2 روش جامع در محاسبه ظرفیت پکیج دیواری

یکی از بهترین روش‌های تامین گرمایش و همچنین تولید آب گرم، استفاده از پکیج دیواری است. یکی از دلایل محبوبیت و انتخاب پکیج دیواری توسط افراد این است که، فضای کمی را نسبت به موتورخانه در محیط خانه اشغال می‌کند، و همچنین هزینه کمتر و راندمان بالاتری نیز دارد. به صورت کلی یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های گرمایشی، پکیج دیواری است. معیاری که در انتخاب این وسیله باید به آن توجه کرد ظرفیت حرارتی پکیج دیواری است.

2 روش جامع و مهم در محاسبه ظرفیت پکیج دیواری

ظرفیت حرارتی و یا ظرفیت پکیج به مقدار گرمایی که با استفاده از پکیج دیواری در ازای مصرف گاز، تولید شده است، گفته می‌شود. پکیج‌ها در ظرفیت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌گردند. برای محاسبه ظرفیت پکیج دیواری از دو روش استفاده می‌کنند. که در ادامه مقاله به معرفی و توضیح هرکدام می‌پردازیم.

چند روش برای محاسبه و تعیین ظرفیت پکیج دیواری

روش‌های مهم در محاسبه و تعیین ظرفیت پکیج دیواری

همانگونه که توضیح داده شد، دو روش برای محاسبه ظرفیت پکیج دیواری وجود دارد. روش دقیق و روش تخمینی.

روش دقیق:

همانطور که از اسم آن پیداست، به روشی گفته می‌شود که از دقت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از این روش کمی طولانی و زمانبر است، ولی نتیجه حاصله بسیار دقیق و بدون هیچ حدس و گمانی می‌باشد. برای روش دقیق به پارامترهای زیر احتیاج داریم:
• شرایط آب و هوایی
• موقعیت شهری
• فضای کاربردی
• طول، عرض و ارتفاع
• تعداد نفرات
• جنس مصالح ساختمانی و جنس پنجره‌ها و درها
• مقدار هوای سرد نفوذی به ساختمان
• ظریب‌های انتقال حرارت
• دفعات تعویض هوا

با استفاده از این پارامترها مقدار بار گرمایش ساختمان محاسبه می‌شود. با ظرفیت حرارتی بدست آمده، می‌توانید پکیج مورد نظر خود را انتخاب کنید. فرمول زیر برای محاسبه دقیق ظرفیت پکیج دیواری استفاده می‌شود. Q=U*A*DT (Q=بار حرارتی، U=ضریب انتقال حرارت). در نظر داشته باشید که ضریب انتقال حرارت برای دیوار و درب پنجره متفاوت است.

روش تخمینی:

روش تخمینی به صورت دستی و تقریبی است که با توجه به اینکه محل سکونت و محل جغرافیایی به چه مقدار حرارت نیاز دارد، ظرفیت محاسبه می‌شود. برای محاسبه تقریبی ظرفیت پکیج، متراژ واحد مسکونی را در عدد 150 و برای متراژ ادرای آنرا در 100 (کیلوکالری) ضرب کنید. به عنوان مثال اگر متراژ یک واحد مسکونی 135 متر مربع باشد، 135 را در 150 ضرب می‌کنیم و عدد 20250 بدست می‌آید. واحد ظرفیت پکیج دیواری بر اساس کیلوکالری است. سرانجام عدد 20250 را بر 860 تقسیم می‌کنیم، که عدد 23.54 بدست می‌آید، که این عدد واحد ظرفیت پکیج بر اساس کیلوکالری است. یعنی برای ساختمان مسکونی 135 متری به پکیجی با ظرفیت 24 نیازمندیم.

عوامل موثر بر تعیین ظرفیت پکیج دیواری

عوامل موثر بر تعیین ظرفیت پکیج دیواری

عوامل زیادی بر تعیین ظرفیت پکیج موثراند. از جمله این عوامل می‌توان به: متراژ، اقلیم، عایق بندی ساختمان و نوع کاربری آن، تعداد اتاق و سرویس‌های بهداشتی، جهت جغرافیایی و… اشاره کرد. در نظر گرفتن این عوامل در انتخاب و خرید پکیج دیواری بسیار تاثیرگذار خواهد بود. برای شناخت دیگر نکاتی که باید هنگام خرید مدنظر قرار دهید به مقاله راهنمای خرید پکیج مراجعه کنید.

