علت عدم سرمایش و گرمایش فن کویل

فن کویل یکی از پرکاربردترین محصولات برای ایجاد گرمایش و سرمایش در ساختمان‌های تجاری، مسکونی، آموزشی و صنعتی است. این محصول از تعدادی کویل تشکیل شده است که با توجه به دمای آبی که در درون آن‌ها جریان دارد؛ می‌توانند دمای هوای اطراف را کاهش یا افزایش دهند. در نهایت این هوا از روی فیلتر عبور کرده و وارد اتاق می‌شود. با این حال گاهی اوقات عواملی باعث ایجاد اختلال در این فرایند می‌شوند و در نهایت منجر به گرم نکردن یا سرد نکردن فن کویل خواهند شد. در این مقاله از رجا تاسیس می‌خواهیم علت‌های این موضوع و روش‌های برطرف کردن آن را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین شما می توانید با مراجعه به صفحه لیست قیمت فن کویل را مشاهده نمایید.

دلیل و علت عدم گرم و سرد کردن فن کویل

طرز کار فن کویل

برای اینکه بدانیم چرا فن کویل نمی‌تواند هوای خنک یا گرم را تولید کند؛ باید ابتدا با نحوه کار این سیستم آشنا شویم. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی را در این باره به دست آورید؛ پیشنهاد می‎‌دهیم که مقاله نحوه کار و عملکرد فن کویل را در بلاگ ما مطالعه کنید. این محصول دارای یک شیر برقی است که در مسیر ورودی کویل‌ها قرار گرفته است و جریان آب گرم یا سرد ورودی به آن‌ها را کنترل می‌کند. در فصل تابستان، دمای آب ورودی به این قسمت با استفاده از فن کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که لوله‌های مسی و فین‌های آلومینیومی خنک شوند. در نتیجه هوای اطراف آن‌ها هم خنک خواهد شد و به این ترتیب دمای کلی محیط کاهش پیدا می‌کند. بسته به اینکه دمای هدف چقدر باشد؛ تعداد دور فن تنظیم خواهد شد.

در فصل زمستان آب گرم وارد لوله‌های مسی فن کویل شده و جریان پیدا می‌کند. در این صورت فن تنها وظیفه دارد که سایر قطعات را خنک کند؛ به همین دلیل با سرعت پایین کار خواهد کرد. به این ترتیب لوله‌های مسی و فین‌های آلومینیومی گرم می‌شوند و دمای هوای اطراف را افزایش می‌دهند. در نتیجه محیط هم گرم خواهد شد. هر گونه اختلال در این مسیر باعث می‌شود که فن کویل نتواند وظیفه خود را به درستی انجام داده و هوای خنک یا گرم را تولید کند.

علت های عمومی سرد نکردن یا گرم نکردن فن کویل

زمانی که متوجه شدید فن کوئل نمی‌تواند هوای گرم یا سرد را به درستی در محیط منتشر کند؛ باید خیلی سریع آن را عیب‌یابی کرده و مشکل را برطرف کنید. فرقی نمی‌کند که Fancoil در حالت سرمایشی یا گرمایشی است؛ در هر صورت یک سری علت عمومی وجود دارند که می‌توانند عملکرد آن را مختل کنند که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‎‌ایم. برای اطلاع از ایرادهای رایج این سیستم، پیشنهاد می‌کنیم مقاله 6 نکته رایج در عیب‌ یابی فن کویل را در وبلاگ ما مطالعه کنید.

گرفتگی لوله های ورودی آب علت مهم در گرم و سرد نکردن فن کویل

1) گرفتگی لوله های ورودی آب

یکی از رایج‌ترین علت‌های ایجاد اختلال در فرایند گرمایشی و سرمایشی فن کویل، گرفتگی لوله‌های آب است. گاهی اوقات ممکن است املاح موجود در آب باعث ایجاد رسوب در مسیر لوله‌ها شده و آن‌ها را مسدود کند. به علاوه ورود ذرات گرد و غبار به داخل کویل‌ها می‌تواند باعث گرفتگی لوله‌ها شود. در نتیجه آب به مقدار کافی در کویل‌ها جریان پیدا نمی‌کند و نمی‌تواند دما را به اندازه کافی افزایش یا کاهش دهد.

