پکیج دیواری بهتر است یا زمینی؟

سیستم‌های گرمایشی مختلفی برای گرم کردن محیط و همچنین تولید آب گرم وجود دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها پکیج است. پکیج‌ها به صورت دیواری و زمینی تولید می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب مختلفی دارند. در این مقاله از رجا تاسیس ما به بررسی ویژگی‌های مختلف پکیج‌های زمینی و دیواری خواهیم پرداخت و تفاوت‌های آن‌ها را نیز بیان خواهیم کرد. پس اگر قصد انتخاب سیستم گرمایشی دارید، ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بهترین انتخاب و خرید را انجام دهید. در این مقاله به بررسی اینکه پکیج دیواری بهتر است یا زمینی می پردازیم تا در صورت نیاز هر یک از آن ها را تهیه نمایید.

مقایسه ویژگی های پکیج دیواری و زمینی

مقایسه پکیج زمینی و دیواری از نظر ظرفیت حرارتی

ظرفیت حرارتی پکیج رابطه کاملا مستقیم با متراژ منزل شما دارد و شما باید این دو پارامتر را با هم در نظر بگیرید. به عبارت بهتر منظور از ظرفیت حرارتی در این سیستم گرمایشی، توانایی آن برای تولید گرما و گرم کردن آب است. پس هرچه خانه شما بزرگتر باشد و آب گرم بیشتری نیاز داشته باشید، یک پیکج با ظرفیت بالاتر می‌خواهید. پکیج‌های زمینی و دیواری با ظرفیت حرارتی مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت ظرفیت حرارتی پکیج‌های زمینی از 28 تا 150 کیلووات متغیر است. این در حالی است که پکیج‌های دیواری با ظرفیت حرارتی بین 18 تا 32 کیلووات تولید می‌شوند. پس نهایتا به این نتیجه می‌رسیم که ظرفیت حرارتی پکیج‌های زمینی به مقدار قابل‌توجهی بیشتر از پکیج‌های دیواری است. در نتیجه برای استفاده در فضاهای گسترده و یا مکان‌های عمومی، پکیج زمینی گزینه بسیار مناسب‌تری است.

بررسی عملکرد در زمان قطع یا نوسان آب

در زمان نوسان و افت و خیز داشتن فشار آب، کارکرد پکیج دیواری مختل خواهد شد و نخواهد توانست به صورت پیوسته به تولید آب گرم بپردازد. با قطع جریان آب نیز به کلی عملکرد این پکیج قطع خواهد شد؛ در نتیجه هم گرمایش محیط از بین می‌رود و هم هیچ آب گرمی تولید نمی‌شود. طراحی و ساخت پکیج‌های زمینی با نوع دیواری متفاوت است.

پکیج زمینی دارای مخزن آب بوده که این موضوع یک مزیت بزرگ در مقایسه با پکیج‌های دیواری محسوب می‌شود. وجود این مخزن آب باعث عملکرد بهتر این نوع پکیج در زمان قطع آب و یا نوسان می‌شود. این مخزن در زمان وصل بودن آب و عملکرد صحیح پکیج، پر از آب گرم شده و همین امر سبب می‌شود تا به هنگام بروز مشکل تا مدت زمان کوتاهی مقداری آب برای مصرف وجود داشته باشد. پس اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دچار نوسانات آب بوده و یا در طول روز آب قطع می‌شود، پکیج زمینی گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

بررسی تفاوت پکیج دیواری و زمینی از نظر محل نصب

تفاوت پکیج دیواری و زمینی از نظر محل نصب

پکیج‌های زمینی مجهز به فن هستند و دستگاه‌های فن دار را نمی‌توان در فضاهای باز مثل تراس و همچنین مکان‌هایی که در معرض باد و بوران هستند نصب نمود؛ زیرا این کار باعث می‌شود تا عملکرد دستگاه مختل شود و دستگاه آسیب ببیند. این‌گونه دستگاه‌ها را بهتر است در محیط‌های بسته و خارج از محیط مسکونی نصب نمود. همچنین باید برای محل نصب، مکانی را به عنوان دودکش برای خروج آلودگی‌ها در نظر بگیریم. همان‌گونه که از نام پکیج‌های زمینی پیداست، این مدل پکیج‌ها بر روی زمین قرار گرفته و نیاز به اتصالات خاصی برای نصب ندارند. یکی از بزرگ ترین چالش هایی که اکثر مردم با آن در ارتباط هستند این است که برای خرید پکیج دیواری بهتر است یا زمینی ؟ که در این مقاله به صورت مفصل آن را توضیح داده ایم.