متراژ محیط و اقلیم سکونت چگونه بر تعیین ظرفیت پکیج تاثیر می‌گذارد؟ متراژ محیط یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین ظرفیت پیکج است. هرچه متراژ بیشتر باشد، به گرمای بیشتری نیاز دارد، پس ظرفیت گرمایشی پکیج افزایش می‌یابد. شرایط آب و هوایی نیز در اقلیم‌های مختلف متفاوت است. هرچه آب و هوا منطقه سرد باشد، نیازمند پکیج با ظرفیت‌های گرمایی بالاتری هستیم.

عایق بندی و نوع کاربردی ساختمان در تعیین ظرفیت پکیج چگونه عمل می‌کنند؟ عایق بودن درها و پنجره‌ها اگر بیشتر باشد، ماندن گرما در محیط نیز بیشتر است. اگر در و پنجره عایق نباشند، پس هدررفتن گرما بیشتر شده و برای جبران آن، ظرفیت بالاتری از پکیج دیواری انتخاب می‌شود. نوع کاربرد ساختمان از نظر تجاری یا مسکونی بودن نیز مهم است. زیرا هر کدام از آنها دارای معیار گرمایی معینی هستند. میزان ظرفیت پکیج انتخابی بر اساس عملکرد و متراژ متفاوت است.

تاثیر تعداد اتاق و سرویس‌های بهداشتی بر ظرفیت پکیج چگونه است؟ هرچه تعداد اتاق و همچنین سرویس‌های بهداشتی در یک واحد بیشتر شود، پس نیاز به آب و هوای گرم بیشتری دارد. در نتیجه نیازمند پکیج‌های دیواری با ظرفیت بالاتری نیز می‌باشد.

تاثیر جهت جغرافیایی بنا، بر روی تعیین ظرفیت پکیج دیواری چیست؟ باید بگوییم که جهت تابش آفتاب بر روی میزان گرما تاثیر مستقیمی را می‌گذارد. ساختمان و بنایی که در سمت شمال قرار دارد نور بیشتری را نسبت به بنای جنوبی دریافت می‌کند. علاوه بر این در طبقات اول و آخر آپارتمان‌ها نیز دمای بیشتری هدر می‌رود. پس دقت به این نکته نیز در خرید پکیج مهم است.

نوع و برند پکیج عاملی تاثیرگذار در ظرفیت آن

نوع و برند پکیج عاملی تاثیرگذار در ظرفیت آن

باید بگوییم که نوع پکیج و همچنین برند آن نیز در تعیین ظرفیت پکیج مورد نیاز ساختمان، تاثیر بسزایی دارد. به طورکلی انواع پکیج‌ عبارتند از: تک مبدله، دو مبدله و چگالشی. هر کدام از آنها ظرفیت‌های متفاوتی را دارند. ظرفیت پکیج‌های تک مبدله برای ساختمان‌های کوچک تا متوسط جوابگو می‌باشد.بناهایی که دارای متراژ بیشتر و دو طبقه هستند، ظرفیت بیشتری را می‌طبند و برای آنها از دستگاه‌های دو مبدله مخزن‌دار و یا پکیج‌های چگالشی که دارای قدرت تولید حرارت بالایی هستند، استفاده می‌شود. (برای آگاهی و بررسی تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل مقاله مربوطه را مطالعه کنید.) علاوه بر این برند و مارک دستگاه نیز بسیار مهم است، مثلا پکیج‌هایی که قطعات آنها ایتالیایی و خارجی باشند کیفیت بسیار بالاتر و دوام و ماندگاری بیشتری را دارند. در صورت تمایل به مقاله برندهای مطرح پکیج دیواری مراجعه فرمایید.

سایر مقالات

3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490