6 نکته رایج در عیب یابی فن کویل و نحوه رفع آن

فن کویل وسیله‌ای است که برای سرمایش و گرمایش از آن استفاده می‌شود. این دستگاه معمولا در مکان‌های بزرگ مثل: سالن‌های ورزشی، دانشگاه‌ها، ادارات و..کاربرد دارد. فن‌‌ کویل‌ در انواع مختلف و در برندهای گوناگونی تولید می‌شود. برندهای تولید کننده فن‌ کویل عبارتند از: آذر نسیم، تهویه، تهویه‌ آریا، تهویه‌ ساز، میدیا، سرما آفرین و… (در صورت تمایل می‌توانید مقاله بهترین برند فن کویل را نیز مطالعه فرمایید.) . کارایی این برندها نسبت به سایر برندهای ارزان قیمت بهتر است، اما همانگونه که می‌دانید تمامی وسایل و دستگاهای الکترونیکی دارای عیوبی هستند که فن‌ کویل‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این مقاله به بررسی عیوب فن کویل و راه‌های رفع آن می‌پردازیم.

روش های عیب یابی فن کویل و نحوه رفع آنها

رایج‌ترین عیوب فن‌ کویل

رایج‌ترین عیوب فن کویل عبارتند از: گرم وسرد نشدن آن که خبری از گرمایش یا سرمایش نیست، ضعیف بودن هوادهی، روشن نشدن موتور، صدای دستگاه و همچنین هوا گرفتن فن کویل. در ادامه به توضیح کامل عیوب فن کویل می‌پردازیم.

بررسی علت کم بودن گرمایش فن کویل

1. فن کویل عمل گرمایش را انجام نمی‌دهد:

  • خاموش بودن و یا غیرفعال بودن دیگ بخار که در این صورت باید فعال یا فعال نبودن دیگ بررسی گردد.
  • ممکن است به دلیل قطعی برق یا بالا رفتن حرارت باشد در این صورت ولتاژ و کنترل کننده دما بررسی می‌شود. علاوه بر این نیز ممکن است مشکل از تایمر بوده که باید تعویض گردد. (برای آگاهی و محاسبه مصرف برق فن کویل بر روی لینک درج شده کلیک کنید.)
  • اشتباه در تنظیمات ترموستات یا وجود مشکل در ترموستات نیز باعث این مشکل می‌گردد، که باید تنظیمات ترموستات بررسی شود. اگر تنظیمات مشکلی نداشت پس ترموستات باید تعویض گردد.
  • بسته بودن شیرخودکار، که باید موتور شیر و ترانسفور بررسی شود.
  • گرفتگی هوا، که باید سیستم هواگیری شود.
  • ممکن است مشکل از پمپ باشد در این صورت باید مطمئن شوید که پمپ سالم است یا نه. در صورت خرابی، پمپ باید تعویض گردد.

کم بودن میزان گرمایش فن کویل

در بعضی از موارد فن کویل عمل گرمایش را انجام می‌دهد، ولی بسیار کم است. این موضوع می‌تواند نشأت گرفته از مواردی همچون: پایین بودن دمای دیگ بخار که باید مورد بررسی قرار گیرد، همچنین کاهش قدرت پمپ و ایجاد گرفتگی در لوله‌ و کویل‌ها نیز باعث کاهش گرمایش دستگاه می‌شوند. علاوه بر این ممکن است به دلیل نامناسب بودن دمای درنظر گرفته شده برای ترموستات باشد، که باید دمای ترموستات را بر اساس فضای مورد نظر تنظیم کنید.

بررسی علت کم بودن سرمایش فن کویل

2. فن کویل عمل سرمایش را انجام نمی‌دهد:

  • قطع بودن سیستم سرمایش که باید بررسی شود.
  • ممکن است تایمر دچار مشکل شده باشد که نیاز به تعویض دارد.
  • قطعی برق، که باید ولتاژ و مدار قطع کننده مورد بررسی قرار گیرد.
  • اشتباه در ترموستات یا وجود مشکل در ترموستات که باید تنظیمات ترموستات بررسی گردد و در صورت فاقد مشکل در تنظیمات، ترموستات تعویض گردد.
  • بسته بودن شیر خودکار، موتور شیر ترانسفورماتور باید بررسی گردد.
  • ممکن است به دلیل گرفتگی هوا باشد که باید سیستم، هواگیری شود.
  • وجود مشکل در پمپ که ابتدا باید از سلامت پمپ مطمئن شوید و اگر خراب باشد، تعویض گردد.
  • عدم وجود آب سرد در کویل‌ها نیز باعث ایجاد این مشکل می‌گردد. در این حالت باید دستگاه‌ها و شیرها را بررسی کنید.