2) خمیده شدن یا تغییر شکل لوله های آب

علاوه بر این‌ها باید سلامت لوله‌ها هم بررسی شوند؛ زیرا گاهی اوقات این لوله‌ها خمیده شده‌اند و نمی‌توانند جریان آب را به طور مستقیم از خود عبور دهند. این اتفاق ممکن است در اثر برخورد یک جسم سنگین به لوله‌ها اتفاق بیفتد. در نتیجه مقدار آب کمتری از آن‌ها عبور خواهد کرد و به این ترتیب دما به مقدار دلخواه نخواهد رسید. یکی از نشانه‌هایی که می‌تواند به شما در تشخیص این عیب کمک کند؛ بررسی لوله‌های خروجی آب است. اگر آبی که از این قسمت خارج می‌شود، دمای کافی را نداشته باشند؛ می‌توانید حدس بزنید که جریان به خوبی در کویل‌ها برقرار نشده است.

هواگیری نشدن سیستم باعث بروز مشکل در گرم و سرد نکردن فن کویل

3) هواگیری نشدن سیستم

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث بالا رفتن بازده هوادهی فن کوئل می‌شود؛ هواگیری مداوم آن است. شما باید قبل از راه‌اندازی این سیستم، لوله‌ها را از نظر عدم وجود هوا مورد بررسی قرار دهید. هواگیری به موقع باعث می‌شود که هوای سرد یا گرم به صورت یکنواخت در محیط انتشار پیدا کند و مانع از ایجاد مشکل در سیستم خواهد شد. به علاوه باعث می‌شود که آب بتواند به خوبی سیکل‌های گرمایش یا سرمایش را طی کند. بنابراین اگر متوجه گرم نکردن یا سرد نکردن فن کویل شدید؛ می‌توانید با هواگیری اصولی Fancoil این مشکل را برطرف کنید.

4) وجود مشکل در ترموستات فن کویل

ترموستات فن کویل وظیفه دارد که عملکرد سرمایی و گرمایشی را کنترل کند؛ بنابراین اگر مشکلی در این قطعه به وجود آید، فعالیت Fancoil دچار اختلال خواهد شد. وظیفه ترموستات این است که با قطع و وصل کردن مداوم سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی، دمای اتاق را همواره در حالت مطلوب نگه دارد. اگر این چرخه‌ها به موقع قطع و وصل نشوند؛ ممکن است که در گرم شدن یا سرد شدن فن کویل و محیط اختلال ایجاد شود. ما در گروه رجا تاسیس انواع ترموستات فن کویل را با بهترین کیفیت و قیمت به شما ارائه می‌دهیم تا خیالتان از بابت سلامت این قطعه همواره راحت باشد.

وجود مشکل در تایمر دستگاه باعث ایجاد خطا در گرم و سرد کردن فن کویل

3) وجود مشکل در تایمر دستگاه

با استفاده از تایمر می‌توان عملکرد فن کویل را با توجه به زمان‌های حضور یا عدم حضور در محیط تنظیم کرد. اما گاهی اوقات این زمان‌سنج دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند در زمان برنامه‌ریزی‌شده عملکرد فن کویل را قطع یا وصل نماید. همین موضوع باعث می‌شود که در زمان حضور در محیط، دما در حالت مطلوبی قرار نداشته باشد.

علت سرد نکردن فن کویل

علاوه بر 5 علت عمومی که باعث ایجاد اختلال در گردش آب در کویل‌ها می‌شوند؛ موارد دیگری هم هستند که می‌توانند در فرایند خنک کردن فن کویل مشکل ایجاد کنند که عبارت‌اند از:

1) کثیف شدن فیلتر هوا

فیلتر هوا در مسیر جریان هوای خروجی قرار دارد و ذرات آلوده‌کننده موجود در آن را جذب می‌کند. در صورتی که این فیلترها کثیف شوند؛ هوا به خوبی تصفیه نمی‌شود و در نتیجه دمای آن به قدر کافی کاهش پیدا نمی‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که فن کویل نتواند به خوبی فضا را خنک کرده و هوای سرد را در آن منتشر کند. برای اینکه اطلاعات بیشتری را درباره نقش فیلتر هوا در فن کویل و دیگر اجزای آن به دست آورید؛ می‌توانید مقاله معرفی اجزای فن کویل را مطالعه کنید.

