار می‌رود. از این دستگاه در مکان‌های مختلفی از جمله ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شود. فن کویل‌ها به دلیل استفاده آسان، عدم نیاز به کانال‌کشی اضافی، فضای اشغال شده کم و تنظیم دمای هر اتاق به صورت مجزا مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب فن‌کویل مناسب برای یک مکان، ظرفیت فن کویل است. در این مقاله، ابتدا آشنایی مختصری با فن کویل و انواع آن پیدا می‌کنیم و سپس نحوه‌ی محاسبه ظرفیت فن کویل توضیح داده می‌شود. ظرفیت فن کویل معمولاً به دو روش دقیق و تخمینی قابل محاسبه است.

آشنایی مختصر با فن کویل و انواع آن

فن کویل (FCU) شامل یک فن است که هوا را در یک محیط بسته به داخل واحد می‌کشد و سپس آن را به داخل سیم‌پیچ (کویل) خنک‌کننده یا گرم‌کننده می‌دمد. FCU‌ها دارای یک کویل آب سرد و یک کویل آب گرم هستند. آب سرد از چیلر واقع در واحد مرکزی و آب گرم از بولر تامین می‌شود. در نهایت، هوای خارج شده از فن کویل یا سردتر یا گرم‌تر از قبل است. البته باید بیان کرد که فن کویل‌ها نیز مانند سایر تجهیزات و تاسیسات ساختمانی دارای مزایا و معایبی هستند که پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه کامل مزایا و معایب آن به مقاله مزایا و معایب فن کویل مراجعه فرمایید.

از فن کویل‌ها در برخی از ساختمان‌های اداری، ساختمان آپارتمانی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید و به طور کلی در فضاهای کوچک بدون تهویه مناسب استفاده می‌شوند. با این وجود، فن کویل‌ها در ساختمان‌های بزرگ در کنار سایر سیستم‌های تهویه مطبوع از قبیل سیستم‌های HVAC به‌کار می‌روند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به صفحه “فن کویل”  مراجعه فرمایید.

انواع فن کویل و تاثیر در محاسبه ظرفیت آن

● فن کویل زمینی
● فن کویل سقفی (کابینت‌دار و بدون کابینت)
● فن کویل کانالی (توکار، روکار و روکار ایستاده)
از سوی دیگر، فن کویل‌ها با توجه به شیوه نصب نیز به دو دسته توکار و روکار تقسیم می‌شوند.

چرا باید ظرفیت فن کویل موردنیاز خود را اندازه‌گیری کنیم؟

همانطور که گفته شد، ظرفیت فن کویل نقش بسیار مهمی در انتخاب آن با توجه به فضای مورد نظر دارد. به عبارت دیگر، انتخاب فن کویلی با ظرفیت کمتر از مقدار مورد نظر هیچ گونه فایده‌ای نخواهد داشت و فن کویل نمی‌تواند دمای محیط را به نقطه مطبوع برساند. از سوی دیگر، اگر فن کویلی با ظرفیت بیشتر از حد نیاز برای یک محیط انتخاب شود، مصرف‌کننده صرفاً متحمل هزینه زیادی شده است. همچنین، فن کویل بزرگ، فضای بیشتری از محیط را نیز اشغال می‌کند. به همین دلیل است که محاسبه ظرفیت فن کویل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
محاسبه ظرفیت فن کویل در حین سادگی بسیار زمان‌بر است. در این محاسبه، پارامترهایی از قبیل ارتفاع از سطح دریا، دمای هوای ورودی، دمای هوای خروجی، دمای آب ورودی، دمای آب خروجی، رطوبت نسبی محیط و غیره تاثیرگذار هستند. در ادامه، دو روش دقیق و تخمینی برای اندازه‌گیری ظرفیت فن کویل توضیح داده می‌شود.

روش دقیق محاسبه ظرفیت فن کویل

روش دقیق محاسبه ظرفیت فن کویل

در روش دقیق محاسبه ظرفیت فن کویل، ابتدا بار برودتی محاسبه می‌شود. محاسبه بار برودتی خود یک مبحث بسیار گسترده است که باید در مقاله جداگانه‌ای به آن پرداخته شود. بار برودتی معمولاً بر اساس دو واحد اندازه‌گیری وات یا BTU بر ساعت بیان می‌شود. به کمک رابطه‌ی زیر می‌توان این دو واحد را به هم تبدیل کرد:
KW=3412.14 BTU/hr
به طور معمول، بار برودتی توسط مهندسین مشاور و پیمانکاران محاسبه دقیق می‌شود.
با فرض داشتن بار برودتی می‌توان ظرفیت فن کویل از فرمول زیر به دست آورد:
Q=m.C.⧍T
در این رابطه:
● Q بار برودتی بر حسب BTU در دقیقه است؛
● M دبی جریان هوا یا ظرفیت هوادهی فن کویل بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (cfm) است؛
● C گرمای ویژه هوا در فشار ثابت است
● T⧍ اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی بر حسب درجه فارنهایت است.
در نتیجه، مقدار cfm با توجه به فرمول فوق به صورت زیر قابل محاسبه خواهد بود:
M (cfm) = Q/(C.⧍T)
در این فرمول، مقدار C برابر با 0/018 فرض می‌شود. T⧍ نیز بسته به دمای و جغرافیای منطقه متغیر است.