پکیج‌های دیواری چنین ممنوعیتی ندارند و می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در بهارخواب نیز نصب نمود؛ بدون اینکه دستگاه کمترین آسیبی ببیند. نصب پکیج‌های دیواری از انعطاف بیشتری برخوردار است و می‌توان آن‌ها را در هر قسمت از خانه که اتصالات مورد نیاز فراهم باشد، نصب نمود. علت انعطاف در نصب پکیج‌های دیواری، ابعاد مناسب آن‌هاست.

پکیج‌های زمینی دارای بخش‌های متعددی از قبیل مخزن و فن هستند و همین باعث شده تا اندازه آن‌ها از پکیج‌های دیواری بزرگ‌تر باشد و نتوان آن‌ها را به‌راحتی در قسمت‌های مختلف منزل نصب نمود. پکیج دیواری را می‌توان به راحتی در آشپزخانه نیز نصب کرد، اما چون پکیج زمینی محیط زیادی را اشغال می‌کند، این اجازه را نمی‌دهد. دقت کنید که هردوی این محصولات را در مکان‌هایی مثل حمام که رطوبت زیادی دارند، نصب نکنید زیرا ممکن است باعث گازگرفتگی شوند.

مقایسه کاربرد پکیج زمینی و دیواری

در قسمت‌های قبل با تفاوت در ابعاد و همچنین ظرفیت حرارتی پکیج‌های دیواری و زمینی آشنا شدیم و دیدیم که پکیج دیواری هم‌اندازه کوچک تو و هم‌ظرفیت حرارتی کمتری نسبت به نوع دیگر دارد. همین تفاوت‌ها در ساخت این دو نوع محصول باعث شده تا کاربری آن‌ها متفاوت باشد. در راهنمای خرید پکیج دیواری و زمینی به شما همه نکاتی را که باید در زمان خرید این محصولات در نظر داشته باشید، گوشزد کرده‌ایم.

پکیج‌های زمینی را اغلب برای خانه‌های بزرگ و چندطبقه، ویلاهای مجلل و بزرگ و همچنین مکان‌های عمومی و اداری استفاده می‌کنند؛ به نوعی می‌توان گفت این نوع پکیج را جایگزینی برای سیستم موتورخانه مرکزی در نظر گرفته‌اند. اگر شما در خانه خود چند حمام و دستشویی دارید و به طور کلی متراژ خانه شما بیش از 300 متر بوده، استفاده از پکیج‌های زمینی به شما توصیه می‌شود. همچنین در صورتی که تعداد افراد خانواده شما نیز زیاد است و به دنبال آن مصرف آب گرم بالایی دارید، باید از پکیج زمینی استفاده کنید تا بتواند به نیاز شما پاسخ دهد.

در صورتی که متراژ خانه شما کمتر از 300 متر بوده و مصرف آب گرم چندانی ندارید می‌توانید از پکیج‌های دیواری استفاده کنید. برخلاف پکیج‌های زمینی که برای خانه‌های چندطبقه هم کاربرد دارند، این نوع از پکیج‌ها به‌صورت کاملا مجزا برای هر واحد در ساختمان‌های چندطبقه قابل‌استفاده هستند. به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید از پکیج‌های زمینی برای خانه‌هایی با متراژ کوچک استفاده کنید؛ چراکه این نوع پکیج نیاز به مکان زیادی داشته و باعث اشغال فضای منزل شما خواهد شد.

بررسی هزینه تعمیر و نگهداری پکیج برقی دیواری و زمینی

هزینه تعمیر و نگهداری کدام کمتر است؟

پکیج‌های دیواری دارای اتصالات و همچنین قسمت‌های تشکیل‌دهنده کمتری نسبت به نوع زمینی هستند. همین موضوع باعث می‌شود تا نیاز به توجه و دقت کمتری در نگهداری داشته باشند. از آنجایی که پکیج‌های زمینی از قسمت‌های مختلفی مثل فن، مخزن آب و … تشکیل شده‌اند؛ پس طبیعتا در صورت خرابی هزینه بیشتری نیز برای تعمیر آن نیاز خواهید داشت. همچنین هزینه سرویس‌های دوره‌ای پکیج زمینی نیز بیشتر از پکیج دیواری خواهد بود. پس به صورت کلی پکیج زمینی دستگاه پرهزینه‌تری نسبت به پکیج زمینی است. اگر به دنبال محصولی هستید که همواره هزینه کمی برای شما به دنبال داشته باشد؛ مقاله ارزانترین پکیج برندهای مطرح را در وبلاگ ما مطالعه کنید.