اختلال در عملکرد فن دستگاه فن کویل باعث بروز مشکل در سرد و گرم نکردن آن

2) اختلال در عملکرد فن دستگاه

یکی دیگر از دلایل سرد نکردن فن کویل، اختلال در عملکرد فن دستگاه است. اگر این قطعه به درستی نچرخد؛ نمی‌تواند دمای هوای اطراف کویل‌ها را به طور موثری کاهش دهد. این موضوع می‌تواند گردش هوا در سیستم Fancoil را هم تحت تاثیر قرار دهد؛ به این ترتیب در چرخه سرمایشی فن کوئل هم مشکل ایجاد می‌شود.

علت گرم نکردن فن کویل

گرم نکردن فن کویل در فصل زمستان بسیار آزاردهنده خواهد بود؛ به همین دلیل باید خیلی سریع برای عیب‌یابی و رفع مشکل اقدام کنید تا مشکلی از این نظر برای شما پیش نیاید. این مشکل ممکن است به دلیل موارد زیر اتفاق بیفتد:

1) غیرفعال شدن دیگ بخار یا بویلر

دیگ بخار یا بویلر از قطعاتی است که وظیفه دارد دمای آب موجود در کویل‌ها را افزایش داده و به این ترتیب چرخه گرمایشی را راه‌اندازی کند. در صورتی که این قسمت نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد؛ آب به دمای مورد نظر نمی‌رسد و نمی‌تواند هوای اطراف خود را هم گرم کند.

یخ زدن آب در داخل کویل ها علتی مهم در گرم و سرد نکردن فن کویل

2) یخ زدن آب در داخل کویل ها

یکی دیگر از علت‌های گرم نکردن فن کویل این است که آب موجود در کویل‌ها به دلیل سرد بودن هوای اطراف، دچار یخ‌زدگی شده است. در نتیجه مسیر لوله‌های گردش آب بسته خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از یک ضد یخ مناسب، بر طبق دستورالعمل کارخانه سازنده استفاده کنید. همچنین می‌توانید با دمیدن هوای کافی به داخل کویل‌ها، لوله‌ها را تخلیه کرده و مسیر آن‌ها را باز کنید.

3) وجود مشکل در پمپ

یکی دیگر از علت‌های اصلی گرم نکردن فن کویل، وجود مشکل در پمپ است. اگر پمپ فن کویل به درستی کار نکند؛ هوا در داخل لوله‌ها حبس خواهد شد و در نتیجه آب به درستی جریان پیدا نمی‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که Fancoil نتواند به خوبی دمای هوای اطراف کویل‌ها را افزایش داده و به این ترتیب محیط را گرم کند.

سخن پایانی

گرم نکردن یا سرد نکردن فن کویل یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که ممکن است به دلیل اختلال در قسمت‌های مختلف این وسیله به وجود آید. اگر با این مشکل مواجه شدید؛ باید خیلی سریع عملیات عیب‌یابی را انجام داده و ایراد دستگاه را شناسایی کنید. سپس باید از یک متخصص کمک بگیرید که برای رفع عیب فن کویل به شما کمک کند. به علاوه سرویس دوره‌ای و منظم دستگاه هم می‌تواند باعث جلوگیری از بروز این اختلالات شود.ی

چگونه می توان کویل‌ های فن کویل را تمیز کرد؟

برای این کار باید سطح کویل‌ها را در معرض جریان هوا قرار دهید که معمولا در این موارد از جاروبرقی استفاده می‌شود. به علاوه جریان هوا باید با فشار مناسب در داخل کویل‌ها هم گرفته شود تا اینکه همه ذرات گرد و غبار از آن‌ها خارج شوند. این برنامه تمیزکاری در مسیرهای ورودی و خروجی باید به صورت دوره‌ای و منظم انجام شود.

آیا استفاده از تمیز کننده‌ های شیمیایی برای این کار توصیه می‌ شود؟

از تمیزکننده‌های شیمیایی تنها در مواردی استفاده می‌شود که کویل‌ها چند ردیفه باشند و یا اینکه رسوبات موجود بر روی آن‌ها، با استفاده از روش‌های معمول برطرف نشود. دقت کنید که در چنین مواردی هرگز نباید تمیزکننده شیمیایی را در داخل کویل‌ها بریزید.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490