تخمین محاسبه ظرفیت فن کویل

روش تخمینی محاسبه ظرفیت فن کویل به چه صورتی است؟

روش دوم برای محاسبه ظرفیت فن کویل، روش تخمینی است. در این روش نیز به بار برودتی نیاز است اما چون تمام روند محاسبه به صورت تخمینی و سرانگشتی انجام می‌شود، پس نیازی به محاسبه دقیق بار برودتی نیست. بار برودتی را می‌توان به صورت تقریبی از رابطه‌ی زیر به دست آورد:
(25 یا 30)/ A=بار برودتی
در این رابطه:
● A مساحت فضای مدنظر بر حسب متر مربع است؛
مخرج را با توجه به گرمسیر یا سردسیر بودن منطقه، عددی بین 25 تا 30 انتخاب می‌کنیم. هر چه منطقه گرمسیرتر باشد، عدد مخرج باید کوچک‌تر انتخاب شود. برای تبدیل واحد بار برودتی می‌توان از رابطه‌ای که در بالا بدان اشاره شد، استفاده کرد.
با محاسبه بار برودتی، اکنون می‌توان به سادگی با تقسیم بار برودتی (بر حسب BTU بر ساعت) بر عدد 26، ظرفیت فن کویل را به صورت تخمینی به دست آورد. لازم به ذکر است که ضریب 26 نیز می‌تواند بین 25 تا 30 تغییر کند. در صورتی که در اصفهان مستقر هستید و نیاز به خرید، مشاوره و یا استعلام قیمت فن کویل دارید به صفحه ” فن کویل در اصفهان ” بپردازید.

واحد اندازه گیری ظرفیت فن کویل

در زمان محاسبه ظرفیت فن کویل باید بدانید که بار حرارتی و بار برودتی این وسیله دارای واحد‌های اندازه گیری متفاوتی هستند که در ادامه درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد:

  • واحد اندازه گیری بار حرارتی فن کویل

بار حرارتی با واحد CFM یا Cubic Feet per Minute سنجیده می‌شود؛ به این معنا که در هر دقیقه چه میزان هوا توسط این دستگاه جابجا می‌شود. اگر بخواهید این واحد اندازه گیری را به متریک تبدیل کنید، نیاز است که عدد به دست آمده را در 35.31 ضرب کنید تا فوت مکعب تبدیل به مترمکعب شود. نکته مهم اینجا است که در زمان محاسبه کردن ظرفیت انواع فن کویل نیاز است که عدد به دست آمده را به عدد بالاتر گرد کنید؛ یعنی اگر در این محاسبه، ظرفیت را 356 cfm به دست آرودید، باید فن کویلی با ظرفیت 400 cfm خریداری کنید. جدول زیر نشان می‌دهد که فضا‌هایی با متراژ مختلف، نیاز به چه فن کویلی خواهند داشت:

ظرفیت فن کویل (CFM) حداکثر زیربنای فضا (مترمربع)
200 12
300 13 تا 20
400 21 تا 28
600 29 تا 40
800 41 تا 56
1000 57 تا 70
1200 71 تا 80
  • واحد اندازه گیری بار برودتی فن کویل

بار برودتی فن کویل با واحد اندازه گیری BTU اندازه گیری می‌شود که یکای گرمایی بریتانیا نام دارد و مخفف British Thermal Unit است. هر BTU برابر 1055 ژول است و به صورت مقدار گرمایی که باید از یک پوند آب گرفته شود تا دمای آن یک درجه سانتی گراد کاهش پیدا کند، تعریف خواهد شد.

نرم افزار محاسبه ظرفیت فن کویل

باید بدانید که در زمان محاسبه کردن ظرفیت فن کویل نیاز است که عوامل مختلفی مانند نیاز‌های سرمایشی و گرمایشی، محل نصب، قدرت موتور، رطوبت نسبی محیط، دمای آب ورودی و خروجی و … را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید هیچ یک از این موارد را فراموش نکنید، می‌توانید به سراغ نرم افزار coils بروید که علاوه بر فن کویل، برای محاسبه ظرفیت انواع چیلر‌های صنعتی و واحد‌های هواساز کارایی داشته و با استفاده از داده‌های تجربی، می‌تواند عدد دقیقی را به شما بدهد.

مشاوره تخصصی در محاسبه ظرفیت فن کویل با رجا تاسیس

فن کویل از جمله پرکاربردترین سیستم‌های تهویه مطبوع است که به دلیل مزایای بی‌شماری که دارد، در مکان‌های مختلفی از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور انتخاب درست فن کویل برای یک محل باید ظرفیت آن به درستی محاسبه شود. ظرفیت فن کویل بر اساس میزان هوادهی و با واحد cfm سنجیده می‌شود.
فروشگاه رجا تاسیس در سال 1395 تاسیس و آغاز به فعالیت کرد. این فروشگاه در زمینه عرضه و فروش سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی فعالیت می‌کند. در این فروشگاه، تجهیزاتی از قبیل خرید پکیج دیواری و زمینی، رادیاتور، فن کویل، حوله خشک‌کن، چیلر، مینی چیلر و اسپیلت با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند.

چه عواملی باید در محاسبه ظرفیت فن کویل در نظر گرفته شوند؟

دمای ورودی و خروجی، می‌زان رطوبت محیط، متراژ فضا، محل نصب، جنس دیوار‌ها و پنجره‌ها و دمای آب ورودی از مهمترین عوامل اثرگذار بر روی فرایند محاسبه ظرفیت فن کویل هستند.

محاسبات ظرفیت فن کویل در حالت سرمایش انجام می‌شود یا گرمایش؟

محاسبه ظرفیت فن کویل حتما باید در حالت سرمایش انجام شده و بار برودتی از حرارتی بیشتر باشد؛ زیرا دستگاهی که بتواند در تابستان به خوبی فضا را خنک کند، برای زمستان هم مناسب خواهد بود.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490