میزان صدای پکیج دیواری کمتر است یا پکیج زمینی؟

کارکرد بی‌صدا قطعا یکی از پارامترهایی است که شما حین خرید اکثر لوازم خانه به آن توجه می‌کنید، چراکه وجود یک صدای مداوم باعث به هم خوردن آرامش شما در طول روز و همچنین هنگام خواب خواهد شد. یکی از مزیت‌های پکیج‌های دیواری همین موضوع است. این نوع از پکیج‌ها صدای بسیار کمی را تولید می‌کنند و به صورت کلی می‌توان گفت کارکرد بی‌صدا و آرامی دارند. نوع زمینی پکیج‌ها دارای فن بوده و نسبتا می‌توان گفت سر و صدای زیادتری تولید می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که آن‌ها را درون خود ساختمان مسکونی نصب نکنید. بهتر است این دستگاه را در یک محیط بسته مانند انباری یا پارکینگ، در جایی که صدای آن کمتر به گوش اعضای خانواده برسد نصب کنید. برای آشنایی با کم صدا ترین پکیج های بازار ایران مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

سخن پایانی

انواع پکیج دیواری و زمینی از رایج‌ترین سیستم‌های گرمایشی هستند. اما مهم‌ترین مسئله‌ای که افراد در زمان خرید با آن مواجه هستند، این است که کدام‌یک گزینه مناسب‌تری است؟ پاسخ این سؤال به شرایط مختلفی وابسته است که در برخی از آن‌ها پکیج دیواری مناسب بوده و در برخی دیگر نوع زمینی انتخاب بهتری خواهد بود. بنابراین در زمان خرید انواع پکیج دیواری و زمینی باید به فروشگاهی مراجعه کنید که مدل‌های مختلفی را از برندهای متفاوت در اختیار شما قرار دهد، تا شما بتوانید بسته به شرایط خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اگر شما می‌خواهید برای یک خانه بزرگ و ویلایی و یا چند طبقه خرید کنید و همچنین میزان مصرف آب گرم بالایی نیز دارید، نوع زمینی برای شما مناسب‌تر است. چراکه نوع دیواری توانایی جواب دادن به نیاز شما در این شرایط را نخواهد داشت. در صورتی که خانه شما متراژ کمتری دارد و میزان مصرف آب گرم شما در حد متوسط است، پکیج دیواری برای شما گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

پکیج‌های زمینی فضای زیادی را اشغال می‌کنند و اگر شما در خانه خود امکان اختصاص دادن چنین فضایی را به سیستم گرمایشی ندارید، این مدل پکیج برای شما مناسب نخواهد بود. توجه داشته باشید که در صورت قطع شدن آب و یا وجود نوسان در فشار آب، پکیج دیواری نمی‌تواند به خوبی کار کند؛ پس اگر در شهری زندگی می‌کنید که این اتفاقات روزانه رخ می‌دهند بهتر است از پکیج زمینی استفاده کنید. در این مقاله به بررسی کامل پکیج دیواری بهتر است یا زمینی پرداخته ایم تا در صورت نیاز از بین این دو یکی را تهیه نمایید.

وجود مخزن در پکیج‌ های زمینی چه مزیتی دارد؟

مخزن نگهدارنده آب در پیکج‌های زمینی، می‌تواند آب را در خود نگه می‌دارد و در صورت قطع ناگهانی آن می‌تواند برای مدت کوتاهی، آب گرم مصرفی شما را تأمین کند.

پکیج زمینی در چه جاهایی کاربرد دارد؟

از پکیج‌های زمینی بیشتر برای خانه‌های ویلایی و بزرگ، ساختمان‌های عمومی و اداری و … استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان گفت مکان‌هایی که چندین حمام و سرویس بهداشتی دارند و در آن‌ها مصرف آب گرم نسبتا بالا است. در واقع می‌توان گفت این نوع پکیج‌ها جایگزین جدید و بسیار خوبی برای سیستم موتورخانه مرکزی محسوب می‌شوند.

در بین پکیج‌ های دیواری و زمینی، کدام‌ یک انعطاف در نصب بیشتری دارند؟

پکیج‌های زمینی را اغلب به خاطر ابعاد بزرگ و جاگیر و همچنین سر و صدای زیاد نمی‌توان در مکان‌های مختلف خانه نصب نمود. ای مدل پکیج‌ها را اغلب باید در قسمتی خارج از قسمت مسکونی مانند پارکینگ یا انبار نصب نمود؛ اما پکیج‌های دیواری را می‌توان در قسمت‌های مختلف خانه مثل آشپزخانه، تراس و … به راحتی نصب نمود؛ بدون اینکه مکان زیادی را اشغال کند و یا سر و صدای آن آرامش شما را مختل کند.

سایر مقالات

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شماره های ثابت:

32654665-031 – 32652553-031

شماره همراه:

09132025490