تفاوت چیلر و داکت اسپلیت

تهیه یک سیستم تهویه مناسب همیشه یکی از دغدغه‌های کارفرمایان و مهندسان به هنگام ساخت سازه‌هایی مثل هتل‌ها، بیمارستان‌ها، آپارتمان‌های مسکونی و… است. چیلرها و داکت اسپلیت دو نوع از این سیستم‌های تهویه هستند که باید با توجه به ساختمان موردنظر، یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. در اینجا دانستن فرق بین چیلر و داکت اسپلیت به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید؛ اما آیا از این تفاوت‌ها اطلاعی دارید؟ با ما در این مقاله از رجا تاسیس همراه باشید تا تعدادی از این تفاوت‌ها را بررسی کنیم.

بررسی تفاوت چیلر و داکت اسپلیت

چیلر چیست؟

چیلر چیست؟

چیلر نام دستگاهی است که برای تهویه مطبوع و خنک‌سازی فضا در ساختمان‌های بزرگ از طریق نصب بر روی پشت‌بام‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. سیستم مرکزی این دستگاه به این صورت است که آب سرد یا آب داغ توسط لوله‌های داخلی ساختمان وارد فن‌ها شده و سپس با عبور دادن هوا از روی آب، هوای خنک به داخل ساختمان جریان پیدا می‌کند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت چیلر در انواع مختلف تراکمی و جذبی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپیلیت چیست؟

داکت اسپلیت در واقع نوعی سیستم گرمایشی و سرمایشی پیشرفته است که از آن در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری امروزی استفاده می‌شود. این دستگاه دارای دو قسمت، یونیت خارجی و یونیت داخلی یا هواساز مرکزی است. این دو بخش داکت اسپلیت به وسیله لوله‌هایی مسی به یکدیگر وصل شده‌اند و درون آنها به جای آب، ماده سردکننده جریان دارد.

تفاوت های چیلر و داکت اسپلیت

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید چیلر برای شما بهتر است یا داکت اسپلیت، باید تفاوت‌های میان این دو را بشناسید. در ادامه به بررسی تفاوت چیلر و داکت اسپلیت از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

1- روش تنظیم دما

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت به لحاظ روش تنظیم دما

اولین فرق بین چیلر با داکت اسپیلت در روش تنظیم دمای این دو دستگاه است. در سیستم چیلر با وجود یک ترموستات و تنظیم دمای فرمان عملکرد فن کویل، می‌توان دمای هر فضایی را به عدد دلخواه خود تغییر داد. اما در دستگاه داکت اسپلیت به خاطر استفاده همه دستگاه‌های داخلی از یک یونیت خارجی مشترک، تنظیم دمای هر اتاق بدون نصب موتور دمپر هوا در کانال هوادهی آن به سادگی امکان‌پذیر نیست. در صورتی که از چیلر استفاده می‌کنید، می‌توانید برای خرید فن کویل بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

2- تفاوت فیلتراسیون داکت اسپلیت با چیلر

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت از نظر فیلتراسیون

قابلیتی که باید در همه سیستم‌های تهویه مطبوع وجود داشته باشد، فیلتراسیون هوا است که توسط فیلترهای تعبیه شده در دستگاه‌ها انجام می‌شود. داکت اسپلیت‌ها واحدهای داخلی کوچک‌تری دارند که در زیر سقف‌های کاذب نصب می‌شوند؛ به همین علت هر نوع فیلتری می‌تواند در آنها قرار بگیرد. اما در سیستم چیلرها فیلترهای حرفه‌ای‌تری برای فیلتر و تصفیه هوا نصب شده که در مقایسه با دستگاه‌های دیگر تخصصی‌تر عمل می‌کنند.

3- تفاوت ساختار چیلر با داکت اسپلیت

تفاوت ساختار چیلر با داکت اسپلیت

تفاوت اصلی میان چیلر و داکت اسپلیت را باید در ساختار این دو دستگاه جست‌وجو کرد. داکت اسپلیت‌ها هم کار سرمایشی و هم کار گرمایشی را انجام می‌دهند. سیستم آنها از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده که بخش خارجی شامل بخش‌های کمپرسور، کندانسور، شیر منبسط‌کننده و یک موتور و بخش داخلی دارای یک اواپراتور است. کندانسور از طریق سیستم کانال‌کشی با یونیت داخلی ارتباط برقرار کرده و سرمایش هوا به کمک ماده سردکننده انجام می‌شود.

