مزایا و معایب پکیج برقی

امروزه دستگاه‌های گرمایشی مختلفی در بازار وجود دارند که شما می‌توانید برای گرمایش منزل خود از آن‌ها استفاده کنید. بخاری و شومینه که امروزه کمتر شاهد آن‌ها هستیم و سیستم‌هایی مثل پکیج، موتورخانه مرکزی و … روش‌های مختلفی برای گرمایش خانه در فصول سرد سال هستند. ما در این مقاله به معرفی پکیج برقی و همچنین بررسی مزایا و معایب آن می‌پردازیم. اگر قصد دارید به‌طور کامل با عملکرد این دستگاه آشنا شوید؛ در این مقاله با ما همراه باشید.

مزایا و معایب استفاده از پکیج برقی

پکیج برقی چیست؟

پکیج برقی یک سیستم گرمایشی بسیار پرطرفدار است. این سیستم شباهت زیادی به سیستم موتورخانه مرکزی دارد و می‌توان گفت امروزه به نوعی جایگزین آن شده است. وظیفه پکیج برقی تبدیل جریان برق به گرما است که توسط المنت گرم‌کننده این کار را انجام می‌دهد. در منازل مسکونی این دستگاه گرمایش مکان و گرمایش آب را بر عهده دارد. پکیج از طریق همان المنت گفته شده به گرم کردن آب می‌پردازد و برای این کار از انرژی برق استفاده می‌کند. سپس گردش این آب داغ در رادیاتور، فن کویل و لوله‌های گرمایش از کف باعث گرم شدن محیط می‌شود. این مدل پکیج نیازی به دودکش ندارد و به همین دلیل از انعطاف در نصب بالایی برخوردار است و شما می‌توانید هر مکانی را برای نصب آن انتخاب کنید.

پکیج‌های برقی به صورت کلی به دو دسته پکیج برقی زمینی و پکیج برقی دیواری تقسیم می‌شوند. نوع زمینی را برای خانه‌های با متراژ بالا استفاده می‌کنند. این محصولات به خاطر فضای زیادی که اشغال می‌کنند؛ برای استفاده در خانه‌های با متراژ کم و آپارتمان‌ها مناسب نیست. پکیج برقی دیواری ظاهر زیبا و کوچکی دارد و برای انواع خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل پکیج در هر واحد به صورت مجزا قرار گرفته و به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی دارد. برای خرید یا استعلام قیمت به صفحه فروش پکیج برقی مراجعه فرمایید.

بررسی مزیت های پکیج برقی

مزیت پکیج برقی

حال که با عملکرد و همچنین انواع مختلف پکیج برقی آشنا شدیم، به بررسی مزیت‌های آن نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی می‌پردازیم.

1) بازدهی گرمایشی بالا پکیج برقی

یکی از مزیت‌های پکیج برقی نسبت به سایر لوازم گرمایشی، بازدهی گرمایشی بالای آن است. پکیج برقی راندمان بسیار بالایی در حد 95 درصد دارد؛ چراکه در طراحی این دستگاه انرژی گرمایی هدر نمی‌رود بلکه به صورت تمام و کمال صرف تأمین آب گرم می‌شود.

2) کیفیت ساخت زیاد

در ساخت انواع پکیج برقی زمینی و دیواری عموما از لوازم و مواد درجه یک و با کیفیت استفاده می‌شود که به راحتی و زودی دچار خرابی نمی‌شوند. این پکیج برقی دارای یک بدنه بوده که از قطعات داخلی آن محافظت کرده و آن را می‌پوشاند. این بدنه از بهترین فلزات ساخته شده و بسیار باکیفیت است.

3) ابعاد کوچک پکیج گرمایشی برقی

یکی از دلایلی که باعث شده است تا پکیج برقی طرفداران بسیار زیادی داشته باشد، ابعاد کوچک آن است. امروزه که اغلب خانه‌ها متراژ کمی دارند؛ به همین دلیل ابعاد کوچک این دستگاه یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. این دستگاه جای بسیار کمی را اشغال می‌کند و می‌توان آن را در آشپزخانه و یا تراس نصب نمود؛ بدون اینکه فضای زیادی را اشغال کند. برخی از مدل‌های پکیج برقی به اندازه‌ای کوچک هستند که می‌توان آن‌ها را در کابینت‌های آشپزخانه نیز قرار داد.

4) طراحی شیک

این سیستم گرمایشی طراحی بسیار زیبا و مدرنی دارد. طراحی شیک پکیج زمینی و دیواری برقی باعث شده تا وجود آن در آشپزخانه باعث جلوه بدی نشود و برعکس بتوان آن را جزئی از دکوراسیون آشپزخانه به حساب آورد.