کم بودن میزان سرمایش فن کویل

به این معنی است که دستگاه عمل سرمایش را انجام می‌دهد ولی سرمایش آن کم است. دلایل زیر ممکن است دخیل باشند:

  1. شیر نیمه بسته باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
  2. پمپ یا کمپرسور مشکل داشته باشد که باید بررسی کنید.
  3. دمپر یا حسگر محیط دچار مشکل شود که باید چک شود.

ضعیف بودن هوادهی و روشن نشدن موتور

3. ضعیف بودن هوادهی:

ضعیف شدن هوادهی ممکن است بر اثر خراب شدن قطعه‌ای از دستگاه باشد. کثیف بودن فیلتر فن‌ کویل نیز باعث ضعیف شدن جریان هوا می‌شود. در صورتی که مشکل از فیلتر باشد با تعویض و یا سرویس آن رفع می‌گردد. علاوه بر این در مواردی ممکن است خروجی فن‌ کویل مسدود شده که در این باره باید مقاومت هوا را بررسی کنیم.

4. روشن نشدن موتور:

  • روشن نشدن موتور ممکن است مربوط به سیم کشی باشد. یعنی سیم کشی موتور شل بوده و یا قطعات و اتصالات موتور قطع شده باشند. که باید ابتدا سیم کشی موتور را بررسی کنید.
  • علاوه بر این، خطا از مدارکنترل نیز ممکن است باعث شود موتور روشن نشود. در این صورت باید این خطا برطرف گردد.
  • اگر سویچ‌های مجزا کننده خاموش باشند، آنگاه ممکن است که خطای تایمر باشد. البته داغ شدن ترموستات نیز بر این موضوع تاثیرگذار بوده که بعد از اصلاح، باید سیستم ریسک خودکار گردد.
  • آخرین احتمال برای این مشکل، سوختن موتور است. که در این مورد باید حتما موتور توسط متخصص بررسی گردد.

صدای دستگاه و هواگرفتن فن کویل

5. صدای دستگاه:

به صورت کلی برخی فن‌ کویل‌ها صدای بیشتری را نسبت به بقیه تولید می‌کنند. در صورتی که صدای بالای فن‌ کویل بر روی استراحت شما تاثیر می‌گذارد، می‌توانید کمک فنرهایی را بر روی دستگاه قرار دهید تا از ارتعاشات تولیدی جلوگیری نماید. روش دوم برطرف کردن این مشکل، تمیز کردن لوله‌های ورودی و خروجی هوا و همچنین بررسی کردن پروانه فن کویل است که اگر دچار تغییر شکل گردد، باعث ایجاد سر و صدا در دستگاه می‌شود. در صورتی که براکت نیز شل شود، باعث ایجاد سرو صدای زیادی شده که با سفت کردن آن مشکل برطرف می‌گردد.

6. هوا گرفتن فن‌ کویل:

هوا گرفتن به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد. در این حالت ممکن است که مقاومتی که برای کانال در نظر گرفته شده، بیشتر از حد مقدار باشد. خم‌ها و همچنین تیک‌آف‌ها نیز باید بررسی شوند تا افت فشار به حداقل خود بازگردد. نشتی در سیستم کانال کشی نیز ممکن است باعث هواگرفتن دستگاه شوند. اگر مقاومت کانال کمتر از مقدار طراحی شده باشد، باید سرعت فن کاهش یابد. این عوامل باعث هواگرفتن فن کویل می‌شوند، که با بررسی مشکل، معمولا قابل حل هستند. البته باید بگوییم که دستگاهی که خریداری می‌کنید، حتما باید دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورت خرابی، خسارت مالی به شما وارد نگردد. در صورت تمایل می‌توانید به مقاله راهنمایی خرید فن کویل مراجعه فرمایید.

سایر مقالات

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490