این در حالی است که در چیلرها این خنک‌سازی به دو صورت انجام خواهد شد. در چیلرهای تراکمی، کمپرسور وظیفه خنک سازی آب را بر عهده دارد و چرخه تبرید از آن شروع می‌شود. این چیلرها با برق کار می‌کنند و برای فضاهای وسیع مناسب هستند. اما چیلرهای جذبی دارای یک ابزوربر یا جذب کننده بوده و با استفاده از سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند. برای اطلاع از تفاوت چیلر تراکمی و جذبی می‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

4- مقایسه داکت اسپلیت و چیلر از نظر برق مصرفی

مقایسه داکت اسپلیت و چیلر از نظر برق مصرفی

با وجود اینکه هنگام استفاده از داکت اسپیلت هر واحد از نظر مصرف برق مستقل عمل می‌کند؛ اما باید توجه داشته که قطعه کمپرسور در چیلر مهم‌ترین جزء مصرف‌کننده برق در این سیستم به شمار می‌رود که اغلب در حالت فول لوود بازدهی ندارد. به همین علت برای محاسبه هزینه‌های مصرف برق، سیستم چیلر مرکزی کل ساختمان بر تعداد واحدها تقسیم خواهد شد. با در نظر گرفتن این موضوع، مصرف برق یک چیلر مرکزی حدود 30 درصد از مجموع هزینه مصرف برق تمامی داکت اسپلیت‌های نصب شده برای ساختمان کمتر خواهد شد. برای آشنایی با نحوه محاسبه هزینه مصرف برق چیلر می‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

5- سطح صدای تولیدشده

با توجه به این موضوع که داکت اسپلیت‌ها به منظور تهویه هوا از یک سیستم با فن بزرگ‌تری نسبت به چیلرها استفاده می‌کنند، می‌توان گفت که این دستگاه‌ها صدای بیشتری نسبت به چیلر دارند.

6- تفاوت ظرفیت و توان چیلر و داکت اسپلیت

تفاوت ظرفیت و توان چیلر و داکت اسپلیت

دستگاه‌های چیلر معمولاً با ظرفیت ۱۰ تن الی ۱۰۰۰ تن از نظر قدرت و بازدهی در جایگاه بالاتری نسبت به داکت اسپلیت‌ها با حداکثر ظرفیت هوادهی ۵ تن قرار دارند.

7- فرق نوع نصب چیلر و داکت اسپلیت

برای توضیح تفاوت و داکت اسپلیت در نوع و نحوه نصب می‌توان گفت که دستگاه داکت اسپلیت، یک سیستم کانال‌کشی در سقف کاذب نیاز دارد؛ در حالی که چیلرها به چنین سیستمی احتیاج پیدا نکرده و از سیستم لوله‌کشی خود ساختمان استفاده می‌کنند.

8- تفاوت چیلر و داکت اسپلیت از نظر قیمت

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت از نظر قیمت

یک فرق بین چیلر با داکت اسپیلت در هزینه‌ای است که باید برای داشتن هر کدام از این دستگاه‌ها بپردازیم. از لحاظ قیمت خرید، هزینه دستگاه داکت اسپلیت کمتر است. اما چون برای نصب آن به عواملی مانند کانال‌کشی و لوله‌های مسی احتیاج است، می‌توان گفت که در نهایت هزینه نصب و راه‌اندازی داکت اسپلیت با هزینه نصب و راه‌اندازی یک چیلر تقریباً به یک اندازه خواهد بود. توجه داشته باشید که برای ساختمان‌هایی با واحدهای متعدد، به خاطر این که ظرفیت‌های داکت اسپلیت‌ها محدود است، باید از چند دستگاه داکت اسپلیت استفاده کرد و در نتیجه هزینه آنها زیاد می‌شود؛ بنابراین در چنین مواقعی دستگاه چیلر کاربردی‌تر است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی تفاوت چیلر و داکت اسپلیت پرداختیم و گفتیم که هریک برای چه کاربردهایی مناسب هستند. اما عوامل زیادی مانند هزینه اولیه، کاربری فضا، شرایط آب و هوایی، فضای نصب، میزان برق تأمین شده برای ساختمان و … در انتخاب شما برای خرید این دو دستگاه مؤثر است. ما در رجا تاسیس انواع سیستم‌های تهویه مطبوع را از بهترین برندها به شما ارائه داده و این محصولات را به سرتاسر ایران ارسال می‌کنیم. برای اطلاع از قیمت یا خرید أنواع سیستم سرمایشی و گرمایشی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

تفاوت طول عمر یک داکت اسپیلت با چیلر چقدر است؟

یک داکت اسپلیت معمولا 15 تا 20 سال عمر می‌کند؛ اما اگر سرویس چیلر را به موقع انجام دهید، می‌توانید حتی تا 50 سال هم از آن استفاده کنید.

داکت اسپیلت انرژی بیشتری مصرف می‌کند یا چیلر؟

با توجه به توضیحات ذکرشده در مقاله مصرف انرژی داکت اسپلیت بیشتر از چیلر است.

سایر مقالات

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490