5) دود کم و خطر انفجار کم

در سیستم‌های گرمایشی همیشه ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد و به آن توجه زیادی می‌شود. پکیج برقی را می‌توان یکی از ایمن‌ترین دستگاه‌های گرمایشی دانست که امروزه استفاده می‌شوند. این پکیج‌ها بدون دودکش بوده و هیچ‌گونه دودی تولید نمی‌کنند؛ چراکه درون آن‌ها هیچ احتراقی صورت نمی‌گیرد. پس دیگر نیازی نیست که نگران نشستن دوده بر روی دیوار و یا لوازم منزل خود باشید. همچنین دیگر خطر گاز گرفتیگ یا پخش گاز در محیط هم شما را تهدید نخواهد کرد. فیوزها و سیستم ایمنی این مدل پکیج نیز به خوبی کار می‌کنند و هیچ‌گونه خطر انفجار و حتی جرقه در آن‌ها وجود نخواهد داشت.

6) صدای کم پکیج برقی

قطعا ترجیح شما این است که لوازم برقی منزلتان در حین کار کمترین صدای ممکن را تولید کنند. پکیج برقی دقیقا مطابق خواسته شماست. این دستگاه در هنگام کار کردن صدای بسیار کمی تولید می‌کند؛ به گونه‌ای که به هیچ وجه باعث به وجود آمدن اختلالی در آرامش شما و یا به هم خوردن خواب شما نمی‌شود. اگر به دنبال خرید پکیج دیواری بی صدا هستید؛ مقاله ما را درباره کم صدا ترین پکیج دیواری در بازار ایران مطالعه کنید.

7) سازگار با محیط زیست

امروزه سلامت محیط زیست بسیار اهمیت دارد و ما باید شیوه زندگی خود را به سمتی ببریم که کمترین مشکل را برای محیط اطراف خود ایجاد کنیم. پکیج برقی برای عملکرد خود نیازی به سوزاندن سوخت‌های فسیلی ندارد، همین امر باعث شده تا کمترین آسیب را به محیط زیست برساند و کاملا با آن سازگار باشد. به همین دلیل این محصول را می‌توان یکی از سبزترین سیستم‌های گرمایشی دانست.

8) هزینه نگهداری کم پکیج گرمایشی برقی

برای اطمینان از عملکرد صحیح سایر سیستم‌های گرمایشی نیاز به سرویس سالیانه آن‌ها است؛ اما پکیج برقی هیچ نیازی به رسیدگی و تعمیرات دوره‌ای ندارد. این دستگاه در صورت غیر فعال بودن نیز مسدود نمی‌شود و به راحتی می‌توان مجددا از آن استفاده نمود. این عوامل باعث شده‌اند تا هزینه نگهداری از این دستگاه نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی کمتر بوده و از این نظر یک وسیله کاملا به‌صرفه باشد.

9) قیمت مناسب

پکیج برقی به راحتی می‌تواند نیازهای یک خانه را برای آب گرم و گرمای محیط تأمین کند. همچنین از این دستگاه برای محیط‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود. به نسبت کارایی، این دستگاه قیمت بسیار مناسبی دارد. همچنین نصب پکیج برقی نیز به آسانی صورت می‌گیرد؛ چراکه نیاز به دودکش و معاینات هوا ندارد. در نتیجه باز هم هزینه‌های مربوطه کمتر شده و پکیج برقی تبدیل به یک سیستم گرمایشی با قیمت مناسب می‌شود.

10) قابلیت کنترل فشار آب

توانایی کنترل و تنظیم فشار آب در پکیج برقی نیز یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این دستگاه است. با کنترل فشار آب شما می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و مصرف خود را بهینه‌سازی کنید. همچنین این قابلیت باعث امنیت بیشتر دستگاه نیز می‌شود. تنظیم نبودن فشار آب باعث ناتوانی در تأمین آب گرم و گرمایش محیط و یا بلعکس داغ بودن بیش از حد آب خواهد شد.

پکیج های برقی چه معایبی دارند

معایب پکیج برقی

پکیج برقی مانند تمام دستگاه‌های دیگر، در کنار مزیت‌های مختلف دارای معایبی نیز هست. بعد از شناخت مزایای استفاده از این دستگاه، نیاز است تا با معایب آن نیز آشنا شوید. معایب پکیج برقی به شرح زیر هستند:

1) مصرف زیاد برق

به طور کلی تعرفه گاز از برق کمتر است و انواع پکیج های گازی هم مصرف کمی دارند. استفاده مداوم از پکیج برقی زمینی و دیواری باعث می‌شود تا هزینه برق شما نسبت به قبل تا حدی بیشتر شود. راندمان بالای این دستگاه می‌تواند مقداری از این اختلاف هزینه را جبران کند؛ زیرا در مدت زمان کمتری آب را گرم کرده و نیاز شما را تأمین می‌کند. اما باز هم هزینه پرداختی شما نسبت به وقتی که سیستم گرمایشی شما گازسوز بود، بیشتر خواهد شد.

2) خطر برق گرفتگی پکیج های برقی

این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه‌های برقی خطر برق‌گرفتگی دارد. شما ممکن است گاهی حین دست زدن به بدنه دستگاه متوجه جرقه ریزی اما نه به‌صورت خطرناک شده باشید. برای جلوگیری از خطرات این‌چنینی و برق‌گرفتگی، شما باید به صورت مداوم اتصالات و کل پکیج برقی را چک کنید و مورد بررسی قرار دهید.

3) قطع عملکرد با قطع برق

وابستگی عملکرد این دستگاه به برق، باعث شده است تا در صورت قطع برق، این دستگاه به صورت کامل از کار بیافتد. با از کار افتادن پکیج تولید آب گرم نیز قطع شده و محیط خانه سرد می‌شود تا زمانی که برق وصل شده و دستگاه مجددا شروع به کار کند. این عیب را یکی از اصلی‌ترین عیوب پکیج برقی می‌توان دانست.

4) عدم کارایی در محیط های بزرگ

پکیج برقی برای محیط‌های بزرگ و محیط‌هایی که مصرف برق بالایی دارند مناسب نیست. قدرت برق در مقایسه با سایر سوخت‌ها کمتر بوده و دستگاه نمی‌تواند نیاز شخص استفاده‌کننده را در چنین محیط‌هایی برآورده کند. در نتیجه اگر شما قصد تهیه سیستم گرمایشی برای یک محیط بزرگ را دارید که مصرف آب در آنجا بالا است، این دستگاه نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

5) تنوع کم پکیج های برقی

همان‌طور که گفتیم پکیج‌های برقی طراحی شیک و زیبایی دارند؛ اما نکته دیگر این است که ظاهر این دستگاه تنوع بسیار کمی دارد. طراحی این دستگاه به‌صورت یکنواخت بوده و عموما دارای یک بدنه سفید و ساده هستند. اگر شما قصد خرید که دستگاه با ظاهر خاص و متفاوت را دارید، خرید پکیج برقی برای شما مناسب نخواهد بود.

سخن پایانی

انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب برای منازل، اهمیت بسیار بالایی دارد. شما با انتخاب یک سیستم مناسب می‌توانید امنیت آن را تضمین کنید و از طرف دیگر از هزینه‌های آتی خود تا حد زیادی بکاهید. در این مقاله ما به معرفی و همچنین بررسی معایب و مزایای پکیج برقی پرداختیم تا شما به صورت کلی با این دستگاه آشنا شوید و بتوانید انتخاب خوبی متناسب با نیازهای خود داشته باشید. همچنین می‌توانید مقاله مقایسه پکیج برقی و گازی را مطالعه کنید تا بهتر متوجه تفاوت‌های میان این دو سیستم شوید.

پکیج برقی چگونه با محیط زیست سازگار است؟

پکیج برقی نیازی به سوخت‌های فسیلی و دودکش ندارد. در نتیجه استفاده از این دستگاه نه به منابع موجود کره زمین لطمه وارد می‌کند و نه باعث به وجود آمدن کربن دی‌اکسید و آلوده‌تر شدن محیط زیست می‌شود. برخی از این مدل پکیج‌ها با انرژی خورشیدی نیز سازگار بوده و از این انرژی برای عملکرد خود استفاده می‌کنند.

تفاوت عمده پکیج برقی دیواری و زمینی در چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت این دو پکیج به اندازه آن‌ها برمی‌گردد. پکیج‌های زمینی فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کنند؛ در نتیجه مناسب استفاده برای خانه‌های با متراژ کم نیستند و بیشتر در خانه‌های بزرگ نصب می‌شوند. همچنین پکیج‌های زمینی، مانند نوع دیواری، انعطاف در نصب ندارند؛ یعنی نمی‌توان آن‌ها را در هر قسمتی از خانه نصب کرد. در حالی که پکیج دیواری را در مکان‌های مختلف مثل آشپزخانه یا تراس و … به راحتی می‌توان نصب نمود.

نحوه عملکرد پکیج برقی به چه صورتی است؟

همان‌طور که از اسم این دستگاه مشخص است، برای انجام کار از انرژی برق استفاده می‌کند. پکیج برقی به صورت کلی به گرم کردن آب می‌پردازد و انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی گرمایی می‌کند. برای گرم کردن آب در این دستگاه المنت‌هایی تعبیه شده است. بعد از اینکه دمای آب به حد کافی رسید، از طریق لوله‌کشی، آب داغ را به شوفاژها یا رادیاتورها و … می‌فرستد تا محیط را گرم کند. آب گرم مورد نیاز نیز توسط همین دستگاه تولید می‌شود و با لوله‌کشی به شیرهای آب می‌رسد.

چرا پکیج برقی برای محیط‌های بزرگ مناسب نیست؟

این مدل پکیج انرژی مورد نیاز خود را از برق می‌گیرد و از آنجایی که برق در مقایسه با گاز، توان و انرژی کمتری دارد نمی‌تواند از پس تأمین نیازهای یک محیط بزرگ و پر مصرف برآید.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490